Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grå skärm - Macbook pro 13 Mid-2012

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Först och främst vill jag be om ursäkt att min första post på detta forum handlar om hjälp. Hade tänkt att bli medlem förut för att kunna bidra, men medlemskapet kom först när datorn slutade fungera.

Hoppas verkligen någon av er tar tid till att läsa detta och komma med någon lösning

Datorn:

Macbook pro 13 Mid-2012 model: A1278 OS X Mountain Lion, senaste versionen

Ärendet:

Sitter vid datorn och ska öppna en fil. Laddningssymbolen börjar lysa och datorn fryser så jag beslutar mig för att starta om datorn. När jag väl startar den igen är det bara gråskärm. Provar att stänga av och starta om upprepade gånger, samma problem. Sista gången beslutar jag mig att vänta och se vad som händer. På skärmen (fortfarande gråskärm) blinkar en mapp med ett frågetecken i.
Jag laddar ner en fil för att kolla om det är fel för hårdvaran men programmet säger att den inte hittar något fel. När jag trycker cmd + R kommer jag till Recovery. Där hittar inte Disk Utility min hårddisk. Provar att installera om mitt O SX men när jag får valet att välja hårddisk så syns den inte där heller.
Jag provar att öppna baksidan och tar bort hårddisken (OCZ Agility 3 240gb) och sätter tillbaka den, trots detta så hittas inte hårddisken. Senare kopplar min kompis in hårddisken i sin Mac och han kan läsa informationen från hårddisken utan några som helst problem.
Efter det så sätter jag in en annan hårddisk i datorn, den hittas, jag installerar OS X, men efter ca 45min så blinkar det ett ! efteråt en blinkade mapp med ett frågetecken i (om jag inte minns fel)
Jag sätter tillbaka min gamla hårddisk och fortfarande samma fel.

Frågeställningar:

Vad kan vara fel?
Hur löser jag detta?

Nått annat att tillägga?

Snabba svar uppskattas, tack på förhand

Med Vänlig Hälsning / Bphilip

  • Medlem
  • 2013-09-13 05:48

Knepigt problem. Min första tanke var att hårddisken kraschat. Men just att den fungerade för din kompis samt att den nya hårddisken du satte i din dator också slutade att fungera tyder väl mer på problem med logikkortet = dyrt!

Kan du prova att sätta din disk i en kabinett (USB, Thunderbolt eller Firewire) och boota upp med ALT intryckt. Välj här din gamla hårddisk som nu sitter i kabinetten. Fungerar detta utan problem så sitter nog tyvärr felet i ditt logikkort.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-13 11:27

"Jag laddar ner en fil för att kolla om det är fel för hårdvaran men programmet säger att den inte hittar något fel. "
Hur lyckades du med det om datorn inte startar? Det spelar nog ingen roll i det här fallet (jag håller med Dalle ovän), men jag tolkar meningen som att det är omöjligt. Är det något mer i din beskrivning som är felaktigt…?
Jag vill inte klanka ner på dej, bara undrar om något annat i texten också kan vara felbeskrivet/svårt att tolka

Ursprungligen av kenjon:

"Jag laddar ner en fil för att kolla om det är fel för hårdvaran men programmet säger att den inte hittar något fel. "
Hur lyckades du med det om datorn inte startar? Det spelar nog ingen roll i det här fallet (jag håller med Dalle ovän), men jag tolkar meningen som att det är omöjligt. Är det något mer i din beskrivning som är felaktigt…?
Jag vill inte klanka ner på dej, bara undrar om något annat i texten också kan vara felbeskrivet/svårt att tolka

När datorn var igång på gråskärm höll jag ner knappen D. Därefter anslöt jag mig till mitt nätverk och filen laddades ner, startades och därefter slutfördes.

Alltså, datorn behövde inte startar "helt" för att felsökningen skulle fungera.

Ursprungligen av Dalle:

Knepigt problem. Min första tanke var att hårddisken kraschat. Men just att den fungerade för din kompis samt att den nya hårddisken du satte i din dator också slutade att fungera tyder väl mer på problem med logikkortet = dyrt!

Kan du prova att sätta din disk i en kabinett (USB, Thunderbolt eller Firewire) och boota upp med ALT intryckt. Välj här din gamla hårddisk som nu sitter i kabinetten. Fungerar detta utan problem så sitter nog tyvärr felet i ditt logikkort.

Har tyvärr ingen möjlighet till det just nu

  • Medlem
  • 2013-09-13 14:16

Köp en billig USB-kabinett. Kostar 100 kronor och uppåt.

1
Bevaka tråden