Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köp av ny bärbara macbook pro/air: hur bör man satsa 15000 kr?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
om man har 15000 kr inkl moms och ska köpa en bärbar dator som ffa används till statistik och ordbehandling - vad ska man satsa på (jagmear man kan satsa på extra snabb processor eller kanske mer ram-minne etc?). jag tänker mig en 13 eller 15-tum.
mvh Jonas Ludvigsson

Hur snabbt behöver du ha datorn?
Kan du vänta så vänta till oktober/november då nya maskiner från Apple troligtvis kommer.

Behöver du köpa idag så skulle jag säga 13" MBP Retina med 256GB SSD (15255:-).

Tack! jag behöver datorn snart så det blir en sådan här, om inte någon annan är av annan åsikt [då får jag fundera]
Men jag är inte säker på att det i det här fallet är värt att köpa SSD. Den måste inte vara vrålsnabb och tjänar man mkt tid på att köra statistik på en SSD-hårddisk, för SSD är ganska små med hänsyn taget till pris och vi behöver lagringsutrymme också.
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Jag skulle aldrig någonsin köpa en dator utan SSD, oavsett tilltänkt användningsområde. Även för de mest banala arbetsuppgifter rör det sig om en enorm skillnad i rapphet, så mekaniska hårddiskar hör definitivt hemma i förra årtiondet. Vet inte vad ni kör för statistikpaket, men åtminstone SPSS kan ju börja belasta virtuella minnet något alldeles otroligt när man kavlar upp ärmarna och börjar jobba.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-09-12 15:11

Att köpa utan SSD i dagsläget är verkligen inte smart.
Det gör en sådan ENORM skillnad i användarupplevelsen på datorer.
Skulle faktiskt säga att byta ut vanlig HDD till SSD är den största uppgraderingen man kan göra på en dator.

Sen så skulle jag väntat till Oktober. För då kommer nya MBP datorerna.
Och vi vet inte vad dom kommer kosta än. Det är möjligt att dom går ner i pris och bas modellen ligger inom din pris bild.
Om inte annat så kommer dagens rMBP att sjunka i pris massor när dom nya kommer. Och därför är det även om du skulle välja bort dom nya. Smartare att vänta tills Oktober.

Nu får du en cMBP eller en Air för dina pengar. Eller möjligtvis en 13" rMBP. Men 13" rMBP i dagsläget är ett enormt dåligt köp.
Den har alltid lidit av att endast ha HD4000 grafik. Och den kommer bli enormt mycket starkare nu när den får Iris grafik i och med Haswell.

Om du inte kan vänta skulle jag satsat på en Air. cMBP känns så utdaterad,
Men allra helst vänta. Det är trotts allt bara en månad kvar som det ser ut. (Och alla rykten påstår)

1
Bevaka tråden