Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder visar felaktigt tillgängligt utrymme (Skivverktyg visar korrekt)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Har fått ett underligt problem på min MacBookPro (late 2008) med OS X Lion, som jag inte lyckas hitta någon förklaring till eller lösning på.

Höll på och kopierade över ett gäng stora filer från nasen till hårddisken i tron om att jag hade ca 30GB tillgängligt utrymme, men rätt snart skrek OS X till om att utrymmet på skivan var fullt.

Statusfältet i Finder visar 33,8GB ledigt, medan skivverktyg visar mer korrekta 7,14GB ledigt.
Det verkar alltså som om Finder fått för sig att hårddisken har ca 26,6GB mer tillgängligt utrymme än vad som verkligen finns.

När jag körde igång OmniDiskSweaper så bekräftar det bara infon som skivverktyg gav, men det är ju statusfältet jag tittar på vid kopiering mm.

Jag har provat att kontrollera/reparera skivbehörigheter & skiva, både genom "vanliga" skivverktyg och genom att starta upp datorn med Commando-R. Jag har även gjort säker tömning av papperskorgen & rensat lokala timemachine-snapshots.

Ingenting har påverkat Finder, fastän jag tjänade rätt många GB på att stänga av lokala snapshots.

Sätter mitt hopp till att det finns någon här som har en lösning, t.ex. om det går att nollställa Finder på något vis, som jag ännu inte kommit på?

Tack på förhand
A.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-08-16 16:44

Det är troligen Time Machine's lokala backupfiler som snor platsen på din disk.
Kolla i tråden http://www.99mac.se/forum/t/296497-sakerhetskopior-tar-upp-842-gb .

Ursprungligen av mattiL:

Det är troligen Time Machine's lokala backupfiler som snor platsen på din disk.
Kolla i tråden http://www.99mac.se/forum/t/296497-sakerhetskopior-tar-upp-842-gb .

Nja.. Har iof redan testat att stänga av Time Machines lokala säkerhetskopior, för säkerhetsskull.
Men problemet är ju eg inte att någonting snor utrymmet, utan att Finder felaktigt rapporterar att jag har 26GB mer ledigt än vad jag i själva verket har.

Har bara 120GB ssd och rapporten som OmniDiskSweaper ger stämmer med Skivverktygs uppgifter.

Jättemysko !!

Men tack så mycket för tipset!!

Mvh
A.

Löste sig själv på något konstigt vis, kanske för att jag lät datorn vara riktigt avstängd i 12+ timmar.

1
Bevaka tråden