Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator låser sig emellanåt.....

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reboot81:

Det finns en anledning till att jag numrerade min lista, och satte punkt ett som först.
Återkom gärna med resultat av punkt 1-3. Märktes någon skillnad?
Metodiken är att man ändrar på förutsättningarna, och iaktar eventuell förändring.

Jag får lägga till tre punkter på min felsökningslista: Kontrollera hårddisken (redan nämnt) och att köra datorn isolerad från andra datorer/enheter. Dvs koppla bort alla sladdar och stänga av WiFi. Samt starta om datorn.

Dina pyttesmå skärmdumpar är som be en läkare ställa diagnos men läkaren får bara se på patienten genom ett sugrör.

DNS proxy är inget privat. Och du kan lätt maska det med annan text om du så önskar.
För att lugna dig, skulle du lägga upp text/bild som är privat/riskfyllt så kommer du upplysas av det ganska omgående av folk här eller så plockar moderatorn bort det.

Tack för instruktionerna. Jag får återkomma pga annat strul med annat jag försöker prioritera. Hoppas du inte misstycker.......
Följande som har hänt:
Jag har stängt av alla program/fönster igår kväll;
Datorn låste sig i ca 30 min strax efter jag startade den nu på morgonen / öppnade locket/.
Det verkar inte stå någonting om det på systemmedelanderutan.
Det som inträffar när den låser sig tyckts vara följande: Dator låser sig när jag inte har använt den på en stund. Styrplattan är död. Det går att navigera rulla med muspekaren men det händer ingenting när jag klickar. Tangentbordet verkar fungera eftersom det går att ge kommandon samt skriva.
Jag gjorde nyligen en backup och tänkt uppdatera min MS office då har jag fastnat där eftersom jag ska enligt dialogrutan "stånga av "alerts deamon" dock när jag försöker öppna den via spotlight så får jag svaret att "programmet Microsoft Alerts Deamon går inte att öppna - 1712". Så nu måste jag ta itu med det först.

Deamon är en typ av program som körs i bakgrunden och det kan du inte starta/köra själv. Låt det helt enkelt vara.

Ursprungligen av hummel:

Deamon är en typ av program som körs i bakgrunden och det kan du inte starta/köra själv. Låt det helt enkelt vara.

Tack för svaret. Jag har inget val eftersom installationen kommer inte slutföras ifall jag inte stänger av den.....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-15 10:22
Ursprungligen av calinou:

…Styrplattan är död. Det går att navigera rulla med muspekaren men det händer ingenting när jag klickar. Tangentbordet verkar fungera eftersom det går att ge kommandon samt skriva.
Jag gjorde nyligen en backup och tänkt uppdatera min MS office då har jag fastnat där eftersom jag ska enligt dialogrutan "stånga av "alerts deamon" dock när jag försöker öppna den via spotlight så får jag svaret att "programmet Microsoft Alerts Deamon går inte att öppna - 1712". Så nu måste jag ta itu med det först.

Då har inte datorn låst sig, utan du har problem med styrplattan. Har du möjlighet att prova med en extern mus?
-Men vänta nu, har inte du haft strul med din styrplatta tidigare??? Hur löste du det, bytte du den, fick du den lagad?

Blandar du inte ihop stäng av/starta? Office säger stäng av, och du försöker starta den.
När en process är röd i aktivitetshanteraren har den låst sig. Tvångsavsluta då den, eller starta om datorn.

Återkom gärna när du provat mina fyra andra idéer.

Ursprungligen av reboot81:

Då har inte datorn låst sig, utan du har problem med styrplattan. Har du möjlighet att prova med en extern mus?
-Men vänta nu, har inte du haft strul med din styrplatta tidigare??? Hur löste du det, bytte du den, fick du den lagad?

Blandar du inte ihop stäng av/starta? Office säger stäng av, och du försöker starta den.
När en process är röd i aktivitetshanteraren har den låst sig. Tvångsavsluta då den, eller starta om datorn.

Återkom gärna när du provat mina fyra andra idéer.

Jag har haft samma problem för några veckor sedan och trodde att det var relaterat till musen eller styrplattan. Så det är inte datorn. Jag på Mac-butiken för att kontrollera problemet med plattan samt köpa ny mus. De sade att styrplattan fungerar utmärkt (då hade den inte låst sig) och visade hur man använder den till sin potential. Problemet är detsamma fast musen är ny.
Jag ville gärna tvång-avsluta Alerts Deamon. Hur gör jag det? jag vet inte ens vad den finns.....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-15 11:43
Ursprungligen av calinou:

Jag har haft samma problem för några veckor sedan och trodde att det var relaterat till musen eller styrplattan. Så det är inte datorn. Jag på Mac-butiken för att kontrollera problemet med plattan samt köpa ny mus. De sade att styrplattan fungerar utmärkt (då hade den inte låst sig) och visade hur man använder den till sin potential. Problemet är detsamma fast musen är ny.
Jag ville gärna tvång-avsluta Alerts Deamon. Hur gör jag det? jag vet inte ens vad den finns.....

Här finns den.
Och skulle den bråka så kika på lösningarna här.
I grova drag: stäng av internetuppkopplingen, stäng av allt Officerelaterat, starta om datorn, stänga av allt Officerelaterat så fort det går.
Stäng av deamonen i fråga och försök uppdatera.

Ursprungligen av reboot81:

Här finns den.
Och skulle den bråka så kika på lösningarna här.
I grova drag: stäng av internetuppkopplingen, stäng av allt Officerelaterat, starta om datorn, stänga av allt Officerelaterat så fort det går.
Stäng av deamonen i fråga och försök uppdatera.

Tack för hjälpen!
Jag stängde av all Office-relaterat och raderade Alerts Deamon i aktivitetskontroll.
Sedan gjorde jag en omstart och nu är det installerat!
Jag får återkomma med de första punkterna för just nu fungerar allting som det ska.

Ursprungligen av reboot81:

Då har inte datorn låst sig, utan du har problem med styrplattan. Har du möjlighet att prova med en extern mus?
-Men vänta nu, har inte du haft strul med din styrplatta tidigare??? Hur löste du det, bytte du den, fick du den lagad?

Blandar du inte ihop stäng av/starta? Office säger stäng av, och du försöker starta den.
När en process är röd i aktivitetshanteraren har den låst sig. Tvångsavsluta då den, eller starta om datorn.

Återkom gärna när du provat mina fyra andra idéer.

Tack för alla förslag! Jag har inte behövt prova på alla förslag för jag tror/hoppas att det har löst sig igår genom en omstart.

Då var det en en dialogruta från LR som var i bakgrunden och uppmanade att spara alla bilder/säkerhetskopiera mot Creative Cloud. Vilken jag inte vill eftersom mina bilder sparas mot dropbox. Jag inte visste var man skulle stänga av denna inställning och det har varit hela tiden störande. Jag stängde av enligt nedan.
Jag förstår inte riktigt att det skulle ha ett samband med mitt problem med plattan och musen men det verkar i alla fall fungera numera......
Tack för hjälpen och alla tips!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-19 11:53

Punkt 1 i felsökningslistan borde vara Starta om datorn...

Bevaka tråden