Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minska storleken på bilder i iPhoto

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-07 10:41

Jag undrar om det går att minska storleken på bilder via iPhoto. Min kamera har 16 miljoner pixlar. Och där jag ska använda ett foto sitter gränsen exakt på det. Jag kan alltså använda 15 999 999... Men går det i iPhoto? Eller hur kan jag göra? Och vad händer med en bild som man minskar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-07 14:55

Tänk att det finns en sida för alla..:) Men dummies ever måste fråga om skillnaden på kvalitet och storlek..? Vilken av dessa alternativ "skalar ned" bilden i pixlar..?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-07 14:57
Ursprungligen av xms67:

Tänk att det finns en sida för alla..:) Men dummies ever måste fråga om skillnaden på kvalitet och storlek..? Vilken av dessa alternativ "skalar ned" bilden i pixlar..?

Kvalitet påverkar bara komprimering (och därmed filstorlek och upplevd bildkvalitet) och inte pixeldimensioner. Om du inte har några begränsningar på filstorlek så kan du använda hög kvalitet.

Ursprungligen av xms67:

...Vilken av dessa alternativ...

Vilka alternativ menar du? Menar du de som syns i bilden under punkt 2 i guiden som jag länkade till?

I så fall är det inget av alternativen.

Möjligheten att välja storlek (i pixlar) kommer längre ner, under punkt 7 i guiden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-07 15:47

iPhoto '11: Exportera en bild, kolla in första länken för mer info på upplösning.

Du kan välja dimensioner själv, eller så väljer du liten, mellanstor, stor eller full storlek.
Då förminskas bilden så att längsta sidan blir 320, 640 eller 1280pixlar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-08 20:41
Ursprungligen av Vassius:

Kvalitet påverkar bara komprimering (och därmed filstorlek och upplevd bildkvalitet) och inte pixeldimensioner. Om du inte har några begränsningar på filstorlek så kan du använda hög kvalitet.

Först tack till er alla. Jag har fått ordning på det nu tack var er hjälp! Sedan en mer nyfikenhetsfråga till Vassius: Jag hänger inte riktigt med där, om jag inte kan använda en 16 milj pixelbild. Är det pixeldimensionen..?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-08 20:51
Ursprungligen av xms67:

Jag hänger inte riktigt med där, om jag inte kan använda en 16 milj pixelbild. Är det pixeldimensionen..?

Ja, precis.

Pixeldimensionen = Antal pixlar, anges antingen som bredd gånger höjd (t.ex. 4000x3000) eller i antal megapixel (t.ex. blir 4000x3000 12 miljoner pixlar eller 12 megapixel). Pixeldimensionen kan även kallas "storlek", men då får man vara tydlig med att det är pixelmåtten man syftar på.

Filstorlek = Storleken på själva filen i filsystemet. Beror mer på hur hårt komprimerad bilden är än på antalet pixlar. Komprimeringen är destruktiv, d.v.s. data tas bort, så hårdare komprimering ger mindre fil men sämre upplevd kvalitet på bilden. Det påverkar dock inte pixeldimensionen.

1
Bevaka tråden