Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera från Snow Leopard - Till Lion eller Mountain Lion möjligt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-03-14 10:26

Jag vill inte ha senaste grejjen med senaste problemen, senaste inkompabilitets-issues osv.
Helst skulle jag vilja stanna på snow leopard eftersom det är stabilt och fungerar utmärkt.
Men nu kommer det ett nytt program som jag väntat på i 2 år, och det kräver minst 10.7.

Jag vill bara ha stabilt, och processorsnålt. Är det överhuvudtaget möjligt för mig att ta
ett steg, till 10.7 eller 10.8, eller är det bara möjligt att gå till Mavericks?

Är det möjligt att köpa en begagnad kopia av 10.7 eller 10.8 som funkar med min macbook pro (late 2011)?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-14 10:34

Jag upplever Mavericks som mer stabilt än Lion/Mountain Lion. Dessutom är det mer processorsnålt tack vare App Nap, och även mer minneseffektivt. Perfekt för en maskin som inte är av nyaste snittet.

Släpp sargen och ge dig ut i det moderna!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-14 10:54

Du kan inte köpa begagnat 10.7 eller 10.8, endast köp via App Store med ditt Apple-ID. "Köp" istället 10.9 som är gratis! Instämmer i att det är minst lika stabilt samt ström- och minnessnålare än tidigare system. Dessutom full integration med iCloud om du har andra i-enheter.

Vad gäller kompatibilitet med äldre programvaror har jag t ex erfarenhet av Adobe CS3. Där introducerades ett litet utskriftsproblem i InDesign med 10.7 (som enkelt åtgärdas genom att ta bort en fil) och det är oförändrat i 10.9. Du kan kolla upp dina kritiska program på Roaring Apps compatability table för eventuella kända problem innan uppgradering.

  • Medlem
  • 2014-03-14 12:50
Ursprungligen av Dsc:

Jag vill bara ha stabilt, och processorsnålt. Är det överhuvudtaget möjligt för mig att ta
ett steg, till 10.7 eller 10.8, eller är det bara möjligt att gå till Mavericks?

Är det möjligt att köpa en begagnad kopia av 10.7 eller 10.8 som funkar med min macbook pro (late 2011)?

Om du absolut måste ha Mountain Lion så kan du köpa en kod från Apple Store som du sedan löser in i App Store:

http://store.apple.com/se/product/D6377ZM/A/o...

Ursprungligen av Dsc:

...Helst skulle jag vilja stanna på snow leopard... ...10.7 eller 10.8 som funkar med min macbook pro (late 2011)?

Om du kör Snow Leopard så är det inte en "late 2011".
"Late 2011"-modellerna levererades med 10.7.2, och det går inte att köra lägre version.
Så jag gissar att du har en "Early 2011". De modellerna levererades med 10.6.6.
Källa: EveryMac.com

Om du ska uppgradera, gå direkt till Mavericks. Finns ingen anledning att bara gå till Lion eller Mountain Lion.

Jag håller med ovanstående skribenter. Lion var Apples Vista. Mountain Lion var fullt acceptabelt men Mavericks är mycket stabilt och jag har inte upplevt någon form av problem med det.

  • Medlem
  • 2014-03-28 05:59
Ursprungligen av 8645:

Om du absolut måste ha Mountain Lion så kan du köpa en kod från Apple Store som du sedan löser in i App Store:

http://store.apple.com/se/product/D6377ZM/A/o...

Tack 8645! Jag har nu köpt en licens. Efter jag loggade in på App store började OSX 10.8 direkt tankas ner till min dator.
Om jag föredrar att installera från en USB, är det möjligt? Jag vill inte bara ha det som online utan offline också.

I nuläget har jag pausat nerladdningen för jag vet inte vad som kommer hända efter det är klart, jag är ej redo att göra installationen än. Finns det möjlighet att stoppa det på USB efter det laddat ner??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-28 07:55

Du kan hämta köpt programvara (även OSX) flera gånger så länge du är inloggad med samma Apple-ID.
En installations-USB gör du enklast med hjälpprogrammet DiskMaker X

  • Medlem
  • 2014-03-28 16:16
Ursprungligen av Dsc:

Tack 8645! Jag har nu köpt en licens. Efter jag loggade in på App store började OSX 10.8 direkt tankas ner till min dator.
Om jag föredrar att installera från en USB, är det möjligt? Jag vill inte bara ha det som online utan offline också.

I nuläget har jag pausat nerladdningen för jag vet inte vad som kommer hända efter det är klart, jag är ej redo att göra installationen än. Finns det möjlighet att stoppa det på USB efter det laddat ner??

När Install OS X Mountain Lion.app har laddats ner kommer det hamna i mappen /Applications. Installationen kommer att vidare att starta, men avbryt denna och kopiera Install OS X Mountain Lion.app till t.ex. ~/Downloads. Detta eftersom kopian som ligger i /Applications kommer att raderas efter installationen. När du gjort denna kopia kan du starta installationen genom att öppna Install OS X Mountain Lion.app i /Applications.

Du behöver inte krångla med att göra ett USB-minne i onödan. Installera som vanligt, först om problem skulle uppstå kan du testa med USB.

1
Bevaka tråden