Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto kan inte startas - Används av annat program/eller blivit oläsligt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Får upp följande varningsmeddelande när jag öppnar iPhoto:

"Ditt bildbibliotek används av ett annat program eller har blivit oläsligt

Stäng av och starta om datorn och öppna sedan iPhoto igen. Om problemet kvarstår kan du prova att bygga om bildbiblioteket. Du gör det genom att stänga av iPhoto och sedan öppna det igen medan du håller ned alternativ- och kommandotangenterna. Du kan också försöka att återställa bildbiblioteket från en säkerhetskopia."

Det hjälper inte att starta om datorn och när jag startat upp programmet igen genom att håll inne alt+command så kommer följande text upp med följande valmöjligheter:

Reparation av bildbibliotek
Vi rekommenderar att du säkerhetskopierar bildbiblioteket innan du fortsätter.

Reparera behörigheter
Letar efter behörighetsproblem i biblioteket och reparerar dem. Detta kräver administratörsbehörighet.

Bygg om miniatyrer
Återskapar miniatyrfilerna från originalbilderna. Detta bör göras när bilder inte visas på rätt sätt i bildrutnätet.

Reparera databas
Letar efter diskrepanser i biblioteket och reparerar dem. Lägger till bilder som finns i biblioteket men saknas i databasen.

Bygg om databas
Undersöker och bygger om biblioteket. Detta bör endast göras när de ovanstående alternativen inte löser biblioteksproblem.

What to do?
Vill inte gärna att alla mina bilder ska försvinna! =(

Senast redigerat 2014-12-07 00:57

PS. Jag kommer inte åt ngt i Arkiv-menyn

Du börjar först med att ta backup, sen förslagsvis en reparation.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du börjar först med att ta backup, sen förslagsvis en reparation.

Gör jag backup på hela datorn då menar du?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-06 21:41

Indeed, jag hoppas du har någon slags backup, kanske Time Machine eller en diskkopia via Carbon Copy Cloner eller liknande.
Eller kanske flera backuper på olika ställen.

Ursprungligen av Charlie13:

Gör jag backup på hela datorn då menar du?

Det tolkar jag som att du inte ens tar backup. @mattiL inlägg ger dig lite tips.

1
Bevaka tråden