Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Jag kan ej skriva ut på min Macbook!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med att skriva ut på min Macbook Pro 13tum (tidigt 2011). Jag har tidigare kunnat skriva ut både trådlöst och via nätverkskabel men på mitt nuvarande kontor så lyckas jag inte.

Vi hade en nätverks tekniker på besök idag som gjorde lite ändringar på våra access punkter då högg jag honom samtidigt för att få lite hjälp. Det som händer är att Macbooken hittar skrivaren via det trådlösa nätverket (via Bonjour) samt att den går att pinga i terminalen. Fast när jag gjort en installering så står det bara att skrivaren är overksam trots att den inte är avstängd osv.

Vi testade även att mata in direkt IP adress till skrivaren vilket ska vara en slags forcerad installation. Tyvärr så funkade ingen av dessa lösningar. Det är riktigt frustrerande.

Nätverkskillens råd var att jag skulle ta med datorn till en macbutik/återförsäljare och testa att skriva ut hos dem. Om det inte funkar där så är det ju definitivt nått knas.

Om ni har tips eller råd kom gärna med dem! Skrivaren på mitt kontor är en Canon MF8300c.

Jag börjar själv tro att det kan vara ett hårdvaru fel på datorn, typ att nätverkskortet har blivit skadat eller liknande. Då har jag en fråga också gäller min Applecare fortfarande trots att jag installerat en egen SSD disk? Eller behöver jag byta tillbaka till min gamla HDD om jag ska reklamera den för Applecare?

Senast redigerat 2013-05-31 10:07

Jag hade testat att nollställa skrivarsystemet, läs om hur du gör här: http://support.apple.com/kb/HT1341?viewlocale=sv_SE

Tack för tipset det blir till att testa direkt imorgon!

Jag testade precis det här tyvärr verkar det inte funka. Det står fortfarande att skrivaren är overksam.

Vad säger ni om min Applecare fråga? Kommer det bli trubbel att jag installerat en SSD disk själv?

Du kan prova att skapa en ny användare i datorn, och installera skrivaren där, och prova att skriva ut, för att se om den beter sig likadant där.

Och om du har möjlighet, så prova gärna tipset du hade fått om att skriva ut någon annanstans.

Vilken version av OS X har du?
Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar?

Jag kör OS X 10.8.3 och har inga oinstallerade uppdateringar.
Jag ska testa att skapa en annan användare och försöka installera/skriva ut från den.

Ursprungligen av JoelBurman:

...Skrivaren på mitt kontor är en Canon MFC8300c...

Är du säker på det? Jag hittar ingen Canon-skrivare med den modellbeteckningen.

Däremot hittar jag en Brother-skrivare som heter MFC-8300.

Sorry jag skrev fel beteckning på skrivaren det är en Canon MF8300c. Jag har laddat hem dess OS X drivrutiner ifrån deras hemsida.

Jag har också testat att skapa en annan användare och rensa skrivar historiken tyvärr händer samma sak dvs att skrivaren står som overksam.

Förlåt en enkel och möjligen dum fråga, men du skriver ingenstans i tråden om du faktiskt har provat att skicka en utskrift till skrivaren. Jag kör Mac OS X på engelska och när skrivaren är ledig står det "idle". Har för mig att det brukade stå just "overksam" när jag hade svenska som språk. Och "idle" kan ju översättas till just "overksam".

Ingen dum fråga alls. Jag har skickat ett antal utskrifter till skrivare utan att någonting händer men du har en poäng i att jag inte aktivt försökt skriva ut så mycket efter att jag pratade med nätverkskillen igår. Enligt honom var "overksam" ett big no-no i mina försök att få till en utskrift men du har rätt, jag ska försöka skriva ut vid varje nytt utskriftsförsök jag gör.

OMG nu funkar det faktiskt efter att jag gjort min senaste skrivartömning! Jag ska testa mer utförligt under dagen men det är onekligen ett stort fall framåt än så länge! Tack för all hjälp som jag fått hittills speciellt suddgummi och pmarriot som antagligen knäckte nöten åt mig.

Senast redigerat 2013-05-31 13:03

Gjorde en ny skrivartest där den helt plötsligt hade svårt att hittas igen. Men till slut kom den ut iaf. So far so good!!!

1
Bevaka tråden