Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva lite tips på olika digitalkameror. Jag vill att kameran ska kunna ta relativt högupplösta bilder i bra kvalité plus att den ska vara prisvärd (ca 3000 - 4000). Jag fattar inte alls det där med megapixel och digital zoom mm...så jag skulle uppskatta lite expert hjälp!
En liten sak till..den ska vara snygg också.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 16:43

Allt beror ju på vad du ska använda kameran till. Ska du vardagsfota (använda i datorn och kanske skriva ut då och då) räcker 3 Megapixel gott och väl. 2 tom.
Den här verkar trevlig...
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=503011

Digital zoom är dåligt. Som att förstora bilden i datorn.

Digital IXUS 400 är en kamera som fått mycket bra kritik (t.ex. så älskar tidningen M3 den kameran). Jag köpte den själv i våras och är mycket nöjd. Och den är snygg! Sök här på 99mac efter den så kommer du att hitta flera trådar med mer info och kommenterar (även om andra kameror).

IXUS 400 kostar dock lite mer än din budget, men den finns på
rea hos Dustin just nu för endast 3.999 kr plus moms.

Såhär ser den ut:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-23 18:00

Jag brukar rekommendera tre saker till mina vänner när de frågar om digitalkameror. Jag är inget fotoproffs men har ändå knäppt flera tusen bilder med min egen kamera på semestrar, för eget nöje osv osv. Detta har jag kommit fram till, empiriskt.

1. Minst 3 till 3.5 megapixlar räcker för vanliga behov. Då kan du även blåsa upp ett foto till A4-storlek (A3 till t ex studentskyltar) med bra kvalitet. Fler pixlar är svårt att motivera för den vanlige "tillfällighetsfotografen" om du inte regelmässigt skriver ut i A4-A3storlek men även då räcker 4-5 Megapixlar. Här kan du spara rejält med pengar.

2. Den ska gå på vanliga AA-batterier (heter LR6 i Sverige) Du uppskattar det genast när du står på Rhodos och strömmen är slut och det är två timmar till hotellet och laddaren samtidigt som det ligger en kiosk fem meter bort. Köp sedan hem en sk "PowerBank" för att ladda egna batterier. Du får ekonomi i det otroligt fort. Ha gärna en näve uppladdade batterier med dig i fotoväskan.

3. Kameran använder CompactFlash. Det är oftast det billigaste alternativet per Mb utrymme. Köp stora minnen, minst 256Mb. Gärna ett par stycken till Rhodos-resan. Annars måste du ju ta med datorn för att tömma korten eller ha någon annan lösning som kostar flera tusen. Alternativet är att inte kunna fota de sista dagarna för att kortet är fullt - trist. Med ca 1Mb per kort så klarar du dig långt med ett eller två 512Mb-kort. Över tusen bilder på en en-veckas semesterresa gör att du med lätthet kan knäppa tio bilder på varje motiv och väl hemma välja kvar det foto som är bäst. (SD MMC, Memorystick och en massa annat har oftast inte tillräcklig kapacitet och är dyrare. I längden är CompactFlash bättre om du ser till att köpa snabba kort.)

Hade en coolpix 885 innan, har nu en coolpix 4300 dessa kameror ger helt klart bra bild. Men coolpix 775 är väl relativt billig, dock något år gammal modell...

Nikon coolpix 775 ca 2000:-

Nikon coolpix 885 ca 3000:-

http://www.cyberphoto.se/ hittar du även anxdra billiga kameror...

Mvh Daniel

Citat:

Hittade annonsen...

  • Medlem
  • 2003-07-23 20:06

mest kamera för pengarna måste vara Fuji A 310

lite plastig, men grymt bra och riktigt billig..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Digital IXUS 400 är en kamera som fått mycket bra kritik (t.ex. så älskar tidningen M3 den kameran). Jag köpte den själv i våras och är mycket nöjd. Och den är snygg! Sök här på 99mac efter den så kommer du att hitta flera trådar med mer info och kommenterar (även om andra kameror).

IXUS 400 kostar dock lite mer än din budget, men den finns på
rea hos Dustin just nu för endast 3.999 kr plus moms.

Såhär ser den ut:

Verkar vara en väldigt bra kamera...kanske värd att köpa tom. Men det jag undrar är om den går att ta med sig utomlands. Jag ska nämligen studera i Korea nästa år och behöver en digitalkamera...

  • Medlem
  • 2003-07-24 01:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av kEROPPi
Verkar vara en väldigt bra kamera...kanske värd att köpa tom. Men det jag undrar är om den går att ta med sig utomlands. Jag ska nämligen studera i Korea nästa år och behöver en digitalkamera...

Jodå digitalkameror fungerar utomlands också
Det enda som du kanske måste göra är att skaffa någon stickproppsadapter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kEROPPi
Verkar vara en väldigt bra kamera...kanske värd att köpa tom. Men det jag undrar är om den går att ta med sig utomlands. Jag ska nämligen studera i Korea nästa år och behöver en digitalkamera...

Efter en vecka på Lanzarote (och ett smockfullt 512 MB minneskort) så kan jag meddela att den fungerar utomlands

Underbart! Då tror jag nog att det blir en Canon Ixus 400! Ska bara skaffa pengarna också jobbigt att vara student!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av apu
Jodå digitalkameror fungerar utomlands också
Det enda som du kanske måste göra är att skaffa någon stickproppsadapter.

Vart finns de där stickproppsadaptrarna att köpa?

  • Medlem
  • 2003-07-26 00:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av kEROPPi
Underbart! Då tror jag nog att det blir en Canon Ixus 400! Ska bara skaffa pengarna också jobbigt att vara student!!!

taget med IXUS 400

1
Bevaka tråden