Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Domare avfärdar stämning om App Store-monopol

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har ett illegalt monopol i och med att Iphone inte tillåter användare att använda alternativa app-butiker, enligt en inlämnad stämningsansökan i USA. Nu har en domare avfärdat stämningen på grund av en teknikalitet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-08-16 20:27

Men herregud.

Alla är fria att slänga upp sina appar och få dem godkända enligt de regler som är satta. Vill man inte följa reglerna får man vända sig till alternativa marknader. På gott och ont, och valet är fritt.

Att distribuera fria appar via reglerade kanaler är ingen jävla mänsklig rättighet.

Ibland hatar jag folk.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-16 22:23

Dessa personer som lämnat in stämningen är troll på steroider jämfört mot dom man stöter på internet

Bra att det rörs om i den här grytan!

Ingen vinner på Apples hårda kontroll av marknaden. Jag är ärligt talat förvånad över att det inte har hörts mer om detta tidigare. Microsofts hantering av Internet Explorer i slutet av 90-talet är ju en bagatell i jämförelse med vad Apple sysslar med. Hoppas innerligt att detta får fart igen.

Hur kan Apple kontrollera marknaden om android har 80% av marknadsandelarna?

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur kan Apple kontrollera marknaden om android har 80% av marknadsandelarna?

Jag avsåg marknaden av programvara för iOS.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-08-18 21:19
Ursprungligen av John A:

Bra att det rörs om i den här grytan!

Ingen vinner på Apples hårda kontroll av marknaden. Jag är ärligt talat förvånad över att det inte har hörts mer om detta tidigare. Microsofts hantering av Internet Explorer i slutet av 90-talet är ju en bagatell i jämförelse med vad Apple sysslar med. Hoppas innerligt att detta får fart igen.

Nej, detta har ingen likhet med IE och Microsoft. Då hade Windows de facto-monopol på operativsystem för datorer. Apple har i princip bara 20% av marknaden för operativsystem för telefoner/plattor, därav behövs inget ändras.

Ursprungligen av John A:

Jag avsåg marknaden av programvara för iOS.

Det tror väl fan att de styr en marknad som de SJÄLVA skapat?

Suck.

Ursprungligen av zappee:

Nej, detta har ingen likhet med IE och Microsoft. Då hade Windows de facto-monopol på operativsystem för datorer. Apple har i princip bara 20% av marknaden för operativsystem för telefoner/plattor, därav behövs inget ändras.

Jag sa inte att det var likartat, utan vad jag sa var att detta är värre.

Ursprungligen av zappee:

Det tror väl fan att de styr en marknad som de SJÄLVA skapat?

Suck.

Varför detta suckande och svärande?

När Google Talk var på väg till iOS så blockerade Apple detta under lång tid på grund av vad som såg ut att vara politiska skäl. De fördröjde medvetet hela processen. Hade det då inte varit praktiskt att den som ville hade kunnat gå till Googles webbsida, ladda ner appen separat och installera medan eventuella problem de hade med Apple blev lösta? Jag är säker på att många skulle ha viljat ha VLC även när dess licens var inkompatibel med Apples villkor. Att Apple över huvud taget har möjlighet att blockera distribution av programvara till hela iOS-plattformen är ofördelaktigt för varje iOS-användare. Jag tycker att det är fantastiskt att någon försöker göra något åt detta, för det är inte bara Apple det handlar om. Både Microsoft och vissa varianter av Android håller på med precis samma sak. I takt med att det blir alltmer "självklart" att datorer ska vara nedlåsta utan användarens kontroll till vilket OS och programvara de kan köra så vore det underbart om vi kunde ge en tydlig markering att detta inte är okej, att detta är något som är en negativ trend och något som i längden utgör en risk för vår möjlighet att kontrollera vår IT-användning. Jag tror att vi skulle ha det bättre utan det.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-08-22 18:56
Ursprungligen av John A:

Jag sa inte att det var likartat, utan vad jag sa var att detta är värre.

Varför detta suckande och svärande?

När Google Talk var på väg till iOS så blockerade Apple detta under lång tid på grund av vad som såg ut att vara politiska skäl. De fördröjde medvetet hela processen. Hade det då inte varit praktiskt att den som ville hade kunnat gå till Googles webbsida, ladda ner appen separat och installera medan eventuella problem de hade med Apple blev lösta? Jag är säker på att många skulle ha viljat ha VLC även när dess licens var inkompatibel med Apples villkor. Att Apple över huvud taget har möjlighet att blockera distribution av programvara till hela iOS-plattformen är ofördelaktigt för varje iOS-användare. Jag tycker att det är fantastiskt att någon försöker göra något åt detta, för det är inte bara Apple det handlar om. Både Microsoft och vissa varianter av Android håller på med precis samma sak. I takt med att det blir alltmer "självklart" att datorer ska vara nedlåsta utan användarens kontroll till vilket OS och programvara de kan köra så vore det underbart om vi kunde ge en tydlig markering att detta inte är okej, att detta är något som är en negativ trend och något som i längden utgör en risk för vår möjlighet att kontrollera vår IT-användning. Jag tror att vi skulle ha det bättre utan det.

Det hade säkert varit jättepraktiskt, men det hade också ökat problemen med iPhone/iOS lavinartat.
Folk hade ringt till Apple och klagat när de laddat ner någon skitapp på nätet.

Kontrollen i AppStore är en kvalitétsstämpel och gör även att man slipper massa skadliga appar.

1
Bevaka tråden