Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G3 16VRAM helt svart

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag köpte en iBook G3 16VRAM för ett tag sen. När jag pluggar in den i en laddare som jag vet fungerar så låter hårddisken och en fläkt låter men skärmen är helt svart. Är det någon här som vet hur jag ska felsöka detta?
Mvh Marcus

  • Medlem
  • 2014-12-04 17:57
Ursprungligen av Zingo2000:

Hej! Jag köpte en iBook G3 16VRAM för ett tag sen. När jag pluggar in den i en laddare som jag vet fungerar så låter hårddisken och en fläkt låter men skärmen är helt svart. Är det någon här som vet hur jag ska felsöka detta?
Mvh Marcus

Testa att återställa PMU:

  1. Stäng av datorn om den är på.

  2. Återställ Power Manager genom att samtidigt trycka ned och sedan släppa upp skift-kontroll-alternativ-strömknappen på tangentbordet. Tryck inte på fn-knappen (funktionsknappen) medan du trycker ned de andra knapparna.

  3. Vänta 5 sekunder.

  4. Tryck på strömknappen när du vill starta om iBook-datorn.

Ursprungligen av alix:

Testa att återställa PMU:

  1. Stäng av datorn om den är på.

  2. Återställ Power Manager genom att samtidigt trycka ned och sedan släppa upp skift-kontroll-alternativ-strömknappen på tangentbordet. Tryck inte på fn-knappen (funktionsknappen) medan du trycker ned de andra knapparna.

  3. Vänta 5 sekunder.

  4. Tryck på strömknappen när du vill starta om iBook-datorn.

Jag har nu testat detta men skärmen är fortfarande helt svart. CD läsaren kollar också om det är en CD i läsaren.

  • Medlem
  • 2014-12-04 20:34

Den har en mini-VGA-port som du kan ansluta en skärm till. För att kolla om det är fel på grafikkortet eller den inbyggda skärmen.

Ursprungligen av alix:

Den har en mini-VGA-port som du kan ansluta en skärm till. För att kolla om det är fel på grafikkortet eller den inbyggda skärmen.

Var skulle jag kunna köpa en mini-VGA adapter?
Mvh Marcus

  • Medlem
  • 2014-12-04 21:15

Kan vara svår att få tag på. Hittade denna på Tradera:

http://www.tradera.com/item/301818/220865085/...-

Annars är det väl Ebay som gäller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-05 04:11
Ursprungligen av Zingo2000:

Hej! Jag köpte en iBook G3 16VRAM för ett tag sen. När jag pluggar in den i en laddare som jag vet fungerar så låter hårddisken och en fläkt låter men skärmen är helt svart. Är det någon här som vet hur jag ska felsöka detta?
Mvh Marcus

Hörs det ett start-boing?

Ursprungligen av IngoX:

Hörs det ett start-boing?

Jag hör inget start bong.

Då är det väl logikkortet (moderkortet) som gett upp/spruckit/släppt komponenter. Gissar att datorn är från 2002, dvs man får nog anse att den gjort sitt. En G3 tar ju inte heller mer än max 10.4, vilket vid det här laget även innebär för gammal version av Safari för användbart surfande.

Vad skall du ha den till? Bara för att den var billig? (Måste vara i det närmaste till skänks för en sådan gammal dator). Måste du kunna boota upp i OS9? Om det räcker med att köra under Classic finns ju betydligt nyare bärbara och stationära modeller med mer pulver under huven nästan lika billigt. Om du inte har sådana arkaiska böjelser finns det ju vita MacBooks med 4-5 år på nacken från 1500 och uppåt att tillgå på Blocket.

1
Bevaka tråden