Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Mac OS X på Mac Mini efter installation av Linux

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag tänkte köpa en Mac Mini och installera Linux på den för att ha den som server. Följer det med nåt medium med Mac OS X, så jag kan installera Mac OS X sen igen, om jag inte längre vill ha Linux på den? Eller bör jag ta någon backup på den Mac OS X som är förinstallerad?

Ska du ersätta OSX helt och hållet, eller dual-boota? Vill du dual-boota så finns det mkt info via google:

http://lifehacker.com/5934942/how-to-dual-boo...

Imo är det onödigt att köpa en Mac Mini om du inte ska köra OSX.

Annars så behöver du köpa OSX, förslagsvis Mountain Lion och stoppa det på t.ex en USB-sticka.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ska du ersätta OSX helt och hållet, eller dual-boota? Vill du dual-boota så finns det mkt info via google:

http://lifehacker.com/5934942/how-to-dual-boo...

Imo är det onödigt att köpa en Mac Mini om du inte ska köra OSX.

Annars så behöver du köpa OSX, förslagsvis Mountain Lion och stoppa det på t.ex en USB-sticka.

Ja, jag tänkte ersätta OS X helt, ingen dual boot. Vill ha Mac Mini för att jag gillar hårdvaran. Frågan är bara om jag måste bevara OS X på nåt sätt, för eventuellt framtida bruk.

Internet Recovery finns alltid.

Ursprungligen av gubbslyna:

Internet Recovery finns alltid.

Åh, det låter ju toppen! Hur funkar det? Måste jag registrera datorn eller nåt?

Ursprungligen av gubbslyna:

Internet Recovery finns alltid.

Läste detta nu:

Citat:

If your Mac problem is a little less common — your hard drive has failed or you’ve installed a hard drive without OS X, for example — Internet Recovery takes over automatically. It downloads and starts OS X Recovery directly from Apple servers over a broadband Internet connection. And your Mac has access to the same OS X Recovery features online. Internet Recovery is built into every new Mac.

Så det betyder att jag kan sätta i en helt ny hårddisk och sen bara få en ny installation av Mac OS X!? det låter ju toppen!

Ursprungligen av skogsfrisk:

Åh, det låter ju toppen! Hur funkar det? Måste jag registrera datorn eller nåt?

Näe, med de burkar som säljs idag är det bara att tuta och köra. Känner av serienumret antar jag. Har man däremot köpt datorn med ett system och uppgraderat till ett annat frågar den efter ett Apple-ID.

Ursprungligen av skogsfrisk:

Läste detta nu:

Så det betyder att jag kan sätta i en helt ny hårddisk och sen bara få en ny installation av Mac OS X!? det låter ju toppen!

Ja precis. Så jäkla smidigt att slippa greja med skivor eller usb-minne. En vettig lina är allt som behövs!

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-16 22:48

Såvida du inte plockar bort återställningspartitionen är det enkelt även utan nät:

https://www.apple.com/osx/recovery/

1
Bevaka tråden