Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro hittar inte skärm

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-06 09:56

Har en MacPro (2008/9) som fungerat klanderfritt med min EIZO-skärm. Tidigare i höstas, vid uppstart fick datorn ingen kontakt med skärmen. Jag provade då skärmen mot annan dator (inga problem). Bytte portar och sladdar mellan skärm och dator (ingen kontakt). Lånade ett annat grafikkort (ingen kontakt). Så helt plötsligt fungerade allt igen och har gjort det tills helt nyligen men nu är problemet tillbaka.

Har igen provat:
• byta sladd
• flytta runt kortet i datorn
• testat ett annat grafikkort
• bytt port på skärmen
inget funkar - ingen signal säger skärmen

• skärmen funkar på annan dator med samma sladdar

Jag har inte testat grafikkortet på annan dator - har inte tillgång till en annan MacPro
Ett tag kunde jag köra MacPron från min bärbara via Skärmdelning men det vill sig inte heller nu. Skärmdelning går igång, hittar MacPron men rutan är bara svart.
Jag börjar misstänka att moderkortet inte vill prata med grafikkortet(korten) men det är bara en gissning. Någon som har andra teorier och kanske förslag på lösning?

Tack. Bosse

Ursprungligen av Bosse_K:

Har en MacPro (2008/9)...

Vilken modell är det, 2008 eller 2009?

Och det är alltid bra med så mycket bakgrundsinformation som möjligt, t.ex.:
Vilket grafikkort?
Vilken version av OS X?
Vilken skärm-modell?
Hur är skärmen kopplad (adapters, kablar)?

Ursprungligen av Bosse_K:

...kanske förslag på lösning?

En återställning av NVRAM/PRAM:
http://support.apple.com/kb/ht1379?viewlocale...

Kanske inte så troligt att det hjälper. Men om du inte redan har provat det, så är det åtminstone värt ett försök.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-06 10:26

Tack Jesper för snabbt svar.

Det är modellen 3.1 introducerad 2008 avvecklad 2009. (det finns några sådana på Blocket och har väl vissa funderingar på att köpa en och bygga ihop dem till en men det känns också som att man kanske ska spara de pengarna till något nytt).

Vilket grafikkort? ATI RV630 256MB (även testat med ett större lånat ATI-kort men kommer inte ihåg vad det hette exakt)
Vilken version av OS X? 10.9.1 (nyinstallerad)(i höstas med samma problem men som då försvann 10.8)
Vilken skärm-modell?: EIZO CG243
Hur är skärmen kopplad (adapters, kablar)? DVI utan adaptrar - testat två st som funkar på annan dator

Tyvärr hjälper det inte att zappa PRAM heller. Skärmen säger: Ingen signal.

1
Bevaka tråden