Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är fel?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej det finns säkert svar på denna fråga men jag är som bekant relativt ny här och jag har inte hittat något om det den lilla stund jag kollat.

Hur som haver så har jag som jag förklarade i en annan Tråd tidigare en Time Capsule som fungerar som Router och HDD.
Jag fixade allting efter en krogkväll med Time Capsule sedan dess har det fungerat men jag har reflekterat över en sak.

Jag är generellt rätt så begränsad då det gäller kunskap om datorer överlag och generellt även Apple (haft min MBP 1,5 år).

Men jag har BBB som internetleverantör som förser mig både med bredband och tv, men i mitt nätverk så har det startas ett "nytt" nätverk som heter "Apple Network 5d39db" och mitt "standard nätverk med modemet för internet "TN_private_v9HY47" som jag först haft finns även det kvar och då jag sviftar emellan dom så händer ju ingenting egentligen men det känns liksom onödigt att det ska behöva vara två stycken.

Så till min fråga, är det så här för att jag har kopplat mitt BBB-Modem in i Time Capsule att liksom Båda fungerar som en Router?

Och kan man köra med bara Time Capsulen som router och inte använda mig utav modemet men samtidigt känns det ju vrickat?

Eller är det bara jag som konfigurerat galet i fyllan så det blivit 2 olika Nätverk fast det är ett och samma?

Gör detta att allting går segare för mig eller vad?

Tacksam för svar.

Mvh Ibra

Du behöver förmodligen ha kvar BBBs box för att TV ska fungera.
Koppla endast upp dig mot din Time Capsule med din(a) dator(er), mobiltelefoner osv..

Nej, det kommer inte gå segare.

Din rubrik på tråden är inte så bra, kanske fila lite på den?

Ursprungligen av keptang:

Du behöver förmodligen ha kvar BBBs box för att TV ska fungera.
Koppla endast upp dig mot din Time Capsule med din(a) dator(er), mobiltelefoner osv..

Nej, det kommer inte gå segare.

Din rubrik på tråden är inte så bra, kanske fila lite på den?

Haha jo jag vet tack för snabbt svar.

Men jag märker av att datorn hela tiden eller ja ofta även mobilen väljer "TN_private_v9..." istället för Apple Network som är själva Time Capsulen det jag inte riktigt begriper mig på varför dom/den gör det.

Men tekniskt sett fungerar det ju oavsett vilken jag använder, men det är liksom störande bara.

Ta bort TN_private... från enheterna så kommer dessa inte koppla upp sig igen automatiskt mot den.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-06 08:55

Jag skulle nog brygga BBB-modemet och stänga av trådlösa nätet i det.
Om BBB-modemet inte är bryggat så fungerar både det och TC som routers, och delar ut IP-adresser,
detta brukar kunna ställa till problem.

Så brygga BBB-modemet och låt TC göra allt jobbet.

Ursprungligen av keptang:

Ta bort TN_private... från enheterna så kommer dessa inte koppla upp sig igen automatiskt mot den.

Hej ursäkta sent svar men haft massor av annat för mig den senaste tiden.

Hur gör man det som, har försökt gått in på Inställningar och WIFI, men jag får inte till det riktigt som sagt jag är inte vidare kunnig och behöver all hjälp jag kan få.

Ursprungligen av mattiL:

Jag skulle nog brygga BBB-modemet och stänga av trådlösa nätet i det.
Om BBB-modemet inte är bryggat så fungerar både det och TC som routers, och delar ut IP-adresser,
detta brukar kunna ställa till problem.

Så brygga BBB-modemet och låt TC göra allt jobbet.

Låter vettigt, men hur gör man det som kan du ge mig en liten lathund eller länk till något, så jag inte förstör hela mitt nätverk för jag är så otroligt kass på sånt här men jag lär mig som sagt.

Ursprungligen av ibra_apple:

Hej ursäkta sent svar men haft massor av annat för mig den senaste tiden.

Hur gör man det som, har försökt gått in på Inställningar och WIFI, men jag får inte till det riktigt som sagt jag är inte vidare kunnig och behöver all hjälp jag kan få.

Gå in på inställningar -> WiFi. Se till att du är ansluten till TN_private... och klicka sedan på den blå pilen till höger. Då kommer ett fönster upp och överst finns en knapp, "Glöm det här nätverket". Tryck där så kommer enheten inte att koppla upp sig på det nätverket igen.

1
Bevaka tråden