Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in på min MBP, iPhone, iPad så att man kan spåra dem mm

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läste på en annan tråd om en stulen iPhone som hittades tack att vare att man kunde spåra den. Hur och var ställer man in detta?

Vad bör man göra (förutom backup) för att skydda "datan" samt var kan man ställa in för att spåra sin dator och i-enheter ifall man tappar dem eller att de blir stulna.
Jag har en MBP, en iPhone 4 S och en ganska ny iPad modell.
Jag har lösenord på min MBP- Är det en garanti för att man inte kan komma åt "datan"?. Vissa filer skulle vilja i så fall göra oåtkomliga. Hur gör man?

Ursprungligen av calinou:

Jag läste på en annan tråd om en stulen iPhone som hittades tar att vare att man kunde spåra den. Hur och var ställer man in detta?

Vad bör man göra (förutom backup) för att skydda "datan" samt var kan man ställa in för att spåra sin dator och i-enheter ifall man tappar dem eller att de blir stulna.
Jag har en MBP, en iPhone 4 S och en ganska ny iPad modell.
Jag har lösenord på min MBP- Är det en garanti för att man inte kan komma åt "datan"?. Vissa filer skulle vilja i så fall göra oåtkomliga. Hur gör man?

iCloud-funktionen Hitta min iPhone är det som gör att man kan spåra en iPhone eller iPad. På en Mac är den inta lika imponerande då en sådan inte har inbyggd gps. Själv använder jag Undercover för att spåra tjyvar när det gäller min MacBook Pro. Googla på Undercover Orbicule så ser du hur det funkar.
Lösenordet är en enkel sak att komma förbi. Om du vill skydda din data så aktivera Filevault på din Mac. Då krypteras din data och ingen kan komma åt den utan krypteringsnyckeln.

1. Hur man ställer in en iOS-enhet (Ipad, Iphone) eller din Mac: länk till Apple
2. Om du inte vill att någon ska kunna komma åt din data behöver du kryptera hårddisken. I OS X-världen heter det FileVault

Om du vill fördjupa dig lite ytterligare hat NSA lite genomgångar på hur man kan säkra upp olika operativsystem, däribland OS X och iOS: http://www.nsa.gov/ia/mitigation_guidance/security_configuration_guides/operating_systems.shtml

Ursprungligen av calinou:

Jag läste på en annan tråd om en stulen iPhone som hittades tack att vare att man kunde spåra den. Hur och var ställer man in detta?

Vad bör man göra (förutom backup) för att skydda "datan" samt var kan man ställa in för att spåra sin dator och i-enheter ifall man tappar dem eller att de blir stulna.
Jag har en MBP, en iPhone 4 S och en ganska ny iPad modell.
Jag har lösenord på min MBP- Är det en garanti för att man inte kan komma åt "datan"?. Vissa filer skulle vilja i så fall göra oåtkomliga. Hur gör man?

Tack för svaren.
Nu har jag ställt in att hitta min iPhone i iCloud.com. Jag hittar inte för iPad.
Jag ska även ställa in på FileVault men undrar först vad som menas att man ska göra här i denna dialogruta på iCloud.com

Ursprungligen av calinou:

Tack för svaren.
Nu har jag ställt in att hitta min iPhone i iCloud.com. Jag hittar inte för iPad.
Jag ska även ställa in på FileVault men undrar först vad som menas att man ska göra här i denna dialogruta på iCloud.com

På iPad är det inställningar->iCloud->Hitta min iPad.
I dialogrutan du la upp bild på har du valen för din Mac om du skulle bli av med den. Du kan få den att spela upp ett ljud om du bara inte hittar var du lagt den. Du kan låsa den på distans så ingen annan kommer åt innehållet. Du kan även radera den om du vet att den är borta. Här ska du inte alltså inte göra något alls så länge datorn är i din besittning.

Ursprungligen av pmarriott:

På iPad är det inställningar->iCloud->Hitta min iPad.
I dialogrutan du la upp bild på har du valen för din Mac om du skulle bli av med den. Du kan få den att spela upp ett ljud om du bara inte hittar var du lagt den. Du kan låsa den på distans så ingen annan kommer åt innehållet. Du kan även radera den om du vet att den är borta. Här ska du inte alltså inte göra något alls så länge datorn är i din besittning.

Inställningarna för iPad ska göras på själva iPaden i stället för iCloud.com menar du? Nu råkar jag inte hitta min iPad så det får jag fixa i morgon.....

1
Bevaka tråden