Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Div. blandade frågor kring eps vs jpeg / InDesign / Acrobat Pro

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-09 13:13

Hej!

Nu har jag, återigen, samlat på mig diverse små frågor som jag under en längre tid har gått omkring och klurat på. Hoppas att någon på det här kunniga forumet kan hjälpa till att räta ut åtminstone några utav alla frågetecken!

1.
Jag jobbar på ett företag vars bildmaterial till stor del består av .eps-bilder. I många fall utgår man alltså från en helt vanlig, högupplöst jpeg för att sedan omvandla den till .eps, detta för att kunna använda bilderna till stora vepor/liknande. I en annan tråd här ställde jag mig frågande till hur detta fungerar - i så fall skulle man ju kunna kringgå många problem genom att helt enkelt göra om alla jpeg till .eps, och sedan ha löst problemet med otillräcklig upplösning. Jag fick då, som jag misstänkte, många svar som i princip sa att "nej, detta är inte möjligt".

Jag har dock jämfört en jpeg med en .eps, och när man zoomar in så tycker jag att det i vissa fall faktiskt blir bättre med just .eps.

Min fråga är nu: OM man nu ska arbeta på det här sättet, VAD bör jag tänka på vid omvandlingen till .eps? Just nu kör jag bara på de förinställda valen i PS, vilket är TIFF8 samt ASCII85 (Encoding).

2.
Kan man på något sätt se vilken upplösning som en PDF har när man monterar in den i InDesign, så att man med säkerhet kan säga att det funkar för tryck? Får inte upp den infon i InDesigns Info-panel. En lågupplöst PDF:s upplösning kan man ju i många fall se inte räcker till med enbart blotta ögat, men det kan ju vara svårare att urskilja en PDF vars bilder är i 200 dpi vs. 300 dpi.

3.
Hur gör jag för att få med en RGB-färgrymd i en PDF som endast ska visas på skärm? Trots att Transparency Blend Space i InDesign är RGB så säger Acrobat att Output är CoatedFOGRA39. Vad gör jag för fel?

4.
Vad brukar ni kontrollera i Acrobat Pro innan levererans till tryck? Just nu kör jag bara en koll på Output Preview för att se så att det är rätt ICC inbäddad, allt ligger i 4-färg och att färgmängden inte överstiger total %, samt att jag kollar Preflight för att verifiera att min PDF stämmer med PDF/X-1a ("Verify compliance"). Än så länge har varken tryckeri eller annonsörer sagt till om några fel, men jag vill bara stämma av för egen del så att jag inte missar något väsentligt i mitt arbetsflöde.

5.
Vad bör jag tänka på vid layout av en mer omfattande produktion på flera sidor, t.ex. en katalog eller en bok? Förutom Master pages + Paragraph/Character Styles då. I rutan "Create new" får man ju upp valen Document / Book / Library: vad är det egentligen för skillnad mellan de två första valen?

6.
Kan man på något sätt få bort tillägget "...Folder" när man packar InDesign-dokument + få bort instruktions-filen?

Så, det var nog allt för denna gång! Hoppas att ni orkade läsa den lilla romanen och att eventuella svar kan vara till hjälp för någon annan där ute

Ursprungligen av mgfo:

Jag har dock jämfört en jpeg med en .eps, och när man zoomar in så tycker jag att det i vissa fall faktiskt blir bättre med just .eps.

Min fråga är nu: OM man nu ska arbeta på det här sättet, VAD bör jag tänka på vid omvandlingen till .eps? Just nu kör jag bara på de förinställda valen i PS, vilket är TIFF8 samt ASCII85 (Encoding).

Det korta svaret är att säga att du har fel. Det blir inte bättre med eps än med jpeg. Den enda orsaken att du kanske ser en skillnad är om du sparade om en jpeg först till eps och sedan till jpeg. Om du jämför den ursprungliga jpeg-filen med eps-filen är det inga skillnader. Det är absolut inte bättre. Vill du ha några skäl till varför du inte bör använda eps så följ denna länk. http://www.designgeek.com/eps-why-not

Citat:

2.
Kan man på något sätt se vilken upplösning som en PDF har när man monterar in den i InDesign, så att man med säkerhet kan säga att det funkar för tryck? Får inte upp den infon i InDesigns Info-panel. En lågupplöst PDF:s upplösning kan man ju i många fall se inte räcker till med enbart blotta ögat, men det kan ju vara svårare att urskilja en PDF vars bilder är i 200 dpi vs. 300 dpi.

Jag använder en preflightinställning från http://www.vigc.org, som direkt varnar för en för låg upplösning.

Citat:

3.
Hur gör jag för att få med en RGB-färgrymd i en PDF som endast ska visas på skärm? Trots att Transparency Blend Space i InDesign är RGB så säger Acrobat att Output är CoatedFOGRA39. Vad gör jag för fel?

Om du bara ska ha den på skärmen kan du ju exportera den som en interaktiv pdf istället för en utskrifts-pdf. I annat fall kan du ju byta till din önskade RGB-profil i Utdata-fliken, förslagsvis sRGB om du ska ha den bara på skärmen.

