Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är osynk på t.ex. Youtube OS-beroende?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rätt ofta hittar man videor på Youtube där ljud och bild inte är i synk.

Ibland videor av rätt hög kvalitet vilket gör att jag undrar om det är plattformsberoende. Annars är det lite svårt att förstå hur det blir såhär. De som anstränger sig och lägger upp ett klipp av hög kvalitet borde väl försöka rätta till problemen om det beror på egna misstag.

Jag kör i vart fall OS X och Firefox och tycker det är lite för vanligt med osynk.

TILLÄGG:
Jag får samma fenomen i Safari.
Här är ett typiskt exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=PhRa3REdozw

Senast redigerat 2014-01-24 09:19

Hur fungerar det med Chrome/Safari?
Aldrig haft problem med osynk vad jag vet, oavsett plattform / operativsystem.

Då är jag väldigt känslig för sånt också.

  • Medlem
  • 2014-01-23 10:26

Provat en annan webläsare?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-01-23 10:29

Jag läste för ett litet tag sedan att dom håller på att koda om filmerna och dela upp bild och ljud i separata strömmar för att kunna köra dynamisk upplösning för bilden. Kanske är det som strular.

Jag ser mest videos, mkt "Lets-play", i Youtube-appen på iPad o tycker inte jag stöter på det så väldans ofta. Jag skulle dock gissa att det har att göra med hur videon gjorts och laddats upp samt möjligen anslutningen till servern.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-23 14:09

Beror nog mest på programvaran som filmmakaren använt.

Själv ser jag samma sak i VLC när de kör med x.264 bibliotek och inte orginalet h.264. Så i praktiken är dom inte proffs på filmredigering och inte använder en mac så händer detta lätt.
En annan sak är ljud nivån som går upp åt väggarna.

Jag lade till en länk till en video som inte riktigt är i synk i första inlägget.

Jag har inte Chrome men Safari och Firefox ger samma resultat.

Det är videoklippet som är kasst.

Hittar många klipp som är i osynk men många som är i synk också. Det mesta är lite i ofas men ganska hyggligt, som denna t ex:

http://www.youtube.com/watch?v=7-x7aaWJVDM

Kort sagt så är det inte i uppspelarna felet ligger...

Ursprungligen av juanito:

Beror nog mest på programvaran som filmmakaren använt.

Själv ser jag samma sak i VLC när de kör med x.264 bibliotek och inte orginalet h.264. Så i praktiken är dom inte proffs på filmredigering och inte använder en mac så händer detta lätt.
En annan sak är ljud nivån som går upp åt väggarna.

Så du menar att det inte är synk i ursprungsvideon heller? Det låter ju väldigt märkligt. Hur kan det komma sig? En codec som inte lägger ljud och bild i synk? Jag trodde att det i första hand var en inkompatibilitet mellan Flash och vissa filtyper eftersom Flash väl används i alla browsers för uppspelning av Youtube.

Vad med ljudnivån menar du? Att den varierar mellan olika klipp eller?

Den som lagt upp klippet har gjort ett dåligt jobb.

Jag switchade över till HTML5 för Youtube och då blev synken nästan perfekt på Bach-fugan!

Kort sagt så är det Flash fel...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-24 15:56
Ursprungligen av torsig1967:

Så du menar att det inte är synk i ursprungsvideon heller? Det låter ju väldigt märkligt. Hur kan det komma sig? En codec som inte lägger ljud och bild i synk? Jag trodde att det i första hand var en inkompatibilitet mellan Flash och vissa filtyper eftersom Flash väl används i alla browsers för uppspelning av Youtube.

Vad med ljudnivån menar du? Att den varierar mellan olika klipp eller?

Jo så är det, men man ser ju skillnaden när man inte har dessa problem. Självklart handlar det om inkompatibilitet, men främst just från orginal källan. Flash må användas som spelare oftast. För en tidsen hade de ju en html5 spelare som man kunde välja att testa istället. Vet inte hur de är idag, om det är enbart flash. Flash används då inte när du surfar in med en iOS pryl och spelar upp videon.

Ursprungligen av juanito:

Jo så är det, men man ser ju skillnaden när man inte har dessa problem. Självklart handlar det om inkompatibilitet, men främst just från orginal källan. Flash må användas som spelare oftast. För en tidsen hade de ju en html5 spelare som man kunde välja att testa istället. Vet inte hur de är idag, om det är enbart flash. Flash används då inte när du surfar in med en iOS pryl och spelar upp videon.

Det mesta på YT ligger i HTML5 idag eftersom de inte vill utesluta ex antal miljoner iOS användare.

Din webbläsare switchar du här...

http://www.youtube.com/html5?gl=SE&hl=sv

Ursprungligen av Niklasinorr:

D
Din webbläsare switchar du här...

http://www.youtube.com/html5?gl=SE&hl=sv

Bra tips.
Tack för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-28 20:31
Ursprungligen av torsig1967:

Så du menar att det inte är synk i ursprungsvideon heller? Det låter ju väldigt märkligt. Hur kan det komma sig? En codec som inte lägger ljud och bild i synk? Jag trodde att det i första hand var en inkompatibilitet mellan Flash och vissa filtyper eftersom Flash väl används i alla browsers för uppspelning av Youtube.

Vad med ljudnivån menar du? Att den varierar mellan olika klipp eller?

Menar att ljudet är på tok för högt, i vissa så hör man tydligt att det klipper i topparna.

1
Bevaka tråden