Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV i företaget

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-25 21:25

Akutmottagningen på lasarettet där jag jobbar har fått en iPad gratis av Landstingets Tolkservice. Landstingets ITavdelning vägrar att släppa in den i nätverket eftersom de inte har support på iPads...
På tal om skattepengar.

Landstingets IT-avdelning kanske inte vill lägga en massa tid (och därmed pengar) på att supporta iPads eftersom det inte ingår i deras uppgifter?

Ursprungligen av erro67:

Landstingets IT-avdelning kanske inte vill lägga en massa tid (och därmed pengar) på att supporta iPads eftersom det inte ingår i deras uppgifter?

Det ingår väl i deras uppgifter att dels säkra all IT men också att komma med lösningar för alternativ användning där detta är en fördel/ett alternativ/användarvänlig väg, för det fortsatta arbetet.

Ursprungligen av CekariYH:

Det ingår väl i deras uppgifter att dels säkra all IT men också att komma med lösningar för alternativ användning där detta är en fördel/ett alternativ/användarvänlig väg, för det fortsatta arbetet.

Det är helt rätt - det ingår i deras arbetsuppgift. Inte säkert att varianten med "vi fick ett par gratis ipads/androids/macbooks, nu vill vi att de ska fungera med övriga infrastrukturen" fungerar. På ett mindre företag är det nog inga problem, men ett landsting med tusentals användare är det nog svårare att få igenom.

Om det är en bra lösning är det läge att lyfta frågan så den kommer in på rätt väg in till IT, via någon som sitter på beslutande funktion tex.

Ursprungligen av lilledanne:

Det är helt rätt - det ingår i deras arbetsuppgift. Inte säkert att varianten med "vi fick ett par gratis ipads/androids/macbooks, nu vill vi att de ska fungera med övriga infrastrukturen" fungerar. På ett mindre företag är det nog inga problem, men ett landsting med tusentals användare är det nog svårare att få igenom.

Om det är en bra lösning är det läge att lyfta frågan så den kommer in på rätt väg in till IT, via någon som sitter på beslutande funktion tex.

Nu fick dom ju inte iPad av någon på stan utan av Landstinget vilket är en del av sjukvården eller?

Ursprungligen av CekariYH:

Nu fick dom ju inte iPad av någon på stan utan av Landstinget vilket är en del av sjukvården eller?

Sant.. men i detta fallet är det väl Landstingets Tolkservice som borde ta diskussionen med IT avd för att lösa problemet.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-11-26 11:05

IT-avdelningen släpper inte in paddor i nätet. Check.
Som anledning säger de att de inte ger support på paddor. Check.

Var någonstans står att användarna kommer behöva paddsupport från IT-avdelningen?

Visst. Jag fattar att det finns regler och policys för nätverk, men man behöver ju inte dra dessa till det absurda.

Ursprungligen av lilledanne:

Sant.. men i detta fallet är det väl Landstingets Tolkservice som borde ta diskussionen med IT avd för att lösa problemet.

Helt rätt och båda parter borde ha en policy för hur och vad man kan göra men vi vet alla att Landstinget är en koloss på lerfötter mm.

Sedan är ju problemet enl. egna erfarenheter att IT-avdelningarna lever ett eget liv med egna policys skapade utan att rådfråga verksamheten som dom ska serva, dvs en sorts minikoloss på lerfötter som har svårt för att ta in önskemål från medarbetare utanför IT-avdelningen.

Ursprungligen av erro67:

Landstingets IT-avdelning kanske inte vill lägga en massa tid (och därmed pengar) på att supporta iPads eftersom det inte ingår i deras uppgifter?

IT avdelningen har med stor sannolikhet en befintlig, gällande SLA med sjukhuset där iPads inte nämns och det är med stöd av denna de hävdar att de inte vill supporta dessa enheter. Det de givetvis borde göra i detta läget är att omförhandla / skriva ett tillägg till SLA:n där de ger support på iPads i nätverket men även tar betalt för den eventuella merkostnad detta innebär.

