Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adware i Safari

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-06-23 09:28

Man ska ju inte prata om virus i OS X-världen men nu ligger det nära till hands.
Har sökt i forumet men inte hittat nå't som adresserar mitt problem. Kanske jag letar dåligt!?

Jag har råkat ut för någon skit i Safari och Chrome som jag har isolerat till situationer då en länk ska öppnas i nytt fönster/flik. Det är inga problem om jag högerklickar och väljer "Öppna i ny flik" men om jag klickar på en länk med 'attributet target="_blank" så öppnas, via domänen dealshark.com, en flik med en kundundersökning om Chrome som är uppenbart fejk. Testar jag samma websida/länk i Opera funkar det utan problem.

Någon som har hört talas om detta och/eller har något tips om hur jag kan bli av med det?

Tack på förhand!

*** Uppdaterat rubrik ***

Senast redigerat 2014-06-23 11:38

Det är adware. Google har en del om det:

https://www.google.se/search?q=dealshark.com+...

Verkar finnas en hel del om hur du tar bort det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-06-23 10:27

Tackar, tackar! Har tydligen använt fel sökord när jag har googlat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-06-23 11:32

Det verkar som att det var MplayerX som var problemet för mig. För andra så är det nå't som heter GoPhoto.it som ställt till det.

Fler och fler Mac adware växer fram:
Only-Search
MacVX
MacShop ads
http://macsecurity.net/view/70/

  • Medlem
  • 2014-12-02 13:19

Tips: AdBlock har numera en filterlista som skyddar mot skadlig programvara. Finns för flertalet webbläsare. Se dump (i Chrome).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-02 14:11

Ja, adware är ett gissel om man är drabbad. Apple borde göra mer för att skydda oss mot detta.

Det passar bra att i denna tråd tipsa om Tomas Reed som är en privatperson som driver bloggen The Safe Mac. Där finns bra info att läsa om hur olika adware funkar/drabbar och hur de kan tas bort.

Han har även gjort AdwareMedic, ett program som hjälper till att ta bort de adware han dokumenterat. Det är gratis att ladda ner, donationer frivilligt. Som han själv kommenterar så bör man ju inte ladda ner okända program utan eftertanke, därför tillhandahåller han de manuella instruktionerna på sin blogg om man hellre vill ta det säkra före det osäkra. Men jag har testat det, litar på honom och kan rekommendera det till alla 99macare!

Ursprungligen av Ohashi:

Fler och fler Mac adware växer fram:
Only-Search
MacVX
MacShop ads
http://macsecurity.net/view/70/

Ett vanligt sätt att angripa datorer är just att spela på användarens oro för olika hot. Jag vet inte vem som ligger bakom sidan du länkar till. Den verkar ok, men två små detaljer får mig att inte känna 100-procentigt förtroende. Dels kallar de malwaret only-search.com för ett virus (ok, kanske en petitess men formellt fel)

Dels recenserar, rekommenderar och länkar de till progrmmet MacKeeper. Det är ett ökänt systemunderhålls och säkerhetsprogram som i sig kanske inte är skadligt, men frågan är om det egentligen tillför någon som helst nytta. Det tråkiga med programnet är den agressiva marknadsföringen de använder. Till exempel är det vanligt att användare som fått sin webläsare drabbad av adware hamnar just på nedladdningssidan för MacKeeper...

1
Bevaka tråden