Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ofrivilliga omstarter av Mac Mini med OSX Mavericks

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder en Mac Mini (Mid 2011) till att agera hårdvara åt Plex Media Server. Tanken är att Minin ska vara igång konstant, men tyvärr verkar Minin starta om varannan till var tredje dag. Jag har verifierat SSDn via Disk Utility, men den uppvisar inga fel.

Hur felsöker jag dessa ofrivilliga omstarter? Jag har tittat i Console och jag ser inga uppenbara rader som indikerar systemfel. Men å andra sidan är det svårt att felsöka när man inte riktigt vet vilka rader man kan och bör söka efter.

  • Medlem
  • 2014-05-14 22:53

Skulle tro att den startar om pga kernel panic. Kernel panic beror oftast på minnesproblem. Vilken version av OS X kör du?
Kör AHT. (Apple Hardware Test) Har du 10.6 finns det på installationsskivan. Starta upp datorn, efter "plinget" håller du "D" nedtryckt för att sarga AHT. 10.7 och senare behövs ingen skiva har jag för mig. Där kan man kanske se om det är något problem med minnet. (Beroende på hur trasigt det eventuellt är)

Tack för svaret! Jag använder senaste versionen av OSX Mavericks och har kört den "snabba" varianten av AHT, men den visade inte upp nåt fel. Jag ska söka efter Kernel panic i Console efter nästa ofrivilliga omstart och se om det är orsaken.

uppstod problemen efter att du hade ändrat något? Installerat ett program eller kanske bytt hårdvara?

Ursprungligen av barbapappa_86:

uppstod problemen efter att du hade ändrat något? Installerat ett program eller kanske bytt hårdvara?

Bra fråga. Som jag tyvärr har svårt att svara på mer än att det känns som att jag upplevt problemen mer frekvent på sistone. Jag har inte bytt hårdvara sedan jag köpte datorn begagnad för nåt år sedan så isf är det nån mjukvara som spökar. Om det inte är nån av de två minnesmodulerna alltså.

Ursprungligen av Mattias_N:

Bra fråga. Som jag tyvärr har svårt att svara på mer än att det känns som att jag upplevt problemen mer frekvent på sistone. Jag har inte bytt hårdvara sedan jag köpte datorn begagnad för nåt år sedan så isf är det nån mjukvara som spökar. Om det inte är nån av de två minnesmodulerna alltså.

RAM är ju enkelt att plocka ut, så där kan du alltid börja med att testa ta ut ena stickan, sedan den andra (och tillbaka med den första) om problemet kvarstår. Bäst är så klart att testa med nya stickor.

Startar om av sig själv låter ju väldigt konstigt.

Du har inte råkat ut för strömavbrott, och har den inställd på att starta om automatiskt efteråt? Kanske kan vara fel på PSUn också.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-16 08:43
Ursprungligen av Mattias_N:

Bra fråga. Som jag tyvärr har svårt att svara på mer än att det känns som att jag upplevt problemen mer frekvent på sistone. Jag har inte bytt hårdvara sedan jag köpte datorn begagnad för nåt år sedan så isf är det nån mjukvara som spökar. Om det inte är nån av de två minnesmodulerna alltså.

Även disken kan ha problem trots att disk utility inte hittar nåt fel.

Ursprungligen av barbapappa_86:

RAM är ju enkelt att plocka ut, så där kan du alltid börja med att testa ta ut ena stickan, sedan den andra (och tillbaka med den första) om problemet kvarstår. Bäst är så klart att testa med nya stickor.

Jag har utfört en djupgående AHT (Apple Hardware Test), men inte heller denna test signalerade minnesfel. Minin har inte heller startat om på några dagar, vilket iofs inte säger så mkt eftersom jag varit med om det tidigare. Om den startar om igen så kommer jag att prova att plocka ur en av minnesmodulerna och se om det påverkar stabiliteten.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Startar om av sig själv låter ju väldigt konstigt. Du har inte råkat ut för strömavbrott, och har den inställd på att starta om automatiskt efteråt? Kanske kan vara fel på PSUn också.

Det stämmer att jag har ställt in Minin på att starta om efter power-failures. Det är möjligt att det är nåt fel på PSU:n, men jag är osäker på hur jag kontrollerar det.

Ursprungligen av juanito:

Även disken kan ha problem trots att disk utility inte hittar nåt fel.

Okej, vet du om det finns nåt effektivare sätt (än Disk Utility) att kontrollera om det är fel på SSD:n?

Jag tar förresten tacksamt emot tips på diagnostiska OSX-program för detektering av hårdvarufel.

1
Bevaka tråden