Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

gammalt operativsystem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-12-21 11:08

Jag fick en dator av en kompis. I mac G5 (powerPC) med Leopard 10.5.8.

Grabben har haft min gamla Imac G5, exakt samma dator som ovan men med 10.3.1 i.

Jag skulle vilja föra in Leopard i grabbens dator. Jag har gjort en time machine koppa på 10.5.8 systemet på en extern hård disk och hoppades kunna installera den i den andra datorn, men den har ju inte time machine kom jag på…. Så min fråga är hur löser jag detta ????

Använd ett kloningsprogram i stället. Jag rekommenderar Carbon Copy Cloner, men det finns andra, t.ex SuperDuper.

Klona 10.5-systemet till den externa hårddisken.
Koppla in den externa hårddisken i 10.3-datorn.
Boota från den externa hårddisken.
Klona in systemet från den externa hårddisken till 10.3-datorns hårddisk.

På den tiden (före 10.8) såg licensavtalen för OS X annorlunda ut. Så det är ju ett brott mot licensavtalet att ta ett system från en dator, och installera det på en annan dator. Men med tanke på hur gamla datorer och system det rör sig om, och med tanke på hur frikostiga licensavtalen för OS X är numera, så kan vi nog strunta i det lilla brottet.

Du får skaffa Leopard på skiva, det är nog absolut enklast. Även om maskinerna är helt identiska (du skriver inte vilka modeller av iMac G5 det rör sig om) så går det inte på något enkelt sätt att föra över systemet. Åtminstone inte utan att radera allt på hans dator.

Ja, min lösning gör ju att du raderar allt på 10.3-datorn. Du får ju en exakt kopia av 10.5-datorn.

Du får ta backup på alla dokument m.m. på 10.3-datorn först, och föra in dessa igen efter kloningsproceduren, och installera om program m.m.

Om du gör en klon av 10.3-datorns hårddisk först, till en annan disk, så kan du nog använda "Migrationsassistenten" för att få in dokument och program igen, efter att du har uppdaterat den datorn till 10.5.

  • Medlem
  • 2013-12-21 12:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, min lösning gör ju att du raderar allt på 10.3-datorn. Du får ju en exakt kopia av 10.5-datorn.

Du får ta backup på alla dokument m.m. på 10.3-datorn först, och föra in dessa igen efter kloningsproceduren, och installera om program m.m.

Om du gör en klon av 10.3-datorns hårddisk först, till en annan disk, så kan du nog använda "Migrationsassistenten" för att få in dokument och program igen, efter att du har uppdaterat den datorn till 10.5.

Det finns inget på 10.3 datorn som jag behöver spara. Jag rensar den gärna sopren. Men jag vet fortfarande inte hur jag för in 10.5 systemet. Menar du att jag gör en time machine kopia på en extern hård disk. eller har du en annan lösning ?

  • Medlem
  • 2013-12-21 12:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, min lösning gör ju att du raderar allt på 10.3-datorn. Du får ju en exakt kopia av 10.5-datorn.

Du får ta backup på alla dokument m.m. på 10.3-datorn först, och föra in dessa igen efter kloningsproceduren, och installera om program m.m.

Om du gör en klon av 10.3-datorns hårddisk först, till en annan disk, så kan du nog använda "Migrationsassistenten" för att få in dokument och program igen, efter att du har uppdaterat den datorn till 10.5.

ok, Men hur gör jag klonen ?

Ursprungligen av hnas:

...vet fortfarande inte hur jag för in 10.5 systemet. Menar du att jag gör en time machine kopia...

Nej, det har ingenting med Time Machine att göra. Du ska skapa en exakt klon av den befintliga 10.5-hårddisken, med hjälp av ett kloningsprogram.

Ursprungligen av hnas:

Det finns inget på 10.3 datorn som jag behöver spara. Jag rensar den gärna sopren...

Då är det bara att följa beskrivningen i inlägg 2.

Eller behöver du en mer detaljerad beskrivning?

Senast redigerat 2013-12-21 14:53

Jag har två installationsskivor för Leopard. Fick av misstag en extra när jag köpte en dator när Leopard precis hade kommit ut. Du kan få en.

Senast redigerat 2013-12-21 15:51

*Tråd flyttad, städad*

1
Bevaka tråden