Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd MacBook Pro Retina

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-02-28 13:38

Jag har nu bestämt mig för att köpa en MacBook Pro Retina 13", efter att min stationära dator mer eller mindre har säckat ihop och jag känner att jag behöver en bärbar.

Jag ska främst använda datorn till att surfa, skriva, lyssna på musik, ladda ner/titta på/streama film. Ganska basic saker alltså. Mitt mål är att jag ska kunna behålla och använda datorn så länge som möjligt, åtminstone under hela tiden jag pluggar (5-7 år till).

Min fråga gäller komponenterna. Givet mina användningsområden, vad ska jag ha för att jag ska kunna använda datorn så länge som möjligt?
RAM: 4/8/16 GB?
Processor: 2,4 GHz i5/2,6 GHz i5/2,8 GHz i7?

Det är väl främst dessa två komponenter jag är fundersam över. Har förstått att åtminstone 8 GB RAM är att föredra. Sedan tyckte min kompis också att jag skulle uppgradera till 2,8 GHz i7 i framtidssyfte. Vad tycker ni?

Jätteglad för svar på detta, men även för andra tankar ni har om köpet!

Vad har du för pristak? Bra om du specar det, annars är det bara att köra på max så att säga

  • Medlem
  • 2014-02-28 13:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad har du för pristak? Bra om du specar det, annars är det bara att köra på max så att säga

Pristaket ligger vid 14000 har jag tänkt mig, men lägger ju helst inte pengar på sådant jag egentligen inte behöver. Det är väl främst processorn jag är fundersam över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-28 15:26
Ursprungligen av Ering:

...Har förstått att åtminstone 8 GB RAM är att föredra. Sedan tyckte min kompis också att jag skulle uppgradera till 2,8 GHz i7 i framtidssyfte. Vad tycker ni?
...

Jag skulle tveklöst köra 16GB RAM med en gång för att framtidssäkra. Går ju inte att uppgradera senare.
Snabbare CPU kan du köpa om du har massor av pengar över. Jag struntade i det till min och tror aldrig att jag kommer att sakna det.

  • Medlem
  • 2014-02-28 15:30
Ursprungligen av pesc:

Jag skulle tveklöst köra 16GB RAM med en gång för att framtidssäkra. Går ju inte att uppgradera senare.
Snabbare CPU kan du köpa om du har massor av pengar över. Jag struntade i det till min och tror aldrig att jag kommer att sakna det.

Men hur stor skillnad gör egentligen 16 GB jämfört med 8, om jag inte göra något tyngre än att titta på film, typ? Och hur menar du med framtidssäkra?

Ursprungligen av Ering:

Men hur stor skillnad gör egentligen 16 GB jämfört med 8, om jag inte göra något tyngre än att titta på film, typ? Och hur menar du med framtidssäkra?

Framtida applikationer kan kräva mer RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-28 17:48
Ursprungligen av Ering:

Men hur stor skillnad gör egentligen 16 GB jämfört med 8, om jag inte göra något tyngre än att titta på film, typ? Och hur menar du med framtidssäkra?

Jag menar att 100% mer RAM ger större skillnad i framtida mer krävande appar än 10% snabbare CPU.

1
Bevaka tråden