Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Mac Mini ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Är i valet och kvalet på att köpa en ny Mac men skulle vilja ha lite vägledning på vilken jag ska köpa. Det är en Mac Mini jag är ute efter och har kollat på den med i5 processorn och 2,5GHz Dual Core. Min fråga är vad är skillnaden på i5-processorn och i7-processorn? Då priset skiljer sig cirka 2000:- upp är min tanke om det är värt att lägga dom extra pengarna på en i7 eller om jag klarar mig med i5 varianten.

Jag använder datorn till Logic (Producerar Musik), Photoshop och något enstaka spel (The Sims 3) då och då. Hjälp mig någon, tack på förhand!

  • Medlem
  • 2014-08-06 19:13

Grundtipset just nu är att avvakta om du inte måste ha datorn på en gång. Rykten gör gällande att en uppgradering av nuvarande modell är i antågande. Modellen som finns i handeln i dag uppdaterades senast 2012 tror jag. Så ha is i magen och vänta lite till om du har möjlighet.

Annars tror jag personligen att i7 quad-core är overkill då det är få program som kan utnyttja det idag.

Ursprungligen av Dalle:

Grundtipset just nu är att avvakta om du inte måste ha datorn på en gång. Rykten gör gällande att en uppgradering av nuvarande modell är i antågande. Modellen som finns i handeln i dag uppdaterades senast 2012 tror jag. Så ha is i magen och vänta lite till om du har möjlighet.

Annars tror jag personligen att i7 quad-core är overkill då det är få program som kan utnyttja det idag.

Okej, tack för synpunkterna. Vilken prisklass kommer inte denna nya Mac Mini ligga på då den isåfall släpps och på ett ungefär när kommer den släppas? Vad är det för program som i dagsläget utnyttjar Quad Core?

Ursprungligen av albino:

Okej, tack för synpunkterna. Vilken prisklass kommer inte denna nya Mac Mini ligga på då den isåfall släpps och på ett ungefär när kommer den släppas? Vad är det för program som i dagsläget utnyttjar Quad Core?

Det vet ingen. Väldigt många appar nyttjar quad core idag.

Men frågan är kanske, varför undrar du? Är det något speciellt du sysslar med på din Mac, eller planerar att syssla med?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Väldigt många appar nyttjar quad core idag.

Dessutom kanske du kör flera appar samtidigt, så då kan det vara bra med fler kärnor.

Ursprungligen av albino:

Vilken prisklass kommer inte denna nya Mac Mini ligga på då den isåfall släpps och på ett ungefär när kommer den släppas?

Jag skulle tro på ungefär samma pris och att den släpps senast i oktober men sannolikt redan nu i augusti baserat på ryktet om "mid 2014". Gissningsvis såklart.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det vet ingen. Väldigt många appar nyttjar quad core idag.

Men frågan är kanske, varför undrar du? Är det något speciellt du sysslar med på din Mac, eller planerar att syssla med?

Arbetar mycket i Logic med låtproduktioner, sen kan det även bli en del lättare saker i Photoshop.

Ursprungligen av albino:

Arbetar mycket i Logic med låtproduktioner, sen kan det även bli en del lättare saker i Photoshop.

Arbetar du mycket i logic så bör du fokusera på ghz på processorn och inte på antal kärnor.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Arbetar du mycket i logic så bör du fokusera på ghz på processorn och inte på antal kärnor.

Hade även tänkt ha igång en Livestream på datorn samt kanske kunna ha några andra appar igång samtidigt som jag sitter i Logic. Vad är det bästa och vilken dator är det jag behöver? Klarar jag mig verkligen på i5 processorn och enbart uppgradera RAM-minnet i den?

EDIT: Ska även tillägga att jag idag sitter på en Macbook Pro med Intel i7 på 2,9GHz med 8GB RAM och den börjar bli något seg. Jag vill ju inte köpa en sämre dator och komplettera med den jag redan har idag heller.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-07 17:09

En livestream och några andra appar.... går inte att svara på den frågan. Det beror ju väldigt mycket på hur mycket data som ska gå i streamen, vilka de andra apparna är, hur mycket resurser de kräver.
Hur långt är ett rep....
Köp datorn på öppet köp, så kan du testa.

