Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få tillbaka @-tecknet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2013-05-18 19:45

I ett svagt ögonblick skapade jag ett shortcut till skrivbord 2 (i Mission Control) med tangenterna alt + 2.
De extra skrivborden tog jag sedan bort. Men nu går det inte längre att få @-tecknet med just den tangentbordskombinationen.

Jag har provat att ändra till spanskt tangentbord och sedan tillbaka till svenskt. Hjälpte inte…

Hur får jag tillbaka den?

Har du tagit bort kortkommandot i Systeminställningar? Kortkommandona finns under Tangentbord, fliken Kortkommandon. Klickar du på Mission Control bör du se en genväg till skrivbord 2 med kortkommandot. Ta bort det därifrån så bör det funka.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2013-05-18 21:33
Ursprungligen av suddgummi:

Har du tagit bort kortkommandot i Systeminställningar? Kortkommandona finns under Tangentbord, fliken Kortkommandon. Klickar du på Mission Control bör du se en genväg till skrivbord 2 med kortkommandot. Ta bort det därifrån så bör det funka.

Nix, funkade inte.
Eller, rättare sagt, i och med att jag tog bort de extra skrivborden så försvann genvägarna till alla skrivbord utom skrivbord 1 (som ju alltid finns).

Jag hade tre extra skrivbord, och till dessa tre hade jag kortkommando; alt + 1, alt + 3, alt + 4. (tillbaka till skrivbord 1 hade jag kvar standard; ctrl + 1)
De tre skrivborden är borta, men standardfunktionerna på ovanstående tre kommandona är borta. Det händer inget alls när jag använder dem.

Då får du väl lägga till de extra skrivborden igen, och sen ta bort kortkommandona, och sen ta bort skrivborden igen.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2013-05-18 22:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då får du väl lägga till de extra skrivborden igen, och sen ta bort kortkommandona, och sen ta bort skrivborden igen.

Testade. Funkade inte. De nya skrivborden får standardkommando ctrl+1 etc. Alt + 2 ger fortfarande inte (a).
Raderade de nya skrivborden. Alt + 2 ger fortfarande inte (a).

Vojne vojne...

Vad händer om du nollställer alla kortkommandon då (alternativet "Återställ förval")?
Har du Svensk - Pro som inställt tangentbordslayout?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2013-05-19 00:12
Ursprungligen av suddgummi:

Vad händer om du nollställer alla kortkommandon då (alternativet "Återställ förval")?
Har du Svensk - Pro som inställt tangentbordslayout?

A. Inget händer.
B. Ja. Provade att byta till annat (Spanskt) och tillbaka. Hoppades att det svenska pro skulle komma tillbaka med förinställningarna. Gjorde det inte...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-19 13:35

Fortsätter på Jespers förslag. Lägg till Skrivborden, Ändra till Alt+2, ta bort Alt+2 och ta bort Skrivborden.

1
Bevaka tråden