Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sök på 99mac med Alfred

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu lanserar 99mac ett arbetsflöde, workflow, för Alfred 2 som gör det enklare att se senaste nyheterna och diskussionerna samt smidig sökning på 99mac direkt i Alfred.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-11 19:46

Häftigt! Tänk om man kunde söka i forumet via webläsaren också…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-11 20:03
Ursprungligen av Erik.dv:

Häftigt! Tänk om man kunde söka i forumet via webläsaren också…

Ja, det hade varit kanon

Ursprungligen av Erik.dv:

Häftigt! Tänk om man kunde söka i forumet via webläsaren också…

Ursprungligen av zinned:

Ja, det hade varit kanon

Det går i vissa webbläsare. I Chrome kan man t.ex. lägga till egna sökningar via Settings -> Search -> Manage Search Engines. Adressen för att söka direkt i forumet är /forum/sok?q=<parameter>, och för artiklar /arkiv?q=<parameter>.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-11 20:23
Ursprungligen av biberu:

Det går i vissa webbläsare. I Chrome kan man t.ex. lägga till egna sökningar via Settings -> Search -> Manage Search Engines. Adressen för att söka direkt i forumet är /forum/sok?q=<parameter>, och för artiklar /arkiv?q=<parameter>.

<query>WTF?!</query>

Det hade varit trevligt att kunna söka som en normal person med svenska, engelska eller vilket språka man nu talar. Inte HMTLiska eller SQLiska eller vad tusan ovan är.

Ursprungligen av Erik.dv:

<query>WTF?!</query>

Det hade varit trevligt att kunna söka som en normal person med svenska, engelska eller vilket språka man nu talar. Inte HMTLiska eller SQLiska eller vad tusan ovan är.

Aha, då får jag nog föreslå www.mturk.com.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-11 20:33

Exempel på sökning från safari...

Ursprungligen av Redaktionen:

Nu lanserar 99mac ett arbetsflöde, workflow, för Alfred 2 som gör det enklare att se senaste nyheterna och diskussionerna samt smidig sökning på 99mac direkt i Alfred.

Läs hela artikeln här

?Visst går det att söka från webläsaren. Exemplet nedan söker ordet intel på 99mac via googlesök i Safari.

intel site:99mac.se

Det går att förfina sökningen, detta är bara för visa. Kopiera in raden ovan i sökrutan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-11 21:08

När jag söker på "Nya iMac" kommer inte tråden om "Ni som köpt ny iMac" upp. Extremt ologiskt då det troligen är den mest relevanta iMac-tråden genom tiderna för mig användare och ännu mer så när jag skriver "nya".

Jag borde inte behöva söka från en extern site. Det känns inte speciell iniutivt.

Ursprungligen av Erik.dv:

När jag söker på "Nya iMac" kommer inte tråden om "Ni som köpt ny iMac" upp. Extremt ologiskt då det troligen är den mest relevanta iMac-tråden genom tiderna för mig användare och ännu mer så när jag skriver "nya".

Jag borde inte behöva söka från en extern site. Det känns inte speciell iniutivt.

Och jag som trodde att dina kommentarer hade något med hur man söker som i artikeln att göra. Problemet är att ordet "nya" är så vanligt att det inte betyder något för indexet för tillfället. Använd gärna feedback-forumet eller kontaktformuläret när du lämnar buggrapporter.

Åter till ämnet nu. Någon som har provat @Adrian B's workflow än?

Problemet med bra sökning är att det är svårt, jag har hittills aldrig sett en intern sökmotor i ett system som varit bättre Google när det gäller en viss typ av breda allmänna sökningar, speciellt på fraser med flera ord. Vi kan förmodligen förbättra den interna sökmotor en hel del, men beroende på vad man söker är det alltid bra att ha en fallback till Google, därav att jag lade in det.

För enstaka fullständiga ord är den interna sökningen rätt effektiv, som om jag till exempel snabbt vill hitta artikeln om Withingsvågen:

..eller om jag vill hitta den populära tråden om bild på skrivbord:

Fördelen här över Google är att du får resultatet direkt i Alfred och du är en tryckning på Return bort från att se tråden i fråga. Det är svårt att slå den effektiven även om du så sitter med 99mac i webbläsaren mitt framför ögonen.

Observera också att det finns några värdefulla metadata direkt i Alfred, som när tråden skapades och när senaste inlägget skrevs:

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-12 11:13

?Alfred har damm på sin hatt. Inte har han fått något uppdrag på sin nya tjänst som han hoppades. Förhoppningarna att komma igång ökar något efter denna artikel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-18 22:18

Söka på forumet är enkelt, lägg bara till en web search under features med texten "http://www.99mac.se/forum/sok?q={query}" utan " och sen ett keyword typ 99f, sen är det bara att aktivera Alfred och skriva "99f iphone" för att söka efter iphone.

För att söka i arkivet så kan man lägga till en ny och istället skriva http://www.99mac.se/arkiv?q={query} med keyword typ 99a.

1
Bevaka tråden