Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Når inte rimlig hastighet i LAN?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har precis bytt ut lite routrar i hemmet och satsade på Apples Airport Extreme.
Jag har en bra fart på internetkopplingen, så den är det inga problem med. Den planar ut vid 15Mbit/s på en 24Mbit-anslutning... Får vara OK.

Det är istället överföring av filer i lokala nätverket som går långsammare än jag väntat mig.
Medelvärdet av många tester visar:
1. Windowsserver till MBA, trådlöst på 802.11n 5Gz på nära avstånd: 1,36GB tog 150s = 9,1MB/s =72Mbit/s
2. Windowsserver till Windowsdator, trådat över Airport Extreme: 1,36GB 17s = 80MB/s = 640Mbit/s

Airport Extreme är under trådlöst satt till:
- aktiv 5GHz
- Radio 802.11n endast 5GHz - 802.11b/g/n
- 2,4GHz och 5GHz väljer kanal automatiskt
- Säkerhet på WPA2 Personal
- Routerläge av

Macbook Air ansluter på:
- 802.11n, kanal 100, -51 db, Överföringshastighet 270 Mbit/s

Ska jag vara nöjd med ~70Mbit/s eller kan jag på något vis få det att gå snabbare?

Senast redigerat 2013-04-10 07:01
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-09 22:45

Förutom att du har skrivit 9,1 Mb/s istället för MB/s, så ser det ganska så rätt ut.
Jag har ingen Winserver, så jag kan inte jämföra, men det kommer säkert någon här som kan.
Vad kör du för protokoll vid överföringen?

Sant! Ändrade det lite snabbt
Jag har för mig att jag kör SMB över TCP/IP. Inte helt hundra, men 99% säker och jag verifierar när jag kommer hem.

  • Medlem
  • 2013-04-10 07:50

9MB/s trådlöst får man nog vara nöjd med. Har du en MBA med Thunderbolt kanske du kan låna en Thunderbolt -> ethernet-adapter och testa vad du får för hastighet då?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-04-10 09:16

1: Fullt normalt, i vissa fall kan man komma över 100Mbit trådlöst men det är ovanligt.
2: Har du inte raidade diskar eller SSD'er är 80MB/s normalt vad en disk klarar.

Det verkar som jag får nöja mig så då. Hade väntat mig lite mer av den trådlösa anslutningen dock.
Att den trådade inte ger mer än ~600Mbit/s förstår jag med tanke på diskarnas kapacitet.

Ska testa vad jag får på MBA med ethernet vid tillfälle.

Tack för era svar!

1
Bevaka tråden