Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud via Toslink istället för HDMI

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har problem att få ut ljudet från min mac mini till min förstärkare om TV:n är avstängd.
Jag använder mig utav en Mac mini (late 2012) en LG 47LE550N samt en Yamaha RX-V1067.

Som jag har kopplat idag så går jag ut med en HDMI in i stereon, och upp vidare med HDMI från stereon till TV:n.

Vill jag då lyssna på musik så måste tv:n vara på för att ljudet ska komma ut ur stereon. Jag har testat att köra med min Digitalbox från Viasat och den kan man få ut ljudet från öven om tv:n är avstängd.

Är det stereon eller datorn som är problemet? Någon som vet?

Försökte gå runt problemet med att köra ljudet via toslink istället och bilden via HDMI in i stereon, men då får jag inget ljud alls. Även om jag väljer att jag ska använda toslikn utgången som ljudenhet. Det blir bara tyst. Drar jag dock ur HDMI sladden så kommer ljudet.

Någon som har nått förslag på hur jag ska koppla? vill ju lyssna på musik utan att behöva starta tv:n, ch styra musiken via min ipad eller iphone.

Tack på förhand !

TV'n tror jag, den måste ha stöd för HDMI-passthrough på HDMI-kanalen.
Koppla Mac mini direkt till förstärkaren (tror den har stöd för passthrough).

Väljer du rätt utgång (och mottagare) för Toslink så bör även det fungera.

Vad spelar du upp med?

Mac min har jag kopplat in i stereon med HDMI. Sedan vidare från stereon till TV:n. Kollar jag på ljudenheter så står det att min tv står som ljudkälla

Jag spelar via iTunes.

1
Bevaka tråden