Ursprungligen av HåkanE:

IT avdelningen har med stor sannolikhet en befintlig, gällande SLA med sjukhuset där iPads inte nämns och det är med stöd av denna de hävdar att de inte vill supporta dessa enheter. Det de givetvis borde göra i detta läget är att omförhandla / skriva ett tillägg till SLA:n där de ger support på iPads i nätverket men även tar betalt för den eventuella merkostnad detta innebär.

Japp, det är så det borde gå till, men oftast passer detta inte in med IT-polisys eller att det saknas kunskap om Apple etc.
Men dom släpper gladeligen in Andriod enheter med allt vad det kan innebära, också enl. egen erfarenhet.

Att släppa in en iPad (eller vad som helst egentligen) i ett nätverk är inte bara en fråga om att "släppa in den". Det ger naturligtvis en massa följdeffekter som påverkar supportavdelningen, och resten av IT-miljön. Paddorna ska förmodligen funka ihop med en massa befintliga funktioner. Man måste tänka på säkerhetsaspekter när man släpper in "okända" saker i nätet. Eller så måste man anpassa sin befintliga säkerhetsmiljö till att även supporta paddor. Man kanske vill kunna hantera paddorna centralt så att de faktiskt följer den policy som finns. Och så vidare.

Som enskild padd-användare kan man förstås tycka att "äh, allt det där fixar ju jag själv". Och det kanske vissa användare gör. Men inte alla. Och även en enda okontrollerad padda i ett för övrigt säkert eller kontrollerat nätverk kan ställa till problem för allt annat om det vill sig illa. Och förr eller senare så behöver även den mest kunniga användare hjälp av nån sorts support.

Och allt detta oavsett om användaren är en chef eller en vanlig anställd. Båda två, och IT-avdelningen, finns ju på jobbet för att utföra den uppgift de är anställda för. Ett företagsnätverk är inte någons personliga lekplats.

Om någon tycker att den inte har rätt verktyg för sitt arbete så är ju det nåt man får ta med sin chef, som i sin tur får ta det vidare. På mindre företag är detta kanske inte så formellt och strikt och tydligt uppdelat, men funktionerna finns ändå där, även om det kanske ibland är så att användare, chef och IT-avdelning är en och samma person.

Ursprungligen av erro67:

Att släppa in en iPad (eller vad som helst egentligen) i ett nätverk är inte bara en fråga om att "släppa in den". Det ger naturligtvis en massa följdeffekter som påverkar supportavdelningen, och resten av IT-miljön. Paddorna ska förmodligen funka ihop med en massa befintliga funktioner. Man måste tänka på säkerhetsaspekter när man släpper in "okända" saker i nätet. Eller så måste man anpassa sin befintliga säkerhetsmiljö till att även supporta paddor. Man kanske vill kunna hantera paddorna centralt så att de faktiskt följer den policy som finns. Och så vidare.

Som enskild padd-användare kan man förstås tycka att "äh, allt det där fixar ju jag själv". Och det kanske vissa användare gör. Men inte alla. Och även en enda okontrollerad padda i ett för övrigt säkert eller kontrollerat nätverk kan ställa till problem för allt annat om det vill sig illa. Och förr eller senare så behöver även den mest kunniga användare hjälp av nån sorts support.

Och allt detta oavsett om användaren är en chef eller en vanlig anställd. Båda två, och IT-avdelningen, finns ju på jobbet för att utföra den uppgift de är anställda för. Ett företagsnätverk är inte någons personliga lekplats.

Om någon tycker att den inte har rätt verktyg för sitt arbete så är ju det nåt man får ta med sin chef, som i sin tur får ta det vidare. På mindre företag är detta kanske inte så formellt och strikt och tydligt uppdelat, men funktionerna finns ändå där, även om det kanske ibland är så att användare, chef och IT-avdelning är en och samma person.

