Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ouff! Boo-boo...hur räddar jag ett iPhoto-library?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-22 12:36

Damn, kom på det nu idag efter att för två dagar sedan ha blåst datorn innan installation av 10.10...

Vad som har hänt? Jo, innan omstallation så hade jag mitt lokala konto samt ett konto för fjällan på datorn. Hon sitter aldrig (och då menar jag aldrig) vid datorn men kontot användes till att dumpa innehållet i hennes iPhones kamerarulle in i iPhoto för att sedan tömma den. Jag skulle tro men är långt ifrån säker på att jag vid varje tillfälle såg till att bilderna synkades tillbaka till hennes telefon och då som separata händelser från iPhoto.

Jag kör sedan länge också TimeMachine men nu efter ominstallation kan jag inte se längre tillbaka i TM än till tillfället då jag gjorde ominstallationen. Jag kör även Craschplan men den backar ju endast det jag har valt och det är lokal data i mitt datorkonto.

Hur gör jag för att rädda dessa bilder och videos?

1) Finns det någon möjlighet att på något sätt kunna se längre tillbaka i TM?
2) Om nu bilderna och videorna finns kvar i hennes telefon, hur lyfter jag ut dessa på ett bra sätt utan att riskera att de "synkas bort"?
3) Kan DiskWarrior eller dylikt vara ett alternativ?

Jag kan tillägga att i hennes iPhoto-library finns massor av bilder på får son från födsel och framåt, absolut inget jag vill bli av med =/

Om materialet finns kvar i telefonen så bör du kunna lyfta ut dessa med iExplorer, http://www.macroplant.com/iexplorer/ .

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-22 12:43
Ursprungligen av keptang:

Om materialet finns kvar i telefonen så bör du kunna lyfta ut dessa med iExplorer, http://www.macroplant.com/iexplorer/ .

Ok, och om det inte finns där? Jag är främst osäker på om videorna ligger där men även bilderna...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-22 13:10

1) Testa att alt-klicka på Time Machine i menyraden eller högerklicka på dock-ikonen om du får valet att bläddra på andra Time Machine backuper

2) Om bilder/videor finns kvar på telefonen kan du föra över dem till en dator igen via Bildinsamling eller iPhoto. Så länge du inte blandar in iTunes är det väl ingen risk att "synka bort" dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-22 13:32
Ursprungligen av IngoX:

1) Testa att alt-klicka på Time Machine i menyraden eller högerklicka på dock-ikonen om du får valet att bläddra på andra Time Machine backuper

2) Om bilder/videor finns kvar på telefonen kan du föra över dem till en dator igen via Bildinsamling eller iPhoto. Så länge du inte blandar in iTunes är det väl ingen risk att "synka bort" dem.

1) Gör jag det så syns endast ett val, dvs den som är vad redan.

2) Hoppas.

Ingen annan som kan ge ett välbehövligt tips? =/

Testa Phoneview. Med det programmet kan du plocka ut innehåll ur din iPhone utan att gå via iTunes eller andra vanliga program

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 13:48

Du kan ju prova att bläddra i TMs mappar. I Finder väljer du menyn Gå->Gå till mapp...
Skriv in /Volumes
Här bör du kunna klicka på din Time Machine och bläddra dig ner bland alla lagrade backuper.
Om du ska in och rota i iPhotos arkiv (vilket bara rekommenderas i nödfall, vilket detta verkar vara) så får du högerklicka på iPhoto-biblioteket och välja "Visa paketets innehåll".

Annars kanske det funkar att bara kopiera tillbaka hela hennes iPhoto-bibliotek nånstans och öppna det genom att alt-klicka på iPhoto.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-22 15:23
Ursprungligen av pesc:

Du kan ju prova att bläddra i TMs mappar. I Finder väljer du menyn Gå->Gå till mapp...
Skriv in /Volumes
Här bör du kunna klicka på din Time Machine och bläddra dig ner bland alla lagrade backuper.
Om du ska in och rota i iPhotos arkiv (vilket bara rekommenderas i nödfall, vilket detta verkar vara) så får du högerklicka på iPhoto-biblioteket och välja "Visa paketets innehåll".

Tack, min vän! Nu känns det mer troligt att jag inte blir halshuggen, pheu...

Jag hade helt glömt att den vägen fanns att gå, självklart kan man browsa där. Jag lyckades hitta den och kopiera ut den, nu har vi ju då ett mindre problem...att testköra den. iPhoto finns ju inte längre i Yosemite.

Har du tips på någon annan mjukvara som kan öppna biblioteket?

Ursprungligen av zinned:

...iPhoto finns ju inte längre i Yosemite...

Tills den nya "Bilder"/"Photos"-appen är lanserad så lär väl iPhoto finnas kvar.

https://itunes.apple.com/se/app/iphoto/id4089...

Måste du inte vara inloggad på hennes användare för att kunna se det innehåll som TM har på hennes profil?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-22 16:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tills den nya "Bilder"/"Photos"-appen är lanserad så lär väl iPhoto finnas kvar.

https://itunes.apple.com/se/app/iphoto/id4089...

Den ligger ju inte med i en clean install. Dock kom jag nyss på att den kanske gick att ladda ner från MAS och det gjorde den, biblioteket är nu också testkört där och fungerar.

Stort tack till er alla som har kommit med tips och hjälp, en stor guldstjärna till @pesc som kom med lösningen!

Ursprungligen av barbapappa_86:

Måste du inte vara inloggad på hennes användare för att kunna se det innehåll som TM har på hennes profil?

Jo, dock upptäckte jag att av även ytterligare ett konto (som jag har satt upp igen i denna nya installationen) var behörig till filen och jag kunde då öppna biblioteket i iPhoto inloggad som den användaren.

Ursprungligen av zinned:

Den ligger ju inte med i en clean install...

Det har den aldrig gjort. (Eller åtminstone inte på många år.)

Senast redigerat 2014-10-22 19:35
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-22 20:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det har den aldrig gjort. (Eller åtminstone inte på många år.)

Det är också många år sedan jag gjorde en clean install på denna datorn

1
Bevaka tråden