Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype har ballat ur totalt

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-17 22:21

Har också en gammal MBP early 2008 som tjejen har. Nyligen så har Skype börjat balla ur totalt. Nog för att Skype fick CPU'n och fläktarna att jobba ordentligt förut, men nu går Skype inte ens att använda för videosamtal. Skype tar då ca: 120-130% avd CPU och fläktarna går tokiga.

Jag trodde först att det var nyaste Skype, och la tillbaka den äldre versionen som funkade ok (70-80% CPU) Men det är samma med den gamla.

Så tiotusenkoronorsfrågan är vad som hänt och vad göra?!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-17 23:37
Ursprungligen av Matsaki:

Har också en gammal MBP early 2008 som tjejen har...
...
Jag trodde först att det var nyaste Skype, och la tillbaka den äldre versionen som funkade ok (70-80% CPU) Men det är samma med den gamla.
...

Matsaki,

- Vilken version av MacOS rullar på tjejens MBP..?
- Vilken version av Skype anser du vara den "nyaste"...?
- Vilken version av Skype anser du vara den "gamla"...?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-17 23:43

OS X 10.8.5
Skype v6.9.60.513
Skype v6.8.73.351 (med denna var det inte samma problem, men nu är det, det)

Installerat om?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-18 00:10

Installera om vad? Skype?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-18 06:54
Ursprungligen av Matsaki:

Installera om vad? Skype?

Ja använde Appcleaner för att verkligen ta bort alla filer som associeras med Skype och installera om det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-18 10:43

Tack, jag ska testa det. Jag använder iTrash. Sen ska jag lägga in Skype v6.3.582 vilket någon med samma problem hade gjort, och fått ordning på CPU ätandet. Någon föreslog också turbo boost switcher?

Och om du kör under annan användare? Likadant? (Bara för att undersöka om det är fel i ditt användarkonto eller datorn som helhet).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-21 18:35

Jag har problem på min egen dator med (MBP mid 2012) med SSD disk och 16Gb RAM. Hela Skype (det senaste) segar sig och strular. Är det fler som har samma problem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-10 00:36

Jag måste ta upp denna tråd igen. Problemen med speciellt Skype, men även andra krävande apps som Viber (fast dock mindre problem).

Jag har nu installerat gammal Skype 6.3.x. Gjort SMC rese och skapat nytt konto för att testa där.

Bägge fläktarna fungerar, och går upp i typ 5.500 rpm när jag använder Skype video. Förut var det som högst 3.500rpm. Något har hänt och jag har slut på idéer

Att resetta PRAM är det enda jag inte gjort, men det ska inte kunna hjälpa detta problem vad jag läst.

Så jag behöver hjälp, tips och råd mina vänner. Jag vill inte skrota min gamla fina MBP 2008 som annars fungerar så bra...

Har du testat det #johan_tanying säger och att köra skype på ett nytt konto?

Vad är det för spec på din MBP 2008 som strular? Fullt på hårddisken? Hur ser det ut i aktivitetshanteraren för minne/CPU?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-10 00:46

Ja jag har testat på ett nytt konto (som jag skrev). Mycket kvar på hårddisken och i aktivitetshanteraren ser jag att Skype börjar med att använda ca 50-60% CPU, för att sedan gå upp till över 100%.

Kan man föresten lägga en spärr på något sätt hur mycket CPU ett program får använda?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-10 04:57

Jag har samma modell som du med 8Gb RAM. När jag kör video ligger CPU på mellan 15-40% och fläktarna ca 4500 RPM. Ibland kan CPU tillfälligt gå upp till 80-90% men ligger inte där länge. Kanske någon inställningsfil som måste raderas. Någon annan kanske vet hur man går tillväga? Brukar väll vara Preferences/skype.plist någonting liknande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-10 12:37
Ursprungligen av onnyt:

Jag har samma modell som du med 8Gb RAM. När jag kör video ligger CPU på mellan 15-40% och fläktarna ca 4500 RPM. Ibland kan CPU tillfälligt gå upp till 80-90% men ligger inte där länge. Kanske någon inställningsfil som måste raderas. Någon annan kanske vet hur man går tillväga? Brukar väll vara Preferences/skype.plist någonting liknande.

Jag har också 8Gb RAM. Men eftersom jag testat Skype på ett nytt konto så är det nya rena filer. Vilket inte hjälpte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-11 00:28

Fläktarna borde vara ganska rena då jag blåste ur dem för något år sedan. Är nästa steg att kladda dit ny kylpasta på CPU'n? Datorn funkar ju perfekt annars.

Annars får tjejen sitta i kylskåpet när hon ska Skypa

1
Bevaka tråden