Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felmeddelande om Finder/IMFoundation vid start - vad har hänt?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Först och främst - jag är ungefär den mest otekniska någonsin, så om det finns någon som kan/vill hjälpa, snälla förklara som om jag var ett barn.

Jag har en Macbook Pro (OS X Version 10.9.2 - Köpt hösten 2012) och den har börjat bete sig lite konstigt. Ibland är den bara seg, och ibland när jag startar den dyker ett meddelande upp där det står antingen att "Finder avslutades oväntat", eller att "Finder avslutades oväntat under användning av insticksfilen IMFoundation".
Trycker jag på "Ignorera" dyker rutan bara upp igen. Trycker jag på "Rapportera" och sen "Skicka till Apple", försvinner den rutan och sen kommer den första rutan om felmeddelandet upp igen.

Det som i vanliga fall ligger på Skrivbordet syns inte när detta händer, men jag kan t.ex. gå in på nätet utan problem. Fast givetvis kan jag inte öppna några dokument eller liknande, eftersom Finder "inte finns" eller vad man ska säga.

Om jag stänger av datorn och drar igång den igen så funkar det. Ibland tar det upp till tre av/på-stängningar, men jag blir allt mer nojjig varje gång det här händer. Jag har inte särskilt mycket på datorn. Bilder, några filmer och lite skolrelaterade dokument, men jag vill inte förlora det lilla jag har. Och jag vill verkligen inte att datorn ska bli sabbad.

Jag är noga med att alla program osv. är avslutade när jag stänger av datorn, och jag stänger aldrig av den genom att bara hålla in på/av-knappen, utan gör det alltid korrekt. Ja, förutom när de här felmeddelandena kommer upp, för då kan jag inte göra något annat än att stänga av den "fel". Den övre "menyraden" eller vad man ska kalla den syns nämligen inte då.

För att vara lite stereotyp, så gör jag på klassiskt "tjejmanér" uppdateringar i princip så fort det kommer förslag om sådana. Jag är som sagt fruktansvärt oteknisk, så jag litar på att uppdateringsförslag och så vidare är "rimliga".

Min fråga är alltså: vad fan har hänt? Varför blir det såhär? Vad är "Insticksfilen IMFoundation" för något? Har jag gjort något? Kan jag göra något för att det där felmeddelandet ska sluta komma upp? Bör jag lämna in datorn på något serviceställe?

Ja, jag är lite väl nära panikstadiet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-20 10:45

En googling på IMFoundation visade detta:
https://discussions.apple.com/message/1967087...
Är du helt oteknisk bör du nog ta hjälp av en polare som kan lite Mac. Och är du rädd om dina filer, bör du se till att ha backup! En extern hårddisk eller en TimeCapsule som kör TimeMachine är jätteenkelt, bara svara OK på frågan om du vill använda den för backup. Sedan sköter det sej självt.

1
Bevaka tråden