Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPlay musik till "Flera" högtalare, ur synk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppas jag placerat tråden i rätt forumdel, hittade ingen självklar del.

När vi streamar vår musik via AirPlay till flera högtalare, så spelar de olika "högtalarna" upp musiken i otakt.

Vi spelar musiken från antingen iTunes på macen, eller från Synologys Audio Station, till en AppleTV (gen.1) och en Libratone Zipp högtalare.

AppleTV'n är ansluten till nätverket direkt via ethernet medan Zipp ansluts trådlöst, trots detta är det Zipp som spelar upp för tidigt (eller ATV' som är för sen om man så vill).

Tänkte om någon annan varit i samma situatio och vet vad det kan bero på och om det går att göra någonting åt?

-andreas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-15 07:12

Jag har varit med om samma.
Upplevde då att stereos kopplade via airport express spelade upp synkat medan de enheter som var AirPlay-kompatibla men inte Apple-enheter, i mitt fall Pioneer, inte kunde synka.

Lösning? Köp airport express till varje enhet som ska spela upp musik.

Ursprungligen av Sebastu:

Jag har varit med om samma.
Upplevde då att stereos kopplade via airport express spelade upp synkat medan de enheter som var AirPlay-kompatibla men inte Apple-enheter, i mitt fall Pioneer, inte kunde synka.

Lösning? Köp airport express till varje enhet som ska spela upp musik.

Tack så mycket för svaret !

Att orsaken skulle kunna vara att Libratone högtalaren bara är "AirPlay kompatibel" medan ATVn faktiskt "är Apple", det hade jag dumt nog inte tänk på alls..

För nu när du påpekat det så låter det såklart som en mycket möjlig förklaring...

Nu har vi bara en "original AirPlay" enhet att spela mot så jag kan ju tyvärr inte testa hypotesen utan att först köpa ytterligare en..

Men samtidigt borde väl en enhet tillverkad för att användas nästintill uteslutande mot AirPlay, och godkänd av Apple för att använda deras varumärke, fungera likvärdigt och ihop med en Appleprodukt..

Tror iaf det blir svårt att sälja in en AirPort Express hos frun just nu, så det får nog istället bli ett mail till Libratone med förslag till en framtida firmwareuppdatering, kanske kan dom lägga till nått slags delay-funktion.

-andreas

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-03-15 08:57

Första generationens Apple TV är ju trots allt ganska gammal, så det kan vara där problemet ligger. När den kom fanns inte Airplay i dagens skepnad, utan då var det Air Tunes som gällde. Din Zipp kanske är bättre anpassad till det nya protokollet?

Andra möjligheter kan vara om du har din Apple TV kopplad till en förstärkare som i sin tur fördröjer ljudet. Testa i så fall att koppla in ett par enkla högtalare direkt och se om det blir nån skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-15 09:10

Jag tänkte och felsökte såhär:
1: En modern Airport Express borde vara den enhet som bäst implementerar Airplay (min åsikt).
2: Jag satte igång itunes på en dator och spelade upp ljudet på den datorn och till en Airplay-enhet i taget.
3: De enheter som var i osynk i 2:an pluggade jag in via AUX-ingång till en Airport Express enligt 1:an och strömmade sen musiken till Airport Expressen.
4: Om de då var i synk med datorn som sände ut strömmen (vilket de alltid var) så ansåg jag att tillverkaren av Airplay-enheten (Pioneer i alla mina fall) hade gjort fel.

Nu hittade jag trådar på nätet om att just Pioneer haft problem med synkningen av Airplay, men jag trodde det var endast dessa som hade detta fel. Jag hade funderingar på att köpa Libratone, men ett skall-krav är ju att jag kan ha flera olika airplay-enheter igång samtidigt och allt ska synka perfekt.

Det skickas ett synkroniseringsmeddelande i AirPlay-strömmen. Det innehåller bl.a. en tidsstämpel.
Det borde finnas en klocka i de Airplay-kompatibla högtalarna så det kan vara intressant om det kan vara så att tiden inte stämmer med den skickande datorn. Går det att ställa in dem på att synka tid via NTP? Testa att koppla dem mot "time.euro.apple.com" i så fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 09:16
Ursprungligen av suddgummi:

Det skickas ett synkroniseringsmeddelande i AirPlay-strömmen. Det innehåller bl.a. en tidsstämpel.
Det borde finnas en klocka i de Airplay-kompatibla högtalarna så det kan vara intressant om det kan vara så att tiden inte stämmer med den skickande datorn. Går det att ställa in dem på att synka tid via NTP? Testa att koppla dem mot "time.euro.apple.com" i så fall.

