Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta OS X till ny fräsch SSD?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2014-05-07 11:34

OK; jag har en uråldrig MacBook 2006 som hållit i alla år, i ur och skur. Dock känner jag att den förtjänar en SSD-behandling för att få lite extra fart.

Jag har ju alla möjliga program och licenser som jag då vill flytta över till denna nya disk, inklusive operativsystemet. Hur gör jag detta bäst?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-07 11:52

1. Koppla in nya disken med USB (köp ett kit där en SATA-USB-adapter medföljer om du inte har en redan).
2. Klona gamla disken till nya med Carbon Copy Cloner eller Superduper.
3. Byt disk i datorn
4. Starta datorn och känn fartvindarna

Edit:
Påpekas bör att du inte kommer att kunna utnyttja en SSD till full hastighet, då 2006 års Macbook bara har SATA1, kontra SATA3 i moderna SSD:er. Men oftast är det accesstiderna och inte överföringshastigheterna som ger den största upplevda förbättringen vid normal anvädning, och det kommer du fortfarande att märka av.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2014-05-07 14:19
Ursprungligen av Vassius:

1. Koppla in nya disken med USB (köp ett kit där en SATA-USB-adapter medföljer om du inte har en redan).
2. Klona gamla disken till nya med Carbon Copy Cloner eller Superduper.
3. Byt disk i datorn
4. Starta datorn och känn fartvindarna

Edit:
Påpekas bör att du inte kommer att kunna utnyttja en SSD till full hastighet, då 2006 års Macbook bara har SATA1, kontra SATA3 i moderna SSD:er. Men oftast är det accesstiderna och inte överföringshastigheterna som ger den största upplevda förbättringen vid normal anvädning, och det kommer du fortfarande att märka av.

Grymma tips! Tack så mycket.

1
Bevaka tråden