Sant och riktigt det du säger. Vill mest bara att få till en dialog med iT avdelningen då min(a) chefer inte klarar av detta då dom inte är kunniga som mig men bemöts ofta av ett NEJ endast via telefonsupporten och kommer sällan längre.
Nu gar ju mitt företag ett gästnätverk som även vi anställda kan utnyttja men det är egentligen bara en portal ut mot internet.
Själv har jag ju löst en del problem via Ondrive och även nu iCloud Drive för att utbyta filer och det funkar ju också.

Som ett exempel på hur det kan gå till på företaget jag jobbar för:

Sedan 1995 då har vi och andra platser runt om i Norden och några andra länder i norra europa använt FileMaker Pro för listor/databaser där enkla Excel-ark inte räckt till.

Själv har jag bla annat gjort en hel applikation som skiftgruppen skulle använda för allehanda uppgifter och var i stort klart att implementeras. Detta med en privat ägd version av FileMaker Pro 13 Advanced. Mina chefer gav tillåtelse och var mycket intresserade av detta program.
Då senaste officiella versionen på företaget var FMP11 tog jag kontakt med IT avdelningen om en uppgradering och kom även att språka med ansvariga chefer om att få en FMP13A till min dator på jobbet för att testköra och utveckla och att senare köpa server-versionen och implementera programmet, och allt verka ok.

Vad hände, jo, den tyska IT-Över-Bossen bestämde att allt ska gå/utvecklas genom SAP så plötsligt var FMP inte längre ett supportat och därmed inte ett tillåtet program och togs bort trots massiva protester.
Så nu kom dom som inte kunde/han exporter sina databaser till nått annat utan åtkomst till sina data.
Och SAP? Nä, dom har inte utvecklat ett skit för dessa.

Vi har också ett underhålls-system som nu SAP vill avveckla till SAPs förmån.
Men dom som utvecklar i SAP kan inte ett jota om underhålls-system.
Oja, IT är underbart utom när okunniga bestämmer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-26 13:15

Nu är det här inte mitt område, men en verksamhet som inte har en beredskap/vilja/förmåga för iPads i infrastrukturen, är inte det lika mycket att skjuta sig i foten som om en konsultfirma begränsade sig till att inte anställa engelsktalande?

iOS är säkert, folk vill använda sig av det och kan hanteras av en treåring. Kan detta sägas om XP/W7 som körs ute på företag och offentlig förvaltning?

Att IT-avdelningar och -policies inte alltid är vad man önskar är ju förstås sant. Men i diskussioner som dessa så måste man försöka skilja på principerna, och det faktiska utförandet, eller hur jag nu ska formulera det.

Att man "inte får koppla in sin pryl" kan ju bero på en mängd olika saker som faktisk policy, upplevd policy, IT-avdelningens egna inofficiella policy, chefers egna beslut som inte hänger ihop med andra beslut, oförståelse för behov, oförståelse för teknik m.m. m.m.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-26 23:05

Jo ursäkta mig Mr. @behedwin , har det löst sig för dig? Har du lyckats använda era ipads och Apple tv's?

Jag förstår om du blir rädd att svara i din egna tråd, då denna diskussion, full av förståsigpåare, nu handlar om er (och alla andras tydligen) IT-avdelnings ansvar.
Men, jag är mer intresserad hur de gick för dig

Senast redigerat 2014-11-26 23:29

Det hela påminner om Tax-Freen på Kastrup. Man han skapa ett konto och förbeställa. Då får man 20% rabatt. Men bara om man åker utanför EU.
Fråga: varför kan man bara förbeställa om man ska utanför EU?
Svar: För att vi ger 20% rabatt och det får vi inte på beskattad alkohol.
Fråga: Men varför kan man inte förbeställa inom EU utan rabatt?
Svar: Det är vår policy att ge 20% rabatt.

Bevaka tråden