Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages 5.1: Var sparas mallarna?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-22 21:26

Var sparas mallarna i Pages 5.1? Jag vill ta bort mallar men hittar dem inte. Ligger dom i någon databas?

Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-22 21:46

Mallarna ligger i själva programpaketet. Du kan se innehållet om du högerklickar på appikonen och väljer "Visa paketets innehåll". Sökvägen blir alltså /Applications/Pages.app/Contents/SharedSupport/Templates

Varför vill du ta bort dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-23 09:40

Tack IngoX! Där finns det ju en massa mallar

Men jag hittar inte mina egna mallar som ligger under "Mina mallar" i Mallväljaren. Var hittar jag mina mallar?

Jag vill ta bort en mall pga att den blev lite fel.

~/Bibliotek/Application Support/iWork/mallar

  • Medlem
  • 2014-03-23 10:11

Sökvägen för egna mallar för nya Pages 5 är:

~/Library/Containers/com.apple.iWork.Pages/Data/Library/Application Support/User Templates

Gamla Pages har sökvägen:

~/Library/Application Support/iWork/Pages/Mallar/Mina mallar

Men, det går väl lika bra att radera mallarna inifrån Pages? Högerklicka och välj Radera.

Senast redigerat 2014-03-23 10:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-23 11:15

Tack för det 8645.

Tipset med högerklick var riktigt användbart!

Men jag har fortfarande ett litet problem: jag hittar inte mina mallan i Finder.

~/Library/Containers/com.apple.iWork.Pages/Data/Library/Application Support/User Templates

I min dator finns inte .../com.apple.iWork.Pages/...

.../com.apple.iWork.Keynote/... finns, men där ligger inte några keynote-mallar? Givetvis inte heller mina egna keynote-mallar.

Vad är fel?

  • Medlem
  • 2014-03-23 11:37
Ursprungligen av whoops:

Tack för det 8645.

Tipset med högerklick var riktigt användbart!

Men jag har fortfarande ett litet problem: jag hittar inte mina mallan i Finder.

~/Library/Containers/com.apple.iWork.Pages/Data/Library/Application Support/User Templates

I min dator finns inte .../com.apple.iWork.Pages/...

.../com.apple.iWork.Keynote/... finns, men där ligger inte några keynote-mallar? Givetvis inte heller mina egna keynote-mallar.

Vad är fel?

På mitt system är com.apple.iWork.pages ingen "vanlig" mapp utan ett paket. Har du kollat efter ett sånt? Funkar som en vanlig mapp men du måste högerklicka för att öppna.

Inga mallar i keynote-mappen? Kan du posta screenshot, hur ser det ut där? Mallarna ligger inte i toppnivån utan du måste precis som med Pages bläddra vidare. I Keynotes fall är den fullständiga sökvägen till mallarna:

~/Library/Containers/com.apple.iWork.Keynote/Data/Library/Application Support/User Templates

Jag testade att skapa en mall i Keynote 6.1 och den dök omedelbart upp i ovanstående mapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-23 12:06

pages 5:1: Var sparas mallarna?

Ursprungligen av whoops:

Var sparas mallarna i Pages 5.1? Jag vill ta bort mallar men hittar dem inte. Ligger dom i någon databas?

Tacksam för hjälp.

du har helt rätt när det gäller Keynote. Så funkar dethos mig också.

Men mappen/filen com.apple.iWork.Pages saknas

  • Medlem
  • 2014-03-23 12:16
Ursprungligen av whoops:

du har helt rätt när det gäller Keynote. Så funkar dethos mig också.

Men mappen/filen com.apple.iWork.Pages saknas

Okej, det var märkligt. Kan du bekräfta att mappen inte heller visas om du öppnar ~/Library/Containers i Terminal?

Du behöver inte ta bort den för att den blev fel. Skapa ett nytt dokument utifrån mallen, gör dina ändringar och spara som mall m samma namn som tidigare. Funkar prima

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-23 20:29
Ursprungligen av 8645:

Okej, det var märkligt. Kan du bekräfta att mappen inte heller visas om du öppnar ~/Library/Containers i Terminal?

Strange. När jag hade listat mappen i Terminalen dök Page-filen upp i Finder, å mall-filerna låg precis där de skulle

Stort tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden