Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med papperskorgen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med att tömma papperskorgen och den för ett felmeddelande där det står:

"Åtgärden kan inte fullföljas eftersom ett oväntat fel uppstod (felkod −8003)."

någon som vet om det går att lösa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 18:37

Finns textsnuttar att använda i Terminalen för detta. Är du inte sugen på det så ladda ned tex Cocktail - Overview och tvinga Mac OS X att tömma papperskorgen.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2010-05-26 19:46

Tack Acke!
jag hade samma problem idag och det löstes

Även jag har plötsligt börjat få samma felkod och det går även hos mig att tömma med Ackes tips Cocktail. MEN, jag får samma felkod varje gång jag försöka tömma trots flera omstarter och trots det faktum att det inte ligger något från Timemachine i papperskorgen (läste om det på annat ställe).

Går det att hitta felet och hur man permanent åtgärdar det nånstans? Acke skev nånting om textsnuttar i terminalen, hur gör man då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-06 22:37

Har du en extern disk kopplad? (ja det har du naturligtvis eftersom du har TimeMachine) Ofta där man hittar problemen.

Här är två sidor som ger bra bakgrund i Papperskorgsvetenskap och olika lösningar för olika problem. Man kan till exempel helt radera och bygga om en användares papperskorgsfil så brukar vissa rättighetsproblem lösa sig. Men håll tungan rätt i mun i terminalen!

Solving Trash Problems
OSXFAQ - Technical News and Support for Mac OS X

Ursprungligen av IngoX:

Har du en extern disk kopplad? (ja det har du naturligtvis eftersom du har TimeMachine) Ofta där man hittar problemen.

Jag har en extern usb-disk men den är bara inkopplad ibland och inte vid de tillfällen jag försökt tömma papperskorgen. Kan detta ändå vara orsaken till problemen menar du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-08 01:10

Den externa disken har egna papperskorgsmappar (en för varje användare som använt disken) och dessa måste tömmas när du har disken ansluten. Men de borde inte störa när disken inte är ansluten, så problemet är antagligen på din interna hårddisk. Du lyckas tydligen tömma papperskorgen med Cocktail, men problemet återkommer? Troligen problem med rättigheter på någon fil, och filen kan även vara osynlig för dig! Googlar man på felkod -8003 verkar ingen veta exakt vad det är, men ofta kopplat till att man återställt/raderat filer från en TimeMachine backup direkt i Finder (vilket man alltså inte skall göra, utan istället genom TimeMachine appen)

Men mitt tips är att du har en fil med strulande behörighetsinställningar som därför inte kan raderas, så en sak du till att börja med kan göra är att köra en behörighetsreparation genom att starta från din OS X installationskiva och använda Skivverktyg från den. Och pröva sedan ett verktyg som Trash It igen.

Men det finns de som skriver bättre om detta, och det gäller att ta det metodiskt steg för steg. Följ t.ex. den här guiden:
Trash won’t empty? The ultimate guide to deleting stubborn files | MacYourself

Och här beskrivs lite utförligare hur du raderar papperskorgen på externa hårddiskar genom Terminalen:
Error -8003 or other problems with emptying the OS X Trash | MacFixIt - CNET Reviews

Lycka till!

Sedan så finns det ju en del papperskorgsproblem som är stört omöjliga att lösa... Hade ett FAT-formaterat USB-minne med två tomma mappar i papperskorgen som inte gick att få bort med något av alla de tips som nämns ovan och annorstädes på webben. Inte heller genom att koppla in i Windowsdator.

Till slut "löstes" dock det hela genom att en kollega knäckte av minnet på mitten med sitt knä när jag för ovanlighetens skull kopplat in det i frontuttaget på G5an... (En omformatering hade väl också klarat biffen).

Tack för all hjälp! Det var så enkelt som att det löste sig att göra en säker papperskorstömning, och mycket riktigt fanns det runt 800 Timemashine-filer i korgen som inte syntes.

Fick nyss ett -8003-fel då jag kastade några gamla timemachine-filer. Cocktail klarade till slut biffen men det tog flera timmar...

Går inte att tömma papperskorgen

Ursprungligen av acke:

Finns textsnuttar att använda i Terminalen för detta. Är du inte sugen på det så ladda ned tex Cocktail - Overview och tvinga Mac OS X att tömma papperskorgen.

Papperskorgen töms inte på det som jag tagit bort från TimeMachine, jag tog bort en del från TimeMachine p.g.a. att TimeMachine inte själv tar det bort det äldsta och då vill den inte längre ta någon ny säkerhetskopia???

Min iMac är från 2007 kanske dags att byta? Nya filer som jag tar bort det töms i papperskorgen men inte det som är på den externa hårddisken?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-01-26 14:11
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-26 14:38

Tar du bort enstaka filer från TM eller hela sparse.bundle?
Enstaka filer är absolutnte att rekommendera, de allra flesta är bara länkar (alias) till filerna som ligger i den äldsta kopian.
Om inte TM funkar som det ska bör man nog undersöka varför och försöka fixa det, istället för att plocka med filerna manuellt...

TACK, det funkade med det här tipset!

1
Bevaka tråden