Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ny disk i Optibay

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2014-04-08 17:36

Hej!

Kört lösningen 250GB SSD i den "Vanliga" Hårddiskplatsen samt original disken på 500GB i en optibay på superplatsen. Har fungerat klockrent.

Fick tag på en 1TB mekanisk disk som jag tänkte kasta in i stället för orginalaren. Gjorde det i går och starta upp datorn, formaterade disken.

Efter ett tag så ejecta datorn bort disken, fick medelandet att jag matat ut disken utan att gjort det säkert..(TYP)

Disken hoppar inte igång sen utan jag måste starta om för att den ska starta upp.
Det händer inte vid vissa speciella tillfällen, utan lite random.

Har kollat kablar så det borde inte vara det. Kanske är Optibayen?

Kör den nya disken i en extern box nu samt kör ett stresstest med Blackmagic disc speed test. Har kört i 1H och den har inte ejectats än...

Den nya disken är en sån här: Seagate Momentus ST1000LM024 8MB 1TB

Några tips på vad som jävlas?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-08 21:49

Det brukar bero på problem med USB, så att kabeln är helt OK skulle jag nog kolla på ytterligare en gång, ev byta den.
Du behöver nog inte starta om datorn, utan starta bara Skivverktyg och välj Lägg på skrivbordet.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2014-04-09 14:12

Nej alltså, problemet är när den sitter i optibayen, i det externa kabinettet som kör USB fungerar den bra..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-15 08:08

Kan det vara inställningen att "försätta diskar som inte används i vila" som strular? Kan du läsa av SMART data från disken?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2014-04-18 20:43
Ursprungligen av beh:

Kan det vara inställningen att "försätta diskar som inte används i vila" som strular? Kan du läsa av SMART data från disken?

"försätta diskar som inte används i vila" är avstängd samt SMART datan läses, För några år sen så hade Apple problem med 1TB diskar från seagate.... de byttes ut på garanti. Kanske är ett kompatibilitets problem..... Har iallafall min standard 500GB och den fungerar klockrent..... störande.

Senast redigerat 2014-04-19 08:48
1
Bevaka tråden