Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wordpress och dreamweaver

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en webbsida gjord i dreamweaver och sedan upplagd i wordpress. Finns det en motsvarighet till dreamweaver som är ett verktyg till Wordpress? (Där allt som wordpress styr hänger med men med dreamweavers "upplägg")

Spontant så tror jag inte att det finns något motsvarande. Wordpress kräver ju att det körs via en server, så det blir knepigt för ett utomstående program att hålla koll på vilken fil som renderas var, hur och med vilken data.

Vad utav upplägget är det du vill ha kvar?

Ursprungligen av irrelogical:

Spontant så tror jag inte att det finns något motsvarande. Wordpress kräver ju att det körs via en server, så det blir knepigt för ett utomstående program att hålla koll på vilken fil som renderas var, hur och med vilken data.

Vad utav upplägget är det du vill ha kvar?

Nej vi tycker wordpress är svårt då det inte beter sig som vi vill (en byrå har gjort det) men när vi t.ex sitter själv (utan kunskap) i t.ex iweb eller Dreamweaver så förstår vi mycket bättre. Men sen märkte vi att wordpress fortfarande styr vissa bitar som vi inte kommer åt genom dreamweaver. Därför undrar jag om det finns ett mer "testa dig fram/se det klarare" program fast som då är kopplat till wordpress. (hoppas du förstår var jag vill komma)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-27 14:22

Jag är inte heller helt säker på vad du är ute efter
Men är det så att du vill ha en lokal "kopia" på den egna datorn där ni kan testa utan att det visas för alla (I WordPress arbetar man ju i realtid så det man gör visas för besökarna direkt)
I så fall finns det några programföretag som gjort det möjligt att köra en WordPress installation (med databas etc) lokalt
Själv gillar jag Softaculous AMPPS både för enkelhet vid installation och att de uppdaterar sin programvara.
http://www.ampps.com/

Ursprungligen av Katinka:

Jag är inte heller helt säker på vad du är ute efter
Men är det så att du vill ha en lokal "kopia" på den egna datorn där ni kan testa utan att det visas för alla (I WordPress arbetar man ju i realtid så det man gör visas för besökarna direkt)
I så fall finns det några programföretag som gjort det möjligt att köra en WordPress installation (med databas etc) lokalt
Själv gillar jag Softaculous AMPPS både för enkelhet vid installation och att de uppdaterar sin programvara.
http://www.ampps.com/

Jo.. När man sitter i dreamweaver så kan man se "redigeringsläget" mycket enklare och det går att göra vissa ändringar där men fortfarande finns det vissa bitar som wordpress styr. Vad jag söker är ett verktyg som liknar dreamweaver men som är från "wordpress" eller något motsvarande där ALL info/styrning från wordpress går att koppla till detta verktyg.

T.ex i dreamweaver kan vi nu lägga till sidor osv. men fortfarande är det bitar i wordpress som styr var/hur de ser ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-28 12:53
Ursprungligen av Trauelsen:

Hej!

Har en webbsida gjord i dreamweaver och sedan upplagd i wordpress. Finns det en motsvarighet till dreamweaver som är ett verktyg till Wordpress? (Där allt som wordpress styr hänger med men med dreamweavers "upplägg")

Ok tror jag fattar att du vill kunna designa varje sida med en WYSIWYG ( "What You See Is What You Get") redigerare. Så fungerar inte WordPress. Här gör du mallar för en eller flera sidtyper och sedan är det (mer eller mindre) ramarna för vad man kan göra

Det finns ett sätt att gå utanför WordPress och använda t ex Visual Composer http://codecanyon.net/item/visual-composer-pa... för att bygga sidor

(Om jag inte minns fel så kan man inte byta teman efter att man använt Visual Composer för att bygga sidorna - men jag är inte helt säker)

Ursprungligen av Katinka:

Ok tror jag fattar att du vill kunna designa varje sida med en WYSIWYG ( "What You See Is What You Get") redigerare. Så fungerar inte WordPress. Här gör du mallar för en eller flera sidtyper och sedan är det (mer eller mindre) ramarna för vad man kan göra

Det finns ett sätt att gå utanför WordPress och använda t ex Visual Composer http://codecanyon.net/item/visual-composer-pa... för att bygga sidor

(Om jag inte minns fel så kan man inte byta teman efter att man använt Visual Composer för att bygga sidorna - men jag är inte helt säker)

Ja men precis är det så jag menar! ahh.. Okej men vi som företag då har ju ett "fast" skapat tema som är designat åt oss och därmed bör det ju inte vara några problem att såfall använda oss av Visual Composer? Eller man kan inte heller ändra om i temat .. jag tänker mig om vi i framtiden vill köpa in tjänster för att ändra i vårt redan byggda tema i wordpress...

Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-28 14:02

Jag kan inte Visual Composer så jag passar för dina frågor - vi får se om någon annan kan svara

Du kanske ska pröva denna https://wordpress.org/plugins/visual-website-...
Jag har själv aldrig använt denna plugin så jag vet inte exakt vilka funktioner den har.

Ursprungligen av Trauelsen:

Hej!

Har en webbsida gjord i dreamweaver och sedan upplagd i wordpress. Finns det en motsvarighet till dreamweaver som är ett verktyg till Wordpress? (Där allt som wordpress styr hänger med men med dreamweavers "upplägg")

Va är det ni vill ha kvar från wordpress?
Kan ni inte gå över helt till dreamweaver om ni tycker det är enklare?

Ursprungligen av poqapontus:

Va är det ni vill ha kvar från wordpress?
Kan ni inte gå över helt till dreamweaver om ni tycker det är enklare?

Hej, jo det hade vi kanske kunnat.. vi är inte så grymma bara när det gäller webb/kod och vi har ju en grund/struktur med layout/typsnitt/marginaler osv som vi gillar med wordpress som en byrå gjort. Däremot nu när vi ska uppdatera bilder t.ex så ändrar inte cms:et så att alla bilder blir lika stora t.ex och sedan om vi ska lägga till anställda så kan man inte ändra i ordning hur vi vill ha ordningen utan den man lägger till hamnar först och likaså när det gäller att lägga till nya produkter då hamnar de först istället för där vi vill ha dem i rad bakom de tidigare. Så därför är det enklare med dreamweaver att se det på ett annat sätt (drag and drop) som man inte kan i wordpress. =/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-02 10:22

Och den byrå ni anlitade finns inte kvar? Om ni inte är grymma på kodning skulle jag tycka det vore enklare att lämna bort jobbet med en spec på vad ni vill kunna göra. Det är inga problem att kunna ändra ordningen i en anställningslista om det är skrivet så från början....

1
Bevaka tråden