Ja, det hade ju varit en smart idé, men i pioneers fall gick det inte att ändra vilken server den synkade mot tyvärr.

Det finns rätt många som har haft detta eller liknande problem. Synd, för det här är tycker jag en av Airplays styrkor, om den funkat.
Det finns tankar om att enheterna processar den audio-signalen olika snabbt beroende på generation, men det känns som om protokollet borde kunna kompensera för detta.

https://discussions.apple.com/thread/2707379?...
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Ursprungligen av Sebastu:

4: Om de då var i synk med datorn som sände ut strömmen (vilket de alltid var) så ansåg jag att tillverkaren av Airplay-enheten (Pioneer i alla mina fall) hade gjort fel.

Nu hittade jag trådar på nätet om att just Pioneer haft problem med synkningen av Airplay, men jag trodde det var endast dessa som hade detta fel. Jag hade funderingar på att köpa Libratone, men ett skall-krav är ju att jag kan ha flera olika airplay-enheter igång samtidigt och allt ska synka perfekt.

Jag har faktiskt aldrig datorns ljud på vid uppspelning så jag har inte ens tänkt på att kolla om någon av enheterna är i synk med Datorns ljud.

Det borde alltså visa på vilken av enheterna som är i osynk.

Senast redigerat 2013-03-16 10:11
Ursprungligen av Vassius:

Första generationens Apple TV är ju trots allt ganska gammal, så det kan vara där problemet ligger. När den kom fanns inte Airplay i dagens skepnad, utan då var det Air Tunes som gällde. Din Zipp kanske är bättre anpassad till det nya protokollet?

Andra möjligheter kan vara om du har din Apple TV kopplad till en förstärkare som i sin tur fördröjer ljudet. Testa i så fall att koppla in ett par enkla högtalare direkt och se om det blir nån skillnad.

Jo det har du ju rätt i att den har några år på nacken.
Den är ju dessutom jailbreakad för att få tillgång till b.la just AirPlay.

Men den är inte kopplad till någon vanlig förstärkare åtminstone, däremot till tv'n och till en telesling-förstärkare (eftersom jag är hörselskadad).

Det var när jag lyssnade via "slingan" samtidigt som AirPlay högtalaren som jag märkte att det var i otakt.. Fast, slingan är iof kopplad till tv'n och inte direkt till ATV'n.

Ska testa att koppla ATV'n direkt till ett par högtalare också för säkerhetsskull..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 07:17

Jag hade ett liknande problem kanske samma helt enkelt.

MIN KOPPLING
ATV hdmi >hdmi TV > TV anlog ljud > stereo

Det som händer är att den digital signalen från ATV ska kodas till analog och då blir det fördröjning (osync)

Testa som du skrev att koppla ATV direkt till stereon.
Jag har löst det med att koppla:
1. ATV hdmi > hdmi TV > TV analogt ljud > stereo ingång 1 (aux) — synk när man ser på TV
2. ATV optisk > optisk till analog konverter > stereo ingång 2 (tape 1) — synk när man bara lyssnar

En till fördel är att, vill man bara lyssna behöver man inte sätta på TV

Har man optiskt ingång i stereon och optisk ljud ut från TV kan man köpa 3-vägs Toslink-switch
från Kjell Co. (stor klumpig och inte i min smak) och koppla den "baklänges".
1. ATV hdmi > hdmi TV > TV optisk ljud > switch ut 1
2. ATV optisk > switch ut 2
3. Switch in > optisk stereo (alt. optisk till analog konverter > stereo)

Går att varier beroende på vilka grejor man har.

Optisk switch
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/toslink/switch/3-vags-toslink-switch-p37406

Optisk till analog konverter
http://www.gefen.com/gefentv/gtvproduct.jsp?prod_id=5279

1
Bevaka tråden