Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes och albumomslag?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blir inte klok på hur det funkar. Eller det kanske snarare gäller hur OS X visar tumnaglar i Finder.

Hur som helst, här är problemet: jag kommer från Windowsvärlden och har precis skaffat en Macbook Air med allt det senaste på. Och har nu börjat fundera på hur jag bäst och enklast får över all min MP3-musik.

I Windows så har jag låtit Windows Media Player (WMP) hantera den. Och där har det varit enkelt att kopiera en albumbild från Internet och sen bara klistra in den på ett album i WMP. Bilden sparas då ner i MP3-filen, så att den även blir tillgänglig för andra program, MP3-spelare och liknande.

Om jag kopierar en sån MP3-fil från Win till min Mac och importerar den i iTunes så funkar allt bra. Den får en bild inne i iTunes, och den får även en bild ute i Finder. Naturligt, eftersom bilden är integrerad inuti MP3-filen, som en ID-tag.

Om jag nu rippar en skiva i iTunes, på Macen, så får jag ingen albumbild från början. Inga problem, jag kan välja "Hitta albumomslag" och då finns det i iTunes. Men bara där, om jag fattar rätt? Nåväl, jag kan "visa info" och lägga till en albumbild som jag laddat ner från nätet, och då verkar den faktiskt sparas ner direkt i MP3-filen också. För om jag för tilbaka denna fil til Windows-PC'n så ser jag albumbilden där. Bra.

Men... och nu kommer det... den fil som jag rippade på Macen visas inte med sin albumbild i Finder på de små tumnaglarna. däremot på de stora. Men filen från Windowsdatorn visas med albumbild både på stor och liten tumnagel.

Se här, den lillal tumnageln är samma som den stora:

Däremot, på den iTunes-rippade filen så är den lilla tumnageln fortfarande den generella "noten" som bara indikerar en MP3-fil, trots att filen i sig bevisligen har en större tumnagel inbakad:

Inget stort problem egentligen kanske, men jag funderar på vad det är som gör att det blir såhär?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-14 22:52

Har inget svar på din fråga utan har en motfråga
Varför använder du Finder för att utforska din musik? Gör du det där iTunes har lagt musiken eller använder du inte ens iTunes för att lyssna på musiken.
Varför jag frågar är för att flyttar filer/album där iTunes har lagt dom så kommer du ställa till det i dess bibliotek.

Sen vill jag rekommendera ett program som är ett tillägg till iTunes där du enkelt kan ladda ner album automatiskt till flera album samtidigt.
Det heter Album Artwork Assistant och det lägger sig som en ikon i statusfältet på iTunes.
http://www.macupdate.com/app/mac/29769/album-...

Jag vill att man ska få med albumomslag även om jag t.ex. mailar ett par låtar till en kompis som kör Wndows. Eller om jag laddar in musiken i nån extern MP3-spelare. Eller nåt.

Men nu när jag testade igen verkar det funka. u tror jag att jag gjorde som så att jag först bad iTunes hitta albumomslag, sen dessutom la in omslaget manuellt. Då verkar det visas överallt. Mycket nytt att lära sig i Apple-världen.....

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-15 00:03
Ursprungligen av erro67:

Jag vill att man ska få med albumomslag även om jag t.ex. mailar ett par låtar till en kompis som kör Wndows. Eller om jag laddar in musiken i nån extern MP3-spelare. Eller nåt.

Men nu när jag testade igen verkar det funka. u tror jag att jag gjorde som så att jag först bad iTunes hitta albumomslag, sen dessutom la in omslaget manuellt. Då verkar det visas överallt. Mycket nytt att lära sig i Apple-världen.....

Jag är inte 100% säker tror att det fungerade så att när man tidigare lät iTunes hitta album omslag bakades den inte in i filen utan hamnade bara i en cache i iTunes.
Därav valet att använda programmet som jag tipsade om som integreras i ITunes och bakar in bilden i filen.
Nu däremot kanske dom har ändrat den funktionen men jag vill inte chansa och har vant mig vid programmet.
Och att man kan söka och lägga upp en kö av bilder som ska läggas till och låta det arbeta i bakgrunden när man gör något annat är en tidsvinst.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-16 22:15

Mina rippade CD har iTunes självt fixat omslag till!

Och de syns även i Finder, både stora och små.

1
Bevaka tråden