Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 Avbryter Start

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-03-05 15:28

Varför avbryts start?
Den begagnade G5 som jag nu äntligen fått igång, startar och jag ser äpplet men sedan stänger den av.
Följaktligen kommer det upp bild på den skärm Mulitisync FE 950+ som jag kopplat in.
Prövade med att rensa PRAM med äpple+alt+R+P och startljud hörs tre gånger. När jag sedan släpper tangenterna så händer samma sak, dvs den stänger av när den visat äpplet.
Enligt uppgift skall Lepard vara installerat och det verkar väl som det är kontakt med hårddisken, eftersom jag ser äpplet.

Tänkte då att jag skulle mata i en DVD med Leopart på, men det går inte att ens få in en skiva i läsaren/brännaren. Varför vet jag inte.
Funderade på att formatera om disken, men det går ju inte om man inte får in en DVD.

Modellen heter 1117EMC, no 2023, serie CK54806NR6U
Har ju ingen istruktionsbok så jag får bara använda mitt gamla mackunnande, fast det inte är så stort.
Hoppas nu att någon här kanske kan hjälpa mig

Ursprungligen av torin:

...Den begagnade G5...

För att undvika missförstånd bör du skriva Power Mac G5, eller kanske PM G5, inte bara G5.

För det finns ju faktiskt andra modeller med G5-processor, t.ex iMac G5 och Xserve G5.

Eftersom du skrev modellnamnet (A1117), så vet vi att det är en PowerMac. Men utan den informationen skulle det lika gärna kunnat vara en iMac eller Xserve.

Ursprungligen av torin:

...går inte att ens få in en skiva i läsaren/brännaren...

Vad menar du med att det inte går? Kan du inte öppna luckan, eller?

Ursprungligen av torin:

...Har ju ingen istruktionsbok...

http://www.apple.com/support/powermac/

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-03-05 15:48

Har nu lirkat upp luckan och fått ut släden till läsaren. Så mekaniskt fungerar det.

Och vad hände? Blev det någon skillnad när du startade från DVDn?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-03-05 16:45

Håll ner musknapp under uppstart är en bättre metod än "lirka"!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-03-06 09:41

Vad jag undrar är om det är fel på hårddisken.
I så fall har säljaren blåst mig.

Instruktionsbok hittar du här http://manuals.info.apple.com/en/PowerMacG5_U...

Prova ta ur/sätta i minnen, sätt i så få som möjligt åt gången.

1
Bevaka tråden