Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express slutat fungera.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då var det dags igen.
Min ena APE har tappat anslutning med nätverket här hemma. Har provat att återställa den och ställa in den på nytt men efter omstart så fungerar det inte. Ställer in den till att skapa nytt trådlöst nätverk och döper det trådlösa nätverket till Jesper som det heter på de andra enheterna. Jag ställer den i bryggläge och när jag ska uppdatera den så kommer den inte tillbaka till nätverket. APEn är kopplad med nätverkssladd från min Airport Extreme. Jag vet inte vad som kan vara fel. Kan det vara som så att denna lagt av?
Det konstiga är att när jag återställer den så hittar min dator den och när jag försöker ställa in den…då går det bara inte.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-09-01 21:32
Ursprungligen av korthoga:

Då var det dags igen.
Min ena APE har tappat anslutning med nätverket här hemma. Har provat att återställa den och ställa in den på nytt men efter omstart så fungerar det inte. Ställer in den till att skapa nytt trådlöst nätverk och döper det trådlösa nätverket till Jesper som det heter på de andra enheterna. Jag ställer den i bryggläge och när jag ska uppdatera den så kommer den inte tillbaka till nätverket. APEn är kopplad med nätverkssladd från min Airport Extreme. Jag vet inte vad som kan vara fel. Kan det vara som så att denna lagt av?
Det konstiga är att när jag återställer den så hittar min dator den och när jag försöker ställa in den…då går det bara inte.

"Ställer in den till att skapa nytt trådlöst nätverk och döper det trådlösa nätverket till Jesper"
Du ska väl inte skapa ett nytt nätverk utan ansluta till nätverket Jesper?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-01 22:29

Han har den kabelansluten.
Men den borde stå i bryggläge tycker jag.

Ursprungligen av kenjon:

Han har den kabelansluten.
Men den borde stå i bryggläge tycker jag.

Den står i bryggläge. Har bytt plats på den jag har uppe och den där nere. Den fungerar utmärkt där uppe. Börjar misstänka att det är Telia som felar för helt plötsligt fungerar inte Internet för vissa enheter men för andra fungerar det alldeles utmärkt. Det trots att man är uppkopplad via det trådlösa eller inkopplad trådbundet. Telia skyller på Apple. Det är fel på min Airport Extreme. Den har hängt upp sig…suck.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-03 20:49

Har du en burk från Telia också? Kanske bäst att lista dina burkar, och hur de är inställda. Dubbla routrar, eller alla i bryggläge, kan ge konstiga upplevelser. Kolla upp de olika IPadresserna varje burk har.
Vilken burk är DHCP-server?

Ursprungligen av kenjon:

Har du en burk från Telia också? Kanske bäst att lista dina burkar, och hur de är inställda. Dubbla routrar, eller alla i bryggläge, kan ge konstiga upplevelser. Kolla upp de olika IPadresserna varje burk har.
Vilken burk är DHCP-server?

Först är ett modem från Telia inkopplat som enbart fungerar som modem. Skickade tillbaka det nya de skickade till mig då den var en router som inte gick att brygga.
Modemet är kopplat till en Airport Extreme som fungerar som DHCP-server.
Två stycken Airport Express är kopplade med nätverkskabel och placerade i olika delar i huset. Inställda i bryggläge och som att Skapa nytt trådlöst nätverk.
Utan att ha gjort någonting fungerar helt plötsligt allt som det ska igen! Tack för hjälpen och tipsen!

Kommer i veckan utöka nätverket med den nya Time Capsulen. Det i hopp om att få bukt med den dåliga trådlösa mottagningen i sovrummet.
På kontoret kommer jag att placera min Time Capsule. Där har jag två stycken nätverksuttag. Ett går rakt in i iMacen och ett går rakt in i Airport Expressen. Min fråga är. Kan man dra en kabel från nätverksuttaget in i Time Caspsulen och sen en kabel ifrån Time Capsulen rakt in i iMacen? Min tanke är att frigöra det ena nätverksuttaget på kontoret och för att nere i kabelskåpet byta nätverksuttag mot det i sovrummet och sen koppla in min Airport Express där.
Fungerar det inte så får jag väl helt enkelt köpa en switch och sätta nere i det trånga kabelskåpet. Airport Extreme har ju inte mer än tre nätverksutgångar.

Ursprungligen av korthoga:

Kommer i veckan utöka nätverket med den nya Time Capsulen. Det i hopp om att få bukt med den dåliga trådlösa mottagningen i sovrummet.

Den fungerar mycket bättre än min gen4 och gen2 airport extreme!

1
Bevaka tråden