Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskrift i iPhoto

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker skriva ut en bild i iPhoto i format 10x15 cm. Jag har färdigskuret fotopapper i det formatet och hur jag än bär mej åt så skriver iPhoto ut bilden i det formatet men centrerat på ett A4.
Jag har varit i kontakt med Apple Care men dom kunde inte lösa problemet. Hur i hela världen skall man göra?
Jag trodde att det var en fundamental funktion att kunna skriva ut bilder i det formatet men det visade sej att det var svårt även för Apple.

Ja du. Det är inte så lätt som man kan tro, eller som jag trodde i a f. I iPhoto (f ö världens segaste program) måste man som i andra program välja rätt papperstorlek i File->Page setup. Där väljer man sin skrivare och vilken papper man vill skriva ut på.

Efter det blir det dock värre. Jag har inte lyckats skriva ut från iPhoto på ett helt kort. Det blir alltid kanter hur jag än gör. Min skrivare ska stödja kantlösa utskrifter på 10*15 papper.

Jag trodde det skulle räcka med att välja Full page och sen sätta marginalerna till 0 i utskriftsdialogrutan för att fylla upp hela men det hjälper inte. Jag har även klippt kortet så det ska ha rätt proprotioner men inte heller det hjälper.

En teori jag har är att drivrutinen inte funkar lika bra i OS X som i Windows eller OS 9. Det finns såna exempel men jag har inte hittat nån skrivet om just min modell.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-04 23:53

Jag satt och gjorde skärmdumpar så Richard hann före... Men jag tar dem ändå:

Jag har en HP 5550 som tyvärr inte stödjer utskrifter ända ut i kanten.
Pappret jag skriver ut på är HP:s egna fotopapper som är 10x15 plus en »flik«.

Först måste man som sagt välja rätt pappersformat (äpple+shift+p). Kom ihåg att välja din skrivare i skrivarrutan för att få tillgång till specialformat som din skrivare stödjer.

Sen väljer man Skriv ut och ser till att det ser ut som nedan.

Tjopp, tjopp, och man har en bild i 10x15 (9,5x13 i mitt fall [marginaler, you know...]).

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 14:27

Trevligt! Tack!

Tack Kalle W för ditt tips.
Jag provade och fick ut en uteskrift där bilden låg längst ner till höger på det A-4 papper jag provade med. Det konstiga är att Apple gör ett program där det skall vara så knöligt att inte ens Apple Care support klarar av att förklara hur man gör en så enkel manöver.
Man hoppas att dom tar till sej kritiken och gör något åt det.

Till er på 99mac vill jag återigen understryka vilket värde det är att vara medlem och få så snabb hjälp av de riktiga proffsen.

Tack.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Jag har en HP 5550 som tyvärr inte stödjer utskrifter ända ut i kanten.

Är du säker på det? Hittade ett dokument hos HP som säger att det ska gå: http://h20015.www2.hp.com/en/document.jhtml?lc=en&docName=bpd09308&prodId=hpdeskjet571896&cc=us

Att jag undrar beror på att jag valde mellan bl a den när jag skulle köpa skrivare och fick då infot att den klarade kantfria utskrifter på 10*15-papper.

Prova även ladda ner version 2.1 av HPs drivis för 5550 här: http://h20015.www2.hp.com/en/softwareDownloadIndex.jhtml?reg=&cc=us&softitem=dj-7357-4&prodId=hpdeskjet571896&lc=en&sw_lang=en&pagetype=software

1
Bevaka tråden