Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa videor en efter annan i Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 20:15

I Snow Leopard kunde jag välja flera videofiler i Finder och trycka på mellanslag så att de visas en efter annan utan avbrott. När jag försöker göra samma sak i Mountain Lion visas bara den första videon. Sedan måste man trycka på piltangenten för att komma till nästa. Är det en inställning som man kan ändra eller har Apple fått för sig att ändra beteendet i senare OS? Finns det ett (enkelt) sätt att visa videor i ordning utan avbrott?

Testa VLC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 21:06
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa VLC.

Men VLC spelar väl klippen en i taget? Det jag efterfrågar är kontinuerlig uppspelning av alla (små) klipp som ligger i en mapp i Finder.

Otroligt att Apple kunde ta bort funktionen utan att efrätta den med något annat. Om det är nu så vill säga.

VLC har playlists/kö. Dra filerna till VLC så lär dessa spelas i sin ordningsföljd.

Att Apple tar bort saker utan att ersätta med något liknande är inget nytt, sker rätt ofta i OS X.

Ursprungligen av timofej:

Men VLC spelar väl klippen en i taget? Det jag efterfrågar är kontinuerlig uppspelning av alla (små) klipp som ligger i en mapp i Finder.

Otroligt att Apple kunde ta bort funktionen utan att efrätta den med något annat. Om det är nu så vill säga.

Markera de klipp du vill spela upp, högerklicka, välj "spela upp i VLC", då spelar de första klippet upp och de andra läggs i spellistan. Ett par fler klick, men det kanske du kan leva med.

Edit: Alt. så klickar du bara på pil-höger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 21:28
Ursprungligen av barbapappa_86:

Markera de klipp du vill spela upp, högerklicka, välj "spela upp i VLC", då spelar de första klippet upp och de andra läggs i spellistan. Ett par fler klick, men det kanske du kan leva med.

Jag skulle kunna leva med ett par extraklick men tyvärr funkar inte det. Mycket riktigt läggs klippen in i en spellista men de spelas inte upp automatiskt. Jag måste fortfarande starta varje klipp. :-/

Ursprungligen av timofej:

Jag skulle kunna leva med ett par extraklick men tyvärr funkar inte det. Mycket riktigt läggs klippen in i en spellista men de spelas inte upp automatiskt. Jag måste fortfarande starta varje klipp. :-/

Det verkar lite märkligt, kolla inställningarna i VLC.

Ursprungligen av timofej:

Jag skulle kunna leva med ett par extraklick men tyvärr funkar inte det. Mycket riktigt läggs klippen in i en spellista men de spelas inte upp automatiskt. Jag måste fortfarande starta varje klipp. :-/

Inte i VLC, då är det någon inställning som du inte har valt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 21:37
Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte i VLC, då är det någon inställning som du inte har valt.

Jag har inte rotat i VLCs inställningar. Brukar använda programmet endast för videouppspelning (film). Om någon inställning gör att klippen inte visas en efter annan är det en default inställning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 21:50

Jaha, nu vet jag kanske vad som händer. Klippen ligger på en NAS som min dator kopplat till trådlöst. Efter det första klippet spelats klart börjar det andra buffras. Det börjar spelas upp efter 5-10 sekunder. Kan man tvinga VLC buffra nästa klipp medan det föregående spelas?

Det är konstigt att VLC tar på sig så lång tid att börja spela klippen. Om jag klickar på mellanslagstangenten i Finder börjar klippet spelas direkt.

*edit* Nu har jag hittat inställningen som styr buffringen i VLC. Den stod på 6000 ms. Nu har jag ändrat det till 1000 ms men klippen börjar hacka under uppspelningen istället och ändå är det ca 1 sekund fördröjning melan klippen. Jag ger nog upp och tittar på klippen via min gamla iMac (Snow Leopard).

Tack för hjälpen allihopa!

Ursprungligen av timofej:

Jaha, nu vet jag kanske vad som händer. Klippen ligger på en NAS som min dator kopplat till trådlöst. Efter det första klippet spelats klart börjar det andra buffras. Det börjar spelas upp efter 5-10 sekunder. Kan man tvinga VLC buffra nästa klipp medan det föregående spelas?

Det är konstigt att VLC tar på sig så lång tid att börja spela klippen. Om jag klickar på mellanslagstangenten i Finder börjar klippet spelas direkt.

*edit* Nu har jag hittat inställningen som styr buffringen i VLC. Den stod på 6000 ms. Nu har jag ändrat det till 1000 ms men klippen börjar hacka under uppspelningen istället och ändå är det ca 1 sekund fördröjning melan klippen. Jag ger nog upp och tittar på klippen via min gamla iMac (Snow Leopard).

Tack för hjälpen allihopa!

Konstigt ändå. Mina klipp ligger också på en NAS och fungerar fin fint enligt dina önskemål.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 22:13
Ursprungligen av barbapappa_86:

Konstigt ändå. Mina klipp ligger också på en NAS och fungerar fin fint enligt dina önskemål.

Håller med att det är konstigt. OSet spelar upp klippen utan fördröjning och utan att hacka. Jag är nog mest irriterad att Apple ändrat uppspelningsbeteendet i Finder. Ser ingen anledning till det. :-/

1
Bevaka tråden