Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta typsnitt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-02-19 11:26

Behöver ladda ner några typsnitt som tryckeriet har föreslagit.
Var hittar jag dem? Kostnaden? Helst Gratis.
Det gäller Rotis Semi Serif bold 24/29 pkt
Rotis Semi Serif bold 15/18 pkt
Adobe Garamond, regular 11/13,2 pkt
Rotis Semi Serif 55 9/10,8
Jag skall köra dem i Pagemaker 7 i Tiger på en PPCG4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-19 12:26
Ursprungligen av torin:

Behöver ladda ner några typsnitt som tryckeriet har föreslagit.
Var hittar jag dem? Kostnaden? Helst Gratis.
Det gäller Rotis Semi Serif bold 24/29 pkt
Rotis Semi Serif bold 15/18 pkt
Adobe Garamond, regular 11/13,2 pkt
Rotis Semi Serif 55 9/10,8
Jag skall köra dem i Pagemaker 7 i Tiger på en PPCG4

Spontant tycker jag att tryckeriet borde kunna hjälpa dig med det, men om jag vore dig så skulle jag googla för att hitta mer info.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-02-19 14:47

Typsnitt köper man bland annat hos Adobe Type, Fontshop, Fontbolaget, Linotype, Matton (för att nämna några).
Priserna är för OpenType-snitt hämtade från Matton:
Rotis™ Semi Serif 65 Bold 330Kr
Adobe Garamond™ Regular 450kr
Rotis™ Semi Serif 55 Roman 330Kr

Du har rätt att använda de typsnitt du har licens för i din dator. En grunduppsättning av vanliga typsnitt följer med din mac eller pc. Dessutom kan du köpa typsnitt som du gillar eller för en eller flera användare. Det finns olika sorters typsnitt: mac postscript/pc postscript, true type och open type. Välj gärna open type-typsnitt eftersom de är plattformsoberoende och stöds helt av InDesign.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-02-25 15:29
Ursprungligen av resident:

Typsnitt köper man bland annat hos Adobe Type, Fontshop, Fontbolaget, Linotype, Matton (för att nämna några).
Priserna är för OpenType-snitt hämtade från Matton:
Rotis™ Semi Serif 65 Bold 330Kr
Adobe Garamond™ Regular 450kr
Rotis™ Semi Serif 55 Roman 330Kr

Du har rätt att använda de typsnitt du har licens för i din dator. En grunduppsättning av vanliga typsnitt följer med din mac eller pc. Dessutom kan du köpa typsnitt som du gillar eller för en eller flera användare. Det finns olika sorters typsnitt: mac postscript/pc postscript, true type och open type. Välj gärna open type-typsnitt eftersom de är plattformsoberoende och stöds helt av InDesign.

Tack för tydligt och bra svar!

Adobe Garamond borde följt med när du installerat något Adobe-program (Photoshop, hela CS-paketet etc. Även äldre versioner).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-25 18:52
Ursprungligen av resident:

Det finns olika sorters typsnitt: mac postscript/pc postscript, true type och open type. Välj gärna open type-typsnitt eftersom de är plattformsoberoende och stöds helt av InDesign.

OpenType stöds väl inte fullt ut i gamla Pagemaker? Kanske blir problem med åäö?

Citat:

There are three types of support for OpenType:

  • Basic (Ex. Adobe PageMaker users with Adobe Type Manager can use OpenType fonts in the same manner as any other fonts but they only have access to the standard character sets)

  • Unicode (Ex. Windows XP provides access to extended language character sets found in OpenType fonts)

  • Layout (Ex. Adobe InDesign users can access all the advanced typographic controls - ligatures, swash variants, kerning and more - in OpenType fonts)

källa: http://desktoppub.about.com/od/fonts/a/openty...

1
Bevaka tråden