Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur pass nöjd är du med din RMBP?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står inför att beställa en 15" med innehållet:

2,7GHz i7
16 RAM
512 (500) GB SSD

Priset är väldigt högt i min mening, undrar därför hur pass nöjda ni är med Retina på datorn och ifall tillräckligt många applikationer använder sig av upplösningen? Samt räcker kraften till?

Sedan också, gärna problemen och hur pass funkar batteriet?

Kommer köra den med två thunderbolt diskar, två thunderbolt display, och allt på max upplösning. Har någon erfarenhet av sådan användning?

Hur pass klarar den texempel ev After Effects 6? Med ett tyngre projekt..

Allt är välkommet!

jag har inte testat den med externa skärmar men däremot pressade jag den ganska hårt med diverse prestandatester och fann att den blev varm ganska snabbt och gärna visade upp sina fina fläktar så fort tillfälle gavs. Detta var första generationens modell och även om Apple bytt CPU i den nuvarande aktuella modellen så hade jag försökt testa innan köp.

Ska maskinen driva totalt tre skärmar så är det inte helt säkert att grafikkortet orkar med det.

Kort sagt - testa innan köp. En seriös återförsäljare hjälper dig med det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-11 13:52
Ursprungligen av D_Odell:

Står inför att beställa en 15" med innehållet:

2,7GHz i7
16 RAM
512 (500) GB SSD

Priset är väldigt högt i min mening, undrar därför hur pass nöjda ni är med Retina på datorn och ifall tillräckligt många applikationer använder sig av upplösningen? Samt räcker kraften till?

Sedan också, gärna problemen och hur pass funkar batteriet?

Kommer köra den med två thunderbolt diskar, två thunderbolt display, och allt på max upplösning. Har någon erfarenhet av sådan användning?

Hur pass klarar den texempel ev After Effects 6? Med ett tyngre projekt..

Allt är välkommet!

MBPr räcker långt och är bland de kraftfullaste portabla men om du behöver mycket grafik och processorkraft plus bättre expansionsmöjligheter så är det bättre att köpa en ny MacPro-modell när de släpps, de kommer troligen vara minst 2-8 gånger så kraftfulla som en MBPr för inte så mycket mer pengar.

Precis, det finns garanterat lösningar med stationära alternativ. Men eftersom Apple lanserat RMBP med möjligheten att köra upp till tre cinema display, så undrar jag med de problem som redovisas över forumen. Inte för att det alltid pålitlig information. Men eftersom jag rör på mig mycket mellan städer och behöver det bärbara alternativet, samt kunna bygga upp en arbetsstation så var detta attraktivt.

Har frågan också inne på Macforum men det är så pass få i Sverige som kör Retina med två eller fler cinema displays.

Men lyssnar gärna på fler som använt RMBP om nackdelarna och fördelarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-11 17:06

Jag har första generationen, haft den sen i augusti förra året och är väldigt nöjd. Skärmen är fantastisk och datorn är supersnabb.

En sak dock som är lite trist, om jag kollar på 3 timmar HBO (t.ex. serieavsnitt) så är batteriet mer eller mindre tömt. Beror givetvis på Flash som suger batteri. Vid annat användande räcker batteriet betydligt längre, uppemot 5-6 timmar beroende på skärmstyrkan. Fläktarna nämndes här ovan och jag har en liten annan upplevelse där, eller snarare brist på fläktar som går igång vilket jag är tacksam för, det är endast vid riktigt tung belastning som fläktarna gått igång hos mig.

Ursprungligen av stile:

Jag har första generationen, haft den sen i augusti förra året och är väldigt nöjd. Skärmen är fantastisk och datorn är supersnabb.

En sak dock som är lite trist, om jag kollar på 3 timmar HBO (t.ex. serieavsnitt) så är batteriet mer eller mindre tömt. Beror givetvis på Flash som suger batteri. Vid annat användande räcker batteriet betydligt längre, uppemot 5-6 timmar beroende på skärmstyrkan. Fläktarna nämndes här ovan och jag har en liten annan upplevelse där, eller snarare brist på fläktar som går igång vilket jag är tacksam för, det är endast vid riktigt tung belastning som fläktarna gått igång hos mig.

Kan bara instämma i @stile's inlägg. Även om jag upplever bättre batteritid vid Flashuppspelning.

Frun är supernöjd med sin 13" och hon har ännu bättre batteritid, inga fläktljud alls.

Fick nu svar från Macforum:

Nu har jag testat Retina 15" mot 2 thunderbolt skärmar. Jag körde en 2.3Ghz Quad Core i7 med 8GB RAM med en thunderboltskärm till ena thunderboltporten och en ny iMac 27" med target display mode till den andra.

Jag testade två klipp i 1080p 24fps från en canon 7D och en Nikon d7000 i Final Cut Pro X. När man drar ut programmet över alla skärmar märker man att det eftersläpar lite i förstoring/förminskning av fönster. När man drar muspekaren längst klippen kan man känna aning eftersläpning. I övrigt när man ändrar färger, lägger till effekter etc och spelar upp video flyter det på.
Aktivitetskotrollen visar ganska lite RAM minne kvar.

Slutsats: Det funkar men inget vi kan rekommendera. När man lägger så mycket pengar på en lösning tycker jag det ska fungera felfritt. Eventuellt skulle det bli lite bättre med 16GB RAM men i huvudsak tror jag det ligger på grafikkortet.
Mer rekommenderat skulle vara att köpa en iMac med så mycket grafik och ram man kan eller köra en Retina 15" mot EN extern skärm, gärna med så mycket kraft man kan.

Har själv beställt datorn jag skrev i början. Kommer framförallt jobba med Adobe familj och Avid media composer 6. Återkommer med mer tester.

/David

Senast redigerat 2013-03-13 12:36
1
Bevaka tråden