Nu får någon annan ta bollen med dina övriga frågor. Dags för en kvällsöl.

Ursprungligen av mgfo:

4.
Vad brukar ni kontrollera i Acrobat Pro innan levererans till tryck? Just nu kör jag bara en koll på Output Preview för att se så att det är rätt ICC inbäddad, allt ligger i 4-färg och att färgmängden inte överstiger total %, samt att jag kollar Preflight för att verifiera att min PDF stämmer med PDF/X-1a ("Verify compliance"). Än så länge har varken tryckeri eller annonsörer sagt till om några fel, men jag vill bara stämma av för egen del så att jag inte missar något väsentligt i mitt arbetsflöde.

Det verkar som ingen annan plockar upp bollen, så jag kan väl nu fortsätta ett slag till.

På samma ställe som jag har hämtat min preflight-inställning för InDesign finns det också preflight-inställningar för Acrobat, som jag använder. Men annars verkar det inte vara något större fel på ditt flöde.

Citat:

5.
Vad bör jag tänka på vid layout av en mer omfattande produktion på flera sidor, t.ex. en katalog eller en bok? Förutom Master pages + Paragraph/Character Styles då. I rutan "Create new" får man ju upp valen Document / Book / Library: vad är det egentligen för skillnad mellan de två första valen?

Ett dokument är ju en vanlig InDesign-fil. En bok är en sammanhörande samling av ett antal InDesign-filer. Tänk dig som kapitel i en bok. Du kan dela paginering, innehållsförteckningar med mera mellan dessa InDesign-filer, men för övrigt är de fristående. Det gör det lite enklare att hantera en stor bok, du kan också dela ut kapitlen till olika personer och sedan sammanställa dem i en sammanhållen bok.

Citat:

b]6.[/b]
Kan man på något sätt få bort tillägget "...Folder" när man packar InDesign-dokument + få bort instruktions-filen?

Inte vad jag vet, hoppas någon annan gör det.

Citat:

Jag jobbar på ett företag vars bildmaterial till stor del består av .eps-bilder. I många fall utgår man alltså från en helt vanlig, högupplöst jpeg för att sedan omvandla den till .eps, detta för att kunna använda bilderna till stora vepor/liknande. I en annan tråd här ställde jag mig frågande till hur detta fungerar - i så fall skulle man ju kunna kringgå många problem genom att helt enkelt göra om alla jpeg till .eps, och sedan ha löst problemet med otillräcklig upplösning. Jag fick då, som jag misstänkte, många svar som i princip sa att "nej, detta är inte möjligt".

Jag har dock jämfört en jpeg med en .eps, och när man zoomar in så tycker jag att det i vissa fall faktiskt blir bättre med just .eps.

Min fråga är nu: OM man nu ska arbeta på det här sättet, VAD bör jag tänka på vid omvandlingen till .eps? Just nu kör jag bara på de förinställda valen i PS, vilket är TIFF8 samt ASCII85 (Encoding).

Punkt 1. tror jag bygger på ett klassiskt missförstånd.
När man gör trycksaker så ställs det helt andra krav på upplösning än inom web. Ofta när man efterfrågar material för att göra tex foldrar, vepor mm så kommer det ett mail med bilder och logor - och det är här som missförståndet uppkommer. Många går då ut på nätet, eller kollar i mappen för "säljmaterial/PPTer" och plockar företagets logo i JPEG. Denna logo brukar vara undermålig för tryck varvid man (jag) ringer och undrar om det inte går att få den som EPS (förr var det likstället med illustrator men idag är de ju .AI som gäller).
Det som då sker är att personen som skickat logon febrilt letar efter en kille på företaget som har det här magiska programmet Illustrator, mailar logon till denna, som i sin tur öppnar illustrator, klistrar in JPEG-logon, spara som EPS och mailar tillbaka med texten - FIXAT... Sen tar nu min kontakt och mailar den "rätta" logon till mig.
Så här fungerar det fortfarande i ENORMT stor utsträckning... Men jag gissar att det är härifrån missförståndet om EPS som "bäst upplösning" kommer.

Citat:

Vad brukar ni kontrollera i Acrobat Pro innan levererans till tryck? Just nu kör jag bara en koll på Output Preview för att se så att det är rätt ICC inbäddad, allt ligger i 4-färg och att färgmängden inte överstiger total %, samt att jag kollar Preflight för att verifiera att min PDF stämmer med PDF/X-1a ("Verify compliance"). Än så länge har varken tryckeri eller annonsörer sagt till om några fel, men jag vill bara stämma av för egen del så att jag inte missar något väsentligt i mitt arbetsflöde.

Jag kollar ofta bara färgrymd och upplösning. Eftersom jag färgställer och CMYK:ar i Photoshop. Ofta sitter någon kreativ AD och lägger in 45 pantone i alla dokument man ska göra tryckfärdiga.

Citat:

Kan man på något sätt få bort tillägget "...Folder" när man packar InDesign-dokument + få bort instruktions-filen?

Beroende på om du gör en eller 4000 om dagen - men man kan faktiskt manuellt gå in och slänga instruktionsfilen...
/

1
Bevaka tråden