Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsrouter för nybörjare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är helt novis på att sätta upp nätverk och har aldrig gjort mer åt det hållet än att sätta i sladdar där jag blivit tillsagd.

Nu tänkte jag dela på min bredbandsuppkoppling (bbb) mellan 2 macar (och ev. en xbox). Vad är det minsta jag behöver för detta?

Jag har tittat på ett par olika routrar och slås av vilka motstridiga uppgifter man får.
För "NetGear RP614 v2" säger Inwarehouse "funkar ej med bredbandsbolaget" medan Macoteket säger att det ska funka. Båda vidhåller dessutom sina påståenden i mail när jag frågar vilket som stämmer.
Macoteket föreslår att jag ska fråga bredbandsbolaget, men de svarar att man "inte ger support på routrar".

För routern "D-link DI-604" gäller det motsatta. Där säger Macoteket att den inte funkar med bbb, medan det inte finns någon varning hos inwarehouse. Jag har inte frågat om denna, men misstänker att jag får samma svar igen.

De självklara frågorna är då:
Vad behöver jag egentligen för att dela på uppkopplingen?

Vad är verkligheten bakom varningarna för ovanstående routrar? Funkar någon av dem (eller båda) med bbb?

Vad ska jag köpa?

Med BBB så räcker det väl med en switch? För man får väl upp till fem ip-adresser hos BBB, och då känns det onödigt med med bredbandsdelare när man endast har två datorer och en x-box.

Normalt har man väl en D-Link eller dyligt för att få lite brandväggsfunktioner, inte enbart för att få flera anslutningar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael E
Med BBB så räcker det väl med en switch? För man får väl upp till fem ip-adresser hos BBB, och då känns det onödigt med med bredbandsdelare när man endast har två datorer och en x-box.

Jepp. Använder själv en 5-portars D-Link -switch. Det räcker om man vågar förlita sig på OS X:s inbyggda brandvägg och det gör jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-07-31 21:43

Jag har en D-Link 604.Helnöjd.Hur enkelt som helst att få att fungera.Jag är inte heller något nätverksgeni.
Köp en sådan.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-07-31 21:52

Har en Netgear FM 114PGE och är helnöjd med den. Har tidigare haft en Netgear RT314, och även den har fungerat oklanderligt för mig.

Något jag gillar med FM114PGE är dels att den har trådlöst nätverk, men också att man kan koppla in en skrivare till den och dela ut den på nätverket. Det är verkligen en klockren funktion om man har en parallellportsskrivare som inte är nätverkad.

Men det som nästan är bäst med den är brandväggfunktionaliten, man kan göra och ställa in gansk amycket som jag inte kunde med den äldre netgearen...

Kort sagt. Skaffa en med trådlöst nätverk om du har en bärbar dator, det är suveränt!

/arvid

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Jag har en D-Link 604.Helnöjd.Hur enkelt som helst att få att fungera.Jag är inte heller något nätverksgeni.
Köp en sådan.

Jo, samma här. Jag har pluggat min i ett D-Link DSL-300G ADSL-modem och är rysligt nöjd.

I mitt fall behövde jag mata in lite uppgifter för att logga in med PPPoE och byta lösen till webinterfacet, men annars har jag inte petat i några inställningar.

Smidigt att låta routern gå online så att datorerna slipper hålla på med så´nt.

604:an verkar dessutom verkligen hålla obehöriga ute.

mvh Henrik

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-01 00:51

Får ni lite skatteslantar om någon vecka, skulle jag rekomendera DI-624. Kör den tillsammans med en DSL-300G mot Telia 2000. Jag tror inte prisskillnaden är så stor.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av HenrikS
Jo, samma här. Jag har pluggat min i ett D-Link DSL-300G ADSL-modem och är rysligt nöjd.

I mitt fall behövde jag mata in lite uppgifter för att logga in med PPPoE och byta lösen till webinterfacet, men annars har jag inte petat i några inställningar.

Smidigt att låta routern gå online så att datorerna slipper hålla på med så´nt.

604:an verkar dessutom verkligen hålla obehöriga ute.

mvh Henrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Jag har en D-Link 604.Helnöjd.Hur enkelt som helst att få att fungera.Jag är inte heller något nätverksgeni.
Köp en sådan.

Just for clarification: Du kör BBB vdsl eller jack i väggen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 17:30

Jag skulle nog välja en D-Link Router 624 eller 614+ med inbyggd 4-portars 10/100-switch.

Detta ger dig friheten att:

- Ansluta dina datorer till routern via kabel...
- Ansluta dina datorer till routern via trådlöst...
- Ansluta X-boxen via kabel...
- Ansluta X-boxen trådlöst (D-Link 810+)...

..samt att du får en brandvägg till alla maskiner i ditt nätverk.

-Torkel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-13 20:53

Jag har varken Dlink eller Netgear.

Men jag säljer båda sorterna och de som har mest problem är de kunderna med Dlink, alltifrån uppsättningsproblem till att det är stendöda.

Så mitt tips är att satsa på Netgear.

1
Bevaka tråden