Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV problem med Airplay

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-11-22 12:57

Jag har haft problem en längre tid med att strömma material med Airplay från en Ipad till Apple-TV:n. Det började med att "uppkopplingen" bröts så jag fick via Ipad:en gå in och skicka ut det till apple-tv:n igen. Då jag körde trådlöst mellan Apple-tv och router trodde jag det var problemet, så jag kopplade kabel mellan dessa. Det blev dock marginellt bättre. Till en början gick det inte alls att skicka ut från Ipad till Apple-tv, detta löste sig dock när jag återställde routern.

Nu senaste månaderna har ett nytt fenomen inträffat, Airplay kommer och går. Ena stunden finns inte ens Airplay att aktivera genom Ipad, sen kan min Apple-tv:n dyka upp och då får jag vara snabb att trycka. Ibland kommer inte ens min Apple-tv upp, utan några andra (gissar på grannar i hyreshuset?).

Jag har Tele2 100mbit med kabel från datauttaget in till routern, från routern trådat till Apple-tv och vidare in till TV:n, och Ipad:en ansluts via Wi-Fi till routern. Routern är aldrig mer än 3-4 meter från Ipad:n. Värt att tillägga att samma problem uppstår då jag försöker använda min eller sambons iphone.

Någon som känner igen detta problem?

Vad har du för modem från tele2? Testat att starta om?

Har du kollat om inte grannarnas WiFi ligger nära dina WiFi kanaler, prova att ändra där uppåt eller nedåt. Glöm inte att anteckna vilken du har nu så du kan gå tillbaka.

  • Medlem
  • 2014-11-22 19:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad har du för modem från tele2? Testat att starta om?

Mången gång, även återställt den samt fått en ny från Tele2.

Ursprungligen av CekariYH:

Har du kollat om inte grannarnas WiFi ligger nära dina WiFi kanaler, prova att ändra där uppåt eller nedåt. Glöm inte att anteckna vilken du har nu så du kan gå tillbaka.

Gick igenom alla kanaler, jag trodde det löste sig med den sista kanalen jag provade på men det höll i ca 1 timme, nu är det samma sak.

Airplay försvinner och kommer tillbaka och ibland finns min Apple tv att välja, ibland någon annan.

Ursprungligen av johag:

Mången gång, även återställt den samt fått en ny från Tele2.

Gick igenom alla kanaler, jag trodde det löste sig med den sista kanalen jag provade på men det höll i ca 1 timme, nu är det samma sak.

Airplay försvinner och kommer tillbaka och ibland finns min Apple tv att välja, ibland någon annan.

Låter som nåt liknande jag har haft med mitt nätverk senaste dagarna och slet mitt hår med att prova allt... visade sig vara en switch som blivit seg som sirap och det gjorde att routern/modemet/Airporten knasa ut i sin tur med en massa dropouts till mina Airplayhögtalare och internet mm. Bytte switchen och nu går det av bara f... och utan problem.

  • Medlem
  • 2014-11-22 20:28
Ursprungligen av CekariYH:

Låter som nåt liknande jag har haft med mitt nätverk senaste dagarna och slet mitt hår med att prova allt... visade sig vara en switch som blivit seg som sirap och det gjorde att routern/modemet/Airporten knasa ut i sin tur med en massa dropouts till mina Airplayhögtalare och internet mm. Bytte switchen och nu går det av bara f... och utan problem.

Bra att det löste sig för dig!
Vete tusan vad som är fel, provat köra både trådat och trådlöst mellan router och Apple tv. Alla enheter är uppdaterade till senaste mjukvaran. Kör mest Viaplay på AirPlay, hade varit så mycket smidigare om viaplay fanns att välja som app i Apple tv:n

Kör du direkt från router till TV? och du har inga andra enheter i det trådade nätverket förutom dator?

Har du provat att starta om allt och resetat TV?

  • Medlem
  • 2014-11-22 20:55
Ursprungligen av CekariYH:

Kör du direkt från router till TV? och du har inga andra enheter i det trådade nätverket förutom dator?

Har du provat att starta om allt och resetat TV?

Datauttag->router->Apple tv trådat. Inget annat kopplat till routern bortsett från tv-boxen. Sen wi-fi till iPad/iPhone från vilken jag kör AirPlay.

Har fabriksåterställt Apple-tv:n och installerat senaste mjukvaran.

Hmmm, och kollat kablarna så dom är minst cat 5e eller hellre cat 6... efter det har jag ingen aning om det inte är du själv som utstrålar radiovågor eller har ett kök nära med microugn eller liknande... eller en autojusterande väckarklocka (hade en sån som faktiskt störde)
Kan ju vara fel på TV också, provat den hos någon annan?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-24 13:43

Ser du många trådlösa nätverk i listan (många grannar)? Byta till 5 GHz...

Ursprungligen av kenjon:

Ser du många trådlösa nätverk i listan (många grannar)? Byta till 5 GHz...

Klarar TV 5Ghz?
Sen var det ju trådat, men ok, kanske störningar på 2,4 GHz nätet även slår igenom på det trådade?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-24 19:09
Ursprungligen av CekariYH:

Klarar TV 5Ghz?
Sen var det ju trådat, men ok, kanske störningar på 2,4 GHz nätet även slår igenom på det trådade?

Tveksamt

Senast redigerat 2014-11-24 19:31
Ursprungligen av CekariYH:

Klarar TV 5Ghz?
Sen var det ju trådat, men ok, kanske störningar på 2,4 GHz nätet även slår igenom på det trådade?

Svarar mig själv. Ja TV klarar 5GHz... hade jag ingen aning om

Ursprungligen av lappen71:

Tveksamt

Samma här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-25 21:58

Testat? Någon skillnad?

  • Medlem
  • 2014-11-27 08:38
Ursprungligen av kenjon:

Testat? Någon skillnad?

Ska testa vid tillfälle. Jag köpte en chromecast för att prova och det funkar direkt över trådlösa, blir inte utkastad och får bara upp min enhet.

Upplever dock ett minimalt "oflyt" när jag kollar tex fotboll via viaplay. Någon som vet inställningar man kan göra för att förbättra det eller beror det enbart på viaplays sändning eller att det är något med min uppkoppling och att det går över trådlöst? Någon här som vet?

1
Bevaka tråden