Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Piltangenterna fel riktning i Word.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malung
  • 2013-09-26 10:26

Som rubriken lyder. Piltangenterna går åt motsatt riktning i Word men inte i ngt annat program.
Vad gör jag åt detta? Bråttom...
Tack på förhand!
MVH Kristoffer

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-26 11:51

Version av Word, OS, dator? Har det alltid varit så eller börjat helt plötsligt även om det funkade tidigare? Installerat/uppdaterat något i samband med detta? Gäller det alla dokument, eller bara ett? Nyskapat eller mottaget från någon annan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-26 11:51

Sitter inte själv vid datorn nu, kan inte minnas någon sådan inställning. Kan det ha att göra med att dokumentet varit inställ på ett språk med höger till vänsterintiktning?

Testa att slänga Words p-list fil, det nollställer de flesta inställningar

@Doffe: Du har inte råkat ändra till att skriva från höger till vänster? Vad är det för version?

  • Medlem
  • Malung
  • 2013-09-26 11:59

Har en macbook pro halvår gammal. Word 2011. os x 10.8.5. Är så på alla dok jag öppnar i Word. Ngn som vet nu?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-26 12:08

Är det bara i Word (så ingen har skojat med dej och ändrat i systeminställningarna på din dator)?

Ursprungligen av Doffe:

Har en macbook pro halvår gammal. Word 2011. os x 10.8.5. Är så på alla dok jag öppnar i Word. Ngn som vet nu?

Vet inte hur det fungerar i 2011, men det kanske hjälper att nollställa standardmallen:

http://answers.microsoft.com/en-us/mac/forum/...

  • Medlem
  • Malung
  • 2013-09-26 13:06
Ursprungligen av kenjon:

Är det bara i Word (så ingen har skojat med dej och ändrat i systeminställningarna på din dator)?

Jag tyvärr är det endast i Word..

  • Medlem
  • Malung
  • 2013-09-26 13:07
Ursprungligen av Luftvargen:

Vet inte hur det fungerar i 2011, men det kanske hjälper att nollställa standardmallen:

http://answers.microsoft.com/en-us/mac/forum/...

Tyvärr hjälpte inte det då det inte fanns ngn fil i den mappen.. Hmm

Ursprungligen av kenjon:

Är det bara i Word (så ingen har skojat med dej och ändrat i systeminställningarna på din dator)?

Det ena utesluter inte det andra. Även om det enbart gäller Word, så kan det ändå vara någon som skojat. Det finns "key-remapping"-program där man kan ställa in olika funktioner för olika program. Det här t.ex: https://pqrs.org/macosx/keyremap4macbook/

  • Medlem
  • Malung
  • 2013-09-26 13:12

Nu har jag precis upptäckt högerpilen rör sig i tabbar åt vänster. (som tabknapp åt fel håll)

Och du har kollat om det finns något "key-remapping"-program installerat?
(se mitt föregående inlägg för exempel)

En annan sak du kan prova är att skapa en ny användare på datorn, för att se om Word beter sig likadant där.

  • Medlem
  • Malung
  • 2013-09-26 13:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och du har kollat om det finns något "key-remapping"-program installerat?
(se mitt föregående inlägg för exempel)

En annan sak du kan prova är att skapa en ny användare på datorn, för att se om Word beter sig likadant där.

Installerade programmet men fattar inte riktigt vad jag ska göra?

Jag menade inte att du skulle installera det.

Om du redan hade programmet, eller om någon hade installerat det för att skoja med dig, så skulle du kanske avinstallera det, eller åtminstone kolla dess inställningar.

  • Medlem
  • Malung
  • 2013-09-26 14:35

Ok, har tagit bort det nu. Jag har samma problem som tidigare. Snälla, är det inget som har en lösning på mitt problem?
Jag höll på att skriva och i nästa sekund var problemet framme. Höll på mkt med tabbar (om det kan vara ngt med det)...

Ursprungligen av Doffe:

...Jag höll på att skriva och i nästa sekund var problemet framme...

Vad menar du nu? Menar du att problemet bara uppstår ibland?

Det är väldigt vaga och luddiga felbeskrivningar du presenterar...

Har du provat att bara starta om datorn?

  • Medlem
  • Malung
  • 2013-09-26 15:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du nu? Menar du att problemet bara uppstår ibland?

Det är väldigt vaga och luddiga felbeskrivningar du presenterar...

Har du provat att bara starta om datorn?

Nej problemet har varit hela tiden, i WORD. Startat om datorn har jag gjort flera ggr men ingen förändring tyvärr..
Trycker jag åt höger på filen så går det åt vänster och samma sak på upp och ned..
Är inte ngt proffs på felbeskrivningar.

Ursprungligen av Doffe:

Tyvärr hjälpte inte det då det inte fanns ngn fil i den mappen.. Hmm

Har du provat att söka efter filen Normal.dotm?

1
Bevaka tråden