Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme som Switch

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har köpt en Asus RT-n66u och behöver få upp den en våning för att täcka husets behov.
Jag har två gamla airports hemma och undrar om man kan använda en av dom som switch vid min stationära burk i källaren, dra vidare från den med kabel upp en våning till Asus:en?
Airportarna är gen 1 och 2 och 2:an började bryta sändningarna och det var därför jag köpte Asus:en. Borde funka som switch iallafall...
Hör ni nåt som blir fel eller är det bara att koppla ihop och bli glad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-19 17:47

Bara att koppla ihop. Ställ dem i bryggläge.
WANporten ska du inte använda annars.

Ursprungligen av kenjon:

Bara att koppla ihop. Ställ dem i bryggläge.
WANporten ska du inte använda annars.

Ska det verkligen funka att dra kabel från fibermodemet till en Airport. Från den går en kabel till dator och en annan till Asus routern???
Det låter fel och det funkar inte just nu. Jag når internet via kabel men Asus sänder inte. Misstänker att Asus måste ligga före AP i ordningen men någon som vet bättre säger att det inte behövs. Hur bra han vet vete 17...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-25 19:39

Om du använder Asus som router, ska den ligga först. Sedan därifrån till din Airport, som ska stå i bryggläge.
Den som ska agera router ska sitta närmast ditt fibermodem (om du inte får mer än en IP-adress från din operatör).

Ja, då blir det mer kabeldragning då da. Det funkar nu, men det spökar...

Dum fråga men eftersom jag inte har kontaktdon eller tång blir det ganska många meter extra ip kabel, hur mycket påverkar det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-26 13:40
Ursprungligen av Klintan:

Dum fråga men eftersom jag inte har kontaktdon eller tång blir det ganska många meter extra ip kabel, hur mycket påverkar det?

Om kabeln är hel, inte har råkat få några "knickar" och total längd håller sig under 100 meter så spelar det ingen större roll. Vid oskärmad kabel teoretiskt större risk för störningar men brukar sällan vara ett problem i praktiken.

toppen!

1
Bevaka tråden