Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet via Bluetooth istället för ethernet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör med segt adsl hemma och tankar med ca 800 KB/s. Jag har hela huset kopplat via ethernet kablar till en TimeCapsule.
Mitt problem är att ibland vill jag surfa med min imac via min Iphone 6 för att använda mitt 4g som är betydligt snabbare än adsl.
Men när jag kopplar upp mig via blåtanden så körs internet fortfarande via ethernet. Det jag kan göra är att dra ur ethernet-kabeln bak, men då är det ju allt som oftast någon som streamar film via Air video från dator och då bryts ju det.
Hur gör jag för att välja intenet från BT men fortfarande ha ethernet-kabeln i.
Om jag drar ur ethernet-kabeln så får jag ju över internet till bt och sätter jag i den igen så är jag ju kvar på bt, men det känns lite analogt och fel.

Senast redigerat 2014-10-15 21:10
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-15 19:43

Om du vill ha snabbare internet så ska du inte köra via bluetooth. BT klarar inte mer än ca 2 Mbit, vilket ger nedladdningshastighet på 200 kB/s i bästa fall.

Kör wifi-utdelning eller USB-kabel istället.

Avaktivera ethernet i inställningar om du vill använda BT. Dela ut via WiFi från din iPhone så kommer det gå fortare.

Ursprungligen av Intakan:

Jag kör med segt adsl hemma och tankar med ca 800 KB/s. Jag har hela huset kopplat via ethernet kablar till en TS.
Mitt problem är att ibland vill jag surfa med min imac via min Iphone 6 för att använda mitt 4g som är betydligt snabbare än adsl.
Men när jag kopplar upp mig via blåtanden så körs internet fortfarande via ethernet. Det jag kan göra är att dra ur ethernet-kabeln bak, men då är det ju allt som oftast någon som streamar film via Air video från dator och då bryts ju det.
Hur gör jag för att välja intenet från BT men fortfarande ha ethernet-kabeln i.
Om jag drar ur ethernet-kabeln så får jag ju över internet till bt och sätter jag i den igen så är jag ju kvar på bt, men det känns lite analogt och fel.

Du får gå i Systeminställningar->Nätverk och trycka på "kugghjulet". Välj i menyn som dyker upp "Ange nätverksordning" och dra nätverken i den ordningen du vill ansluta till dem. OS X kommer att försöka med den första anslutna anslutningen i listan som är ansluten till ett nätverk, om anslutningen misslyckas tar den nästa osv.. Du anger alltså en prioriteringsordning.
Då kan du också dela ut nätverket på din Iphone med hjälp av Wifi. Det är snabbare än blåtand.

Ursprungligen av keptang:

Avaktivera ethernet i inställningar om du vill använda BT. Dela ut via WiFi från din iPhone så kommer det gå fortare.

Eller ändra tjänsteordningen i inställningarna så att BT kommer före ethernet. Det borde väl också fungera

Ursprungligen av BlackSmp:

Eller ändra tjänsteordningen i inställningarna så att BT kommer före ethernet. Det borde väl också fungera

Det gör det säkert.
WiFi lär dock vara ett bättre val.

Ursprungligen av suddgummi:

Du får gå i Systeminställningar->Nätverk och trycka på "kugghjulet". Välj i menyn som dyker upp "Ange nätverksordning" och dra nätverken i den ordningen du vill ansluta till dem. OS X kommer att försöka med den första anslutna anslutningen i listan som är ansluten till ett nätverk, om anslutningen misslyckas tar den nästa osv.. Du anger alltså en prioriteringsordning.
Då kan du också dela ut nätverket på din Iphone med hjälp av Wifi. Det är snabbare än blåtand.

Exakt detta svaret jag var ute efter. TACK för så snabba svar.
...en följdfråga, anledningen till att jag brukar välja BT är att jag kan ha kvar iphonen i fickan och gå in i BT menyn på iMacen och koppla upp mig till telefonen, men ska jag köra WiFi så måste jag gå in i telefonen och vara inne på internetdelning-menyn för att iphonen ska synas på Wi-Fi-menyn på iMacen. Går det göra så att jag alltid har min telefon synlig på WiFi likadant som på bt?

Det går inte, det stängs av efter 45 minuter eller något sådant om ingen enhet anslutit.

edit: 45 minuter kan vara helt fel, men det finns en gräns på ett antal minuter som det är möjligt att koppla upp sig till den accesspunkt som din iPhone skapar.

Inte just nu men snart...

Instant hotspot
https://www.apple.com/ios/whats-new/continuit...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-15 20:45
Ursprungligen av keptang:

Det går inte, det stängs av efter 45 minuter eller något sådant om ingen enhet anslutit.

edit: 45 minuter kan vara helt fel, men det finns en gräns på ett antal minuter som det är möjligt att koppla upp sig till den accesspunkt som din iPhone skapar.

90 sekunder...

Ursprungligen av frazze:

90 sekunder...

Såpass.

Ursprungligen av Borttaget:

Inte just nu men snart...

Instant hotspot
https://www.apple.com/ios/whats-new/continuit...

Jag kör Yosemite på min Imac redan, men i beta-stadiet. Än så länge måste jag iaf trycka igång telefonen om den är låst innan det dyker upp något i WiFi menyn. Får hoppas detta löser sig i den skarpa versionen. Det är ju bra om man inte behöver gå iväg och trycka på telefonen om den ligger och laddar t ex...

Senast redigerat 2018-07-23 10:42
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-16 08:07
Ursprungligen av Intakan:

Jag kör Yosemite på min Imac redan, men i beta-stadiet. Än så länge måste jag iaf trycka igång telefonen om den är låst innan det dyker upp något i WiFi menyn. Får hoppas detta löser sig i den skarpa versionen. Det är ju bra om man inte behöver gå iväg och trycka på telefonen om den ligger och laddar t ex...

För mig på Yosemite dyker dden upp snyggt i wi-fi-menyn för val. Även på iPad mini retina med iOS 8 dyker den upp.

Ursprungligen av frazze:

För mig på Yosemite dyker dden upp snyggt i wi-fi-menyn för val. Även på iPad mini retina med iOS 8 dyker den upp.

Samma här. Ibland. Oftast inte.

Ursprungligen av pmarriott:

Samma här. Ibland. Oftast inte.

IOS 8.1 var lösningen på problemet för min del.
"Det bara funkar"

1
Bevaka tråden