Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen Retina på Imac

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

4k (eller 5k) kommer snart bli standard, har du tankar på att ha iMacen länge så skulle jag helt klart investera i en iMac 5k-skärm. Men egentligen är det väldigt svårt att svara på då jag inte har någon aning om vad du ska använda iMacen till. Men jag tror att om 3-4 år så kommer en standard iMac kännas lika ute som en icke-retina MacBook Pro gör idag.

Ursprungligen av johan_tanying:

Och om du går på en icke-retina och maxar andra specar istället? Nu har jag inte sett den nya 5K-displayen men jag själv var ganska så underwhelmed av den på sin tid nya 13" MBP retina. Kanske för att mina ögon är för klena? I vilket fall som helst skulle jag nog personligen köpt en maxad 27" standard-iMac istället för en omaxad 27" med retina.

Men det är ju jag det.

Man kanske skulle gå och titta på skärmen i verkligheten och se om det är värt prispåslaget. Men Apple borde ju också uppdatera de vanliga iMac:arna snart. Det var ju ett tag sen senast. Det kanske skulle underlätta valet.
Som det är nu känns det som världens rån att Apple tar 4400:- för uppgradering från en 1 TB mekanisk disk till en 512 GB SSD. I handeln skiljer det ca 1500:- mellan två sådana diskar. Tycker åtminstone att en 256 GB SSD borde vara standard, som det är på Retina-iMacen.

Ursprungligen av koffas:

4k (eller 5k) kommer snart bli standard, har du tankar på att ha iMacen länge så skulle jag helt klart investera i en iMac 5k-skärm. Men egentligen är det väldigt svårt att svara på då jag inte har någon aning om vad du ska använda iMacen till. Men jag tror att om 3-4 år så kommer en standard iMac kännas lika ute som en icke-retina MacBook Pro gör idag.

Det är det jag är rädd för, att man nångrar sig om ett år. Eller kanske på en gång. Jag kan inte påstå att jag gör något avancerat på datorn. Det som mest talar för Retina är att jag har ett nyvunnet intresse för foto och ska börja ge mig på redigering av bilder i Lightroom. Då kan det vara häftigt att ha den fina upplösning i Retina-skärmen. I övrigt är det surf och dokument som gäller på datorn. Spelar heller inte spel på den.

Då återstår fortfarande en generell fråga i min hjärna och det är just avvägningen mellan bättre grafik eller bättre processor. Jag stod inför samma val när jag köpte min nuvarande iMac. Den gången blev det grafiken som vann. Rätt eller fel, vet inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-28 21:56
Ursprungligen av ahmed_dv:

Som det är nu känns det som världens rån att Apple tar 4400:- för uppgradering från en 1 TB mekanisk disk till en 512 GB SSD. I handeln skiljer det ca 1500:- mellan två sådana diskar. Tycker åtminstone att en 256 GB SSD borde vara standard, som det är på Retina-iMacen.

Just disk och minne är något som Apple alltid har tagit oskäligt mycket betalt för. Jag vet inte varför men så har det alltid varit.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-28 22:04
Ursprungligen av zinned:

Just disk och minne är något som Apple alltid har tagit oskäligt mycket betalt för. Jag vet inte varför men så har det alltid varit.

För att de kan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-28 22:19
Ursprungligen av Vassius:

För att de kan.

Trist inställning i detta fallet men det kan absolut vara så...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-28 23:22

Jag skulle satsa på bättre grafikkort istället för snabbare processor.

Tack för tipsen, det lutar nog mer åt en Retina-variant. Som sagt, det är dit alla iMacs är på väg så småningom.
Jag har försökt men haft svårt att hitta någon bra jämförelse av de två erbjudna grafikkorten. Hur mycket bättre är 295 än 290 egentligen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-29 10:17
Ursprungligen av ahmed_dv:

Tack för tipsen, det lutar nog mer åt en Retina-variant. Som sagt, det är dit alla iMacs är på väg så småningom.
Jag har försökt men haft svårt att hitta någon bra jämförelse av de två erbjudna grafikkorten. Hur mycket bättre är 295 än 290 egentligen?

Enkel googling : http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-M295X-vs-Ra...

Ursprungligen av zinned:

Aha, tackar. Har faktiskt varit på den här sidan förut men inte hittat så mycket om 295X.
Intressant att Pixel rate är högre på 290 än 295.

Nu är den beställd

27-tums iMac med Retina 5K-skärm

Med följande konfiguration:

• 4,0 GHz fyrkärnig Intel Core i7, Turbo Boost upp till 4,4 GHz
• 8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 4 GB
• 512 GB flashlagring
• AMD Radeon R9 M295X 4 GB GDDR5
• Apple Magic Mouse
• Apple Keyboard med numerisk del (svenskt) & Användarhandbok (svensk)
• Tillbehörssats

Nu är den här

Bevaka tråden