Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boot Camp kan inte partitionera

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker göra en Windows-partition med Boot Camp-assistenten och får upp följande meddelande:

"Hårddisken kan inte partitioneras eftersom en del filer inte kan flyttas.
Säkerhetskopiera hårddisken och formatera den som en enda volym i formatet Mac OS Extended (journalförd) med Skivverktyg. Återskapa informationen på hårddisken och försök att använda Boot Camp-assistent igen."

Jag har sökt på detta och fått fram att det kan bero på att mac-delen av partititionen är för liten? Grejen är att jag vill göra mac-partititionen så liten som möjligt. Hur vet man hur liten den kan vara som minimum?

Ursprungligen av Goblim:

Försöker göra en Windows-partition med Boot Camp-assistenten och får upp följande meddelande:

"Hårddisken kan inte partitioneras eftersom en del filer inte kan flyttas.
Säkerhetskopiera hårddisken och formatera den som en enda volym i formatet Mac OS Extended (journalförd) med Skivverktyg. Återskapa informationen på hårddisken och försök att använda Boot Camp-assistent igen."

Jag har sökt på detta och fått fram att det kan bero på att mac-delen av partititionen är för liten? Grejen är att jag vill göra mac-partititionen så liten som möjligt. Hur vet man hur liten den kan vara som minimum?

i mitt fall var det helt enkelt så att os x hade spritt ut alla filer/block på disken för mycket, så den kunde inte skapa en ny partition för bootcamp.

så jag fick helt enkelt starta datorn med skivverktyget (cmd+r om jag inte minns fel) och sedan göra en återställning mot min time machine-backup. efter denna procedur var det fritt fram att skapa en bootcamp-partition. (förmodar att den vid återställningen då la alla filer/block ihop istället för att låta det vara så utspritt som det var innan..)

Jag har också upplevt detta och istället för att krångla defragmenterade jag disken med idefrag och kunde därefter dela upp disk.

Ursprungligen av Borttaget:

Jag har också upplevt detta och istället för att krångla defragmenterade jag disken med idefrag och kunde därefter dela upp disk.

ingen bra lösning om man kör med SSD istället för HDD.

SSD skall inte defragmenteras av de enkla anledningarna att:
1. det behövs inte då den läser lika snabbt även om det är utspritt på disken.
2. SSD slits ut mycket mer av skrivningar än vad en HDD gör, vilket gör att en SSD förlorar mycket livslängd om man defragmenterar då det görs en väldans massa små skrivningar vid en defragmentering.

Senast redigerat 2018-07-23 09:25
Ursprungligen av mjewl:

ingen bra lösning om man kör med SSD istället för HDD.

SSD skall inte defragmenteras av de enkla anledningarna att:
1. det behövs inte då den läser lika snabbt även om det är utspritt på disken.
2. SSD slits ut mycket mer av skrivningar än vad en HDD gör, vilket gör att en SSD förlorar mycket livslängd om man defragmenterar då det görs en väldans massa små skrivningar vid en defragmentering.

Jag har inte sagt att man skall göra defragmentering dagligen.
Att göra detta en gång är inte värre än att installera om och återställa från time machine...

1
Bevaka tråden