Ursprungligen av kenjon:

En livestream och några andra appar.... går inte att svara på den frågan. Det beror ju väldigt mycket på hur mycket data som ska gå i streamen, vilka de andra apparna är, hur mycket resurser de kräver.
Hur långt är ett rep....
Köp datorn på öppet köp, så kan du testa.

Men hur STOR är skillnaden egentligen då mellan i5 processorn och i7 processorn? Vad får jag för dom 2000 extra i burken generellt sett?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-07 17:21

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag misstänker att ingen nuvarande Mac Mini - oavsett i5 eller i7 - kommer att kännas rappare än din 2,9 GHz i7 MBP. I synnerhet inte om det är en 15" med separat grafikkort. Så om den börjar kännas seg kan du ju testa med att sätta in en SSD (om du inte redan gjort det) alt skaffa en maskin med väsentligt mer pulver än en Mini/MBP. Dvs en iMac eller Mac Pro.

Vad är det som drar mest processorkraft? Logic är rätt duktig på att belasta din processor. Hur ser ditt arbetssätt ut?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-07 19:39
Ursprungligen av albino:

EDIT: Ska även tillägga att jag idag sitter på en Macbook Pro med Intel i7 på 2,9GHz med 8GB RAM och den börjar bli något seg. Jag vill ju inte köpa en sämre dator och komplettera med den jag redan har idag heller.

Vilken årsmodell och storlek?

Ursprungligen av Vassius:

Vilken årsmodell och storlek?

Det är en Mid 2012 13" Dual Core 2,9GHz i7 8GB Ram. SATA 750GB

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-07 22:42
Ursprungligen av albino:

Det är en Mid 2012 13" Dual Core 2,9GHz i7 8GB Ram. SATA 750GB

Då kommer du få en prestandaökning om du väljer en Mini med Quad Core, förutsatt att ditt användande skalar bra över flera kärnor. Musikprogram verkar vara mer beroende av single core-prestanda, vet dock inte om det gäller Logic.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad är det som drar mest processorkraft? Logic är rätt duktig på att belasta din processor. Hur ser ditt arbetssätt ut?

Använde Logic en hel del sen behöver jag även ha bootcamp på den då jag behöver kunna använda program i Windows som ej finns till Mac. Har redan en extern vilket är synd annars hade ju en
iMac passat suveränt, dock är det ju en hel annan prisklass men pengarna man spenderar är välspenderade när man köper Apple-produkter. Sen första iMacen börjar väl på cirka 16 papp då 27" är ett måste.. Kanskean kan sälja Thunerbolt-skärmen?

Ursprungligen av albino:

Använde Logic en hel del sen behöver jag även ha bootcamp på den då jag behöver kunna använda program i Windows som ej finns till Mac. Har redan en extern vilket är synd annars hade ju en
iMac passat suveränt, dock är det ju en hel annan prisklass men pengarna man spenderar är välspenderade när man köper Apple-produkter. Sen första iMacen börjar väl på cirka 16 papp då 27" är ett måste.. Kanskean kan sälja Thunerbolt-skärmen?

Använder du Bootcamp så kör du Windows istället som miljö, dvs då körs inte dina OSX-program parallellt med dina windows-program.

En Mac Mini är mer "bang for the buck" än vad en iMac är. Anledningen till att jag frågar ang arbetssätt är pga att jag vet själv hur LPX påfrestar processorn när man kommer upp i ca 30+ spår (på min värstingmodell av MBPr). Men väljer du en iMac istället, vilket också är väldigt poppis vid musikproduktion, då köper jag gärna skärmen om det är ett vettigt pris

Ursprungligen av barbapappa_86:

Använder du Bootcamp så kör du Windows istället som miljö, dvs då körs inte dina OSX-program parallellt med dina windows-program.

En Mac Mini är mer "bang for the buck" än vad en iMac är. Anledningen till att jag frågar ang arbetssätt är pga att jag vet själv hur LPX påfrestar processorn när man kommer upp i ca 30+ spår (på min värstingmodell av MBPr). Men väljer du en iMac istället, vilket också är väldigt poppis vid musikproduktion, då köper jag gärna skärmen om det är ett vettigt pris

Du har PM barbapappa_86

1
Bevaka tråden